Haltvire77 Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg cooler master seidon 120m, og har pull/push ved at jeg har to vifter (stock, så ikke kjempebra...). Og med intel burn testv2 og Core Temp 1.0 med 100% load så er den på ca 80 uten å ha overklokka? men så er den 20-25grader uten stress test Endret 22. november 2013 av Haltvire77 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hva slags Vcore-spenning bruker du? Auto? Lenke til kommentar
Haltvire77 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Hva slags Vcore-spenning bruker du? Auto? Jeg hadde auto, tok manuelt og økte til 1.3v og ble samme resultat :/ Jeg prøvde et annet program til å stress teste (intel extreme tuning utility) og der ble resultatet noe helt annet. Der sto det 100% load også på core temp men var på 60-70 temp. Rare greier. Tror nok den andre stemte, med tanke på at pcen min også har freeza 2 ganger Endret 23. november 2013 av Haltvire77 Lenke til kommentar
slabure Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 En god regel er at når du har overklokka så skal du ligge på mellom 50-70 grader på 100 % stress test... Spill ligger på ca 70-80 %(kommer ann på prosessoren). kan du utdype problemet ditt litt? så hjelper jeg gjerne til! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Jeg hadde auto, tok manuelt og økte til 1.3v og ble samme resultat :/ Jeg prøvde et annet program til å stress teste (intel extreme tuning utility) og der ble resultatet noe helt annet. Der sto det 100% load også på core temp men var på 60-70 temp. Rare greier. Tror nok den andre stemte, med tanke på at pcen min også har freeza 2 ganger Jeg er ikke helt overbevist på at du er helt sikker på hva du gjør (f.eks å kjøre stresstest med automatisk spenningsregulering er farlig). Sett ting tilbake til standard og se denne videoen før du gjør noe (videoen er for Ivy Bridge, men det gjør ingenting): Han endrer på mange innstillinger i BIOS gjennom videoen men du trenger ikke endre på de fleste av de, siden det ikke er nødvendig med Haswell. Det eneste du trenger å konsentrere deg om er multiplier (f.eks 40 for 4Ghz), hva slags spenningsinnstilling du vil ha (Auto, statisk, dynamisk), Vcore (spenningen til prosessoren) og XMP (automatisk oppsett av RAM). Med Haswell er det best å gjøre all overklokktesting med statisk spenning. Når du syntes alt virker stabilt bør du endre til dynamisk spenning, slik at prosessoren kan kjøre på lavere spenning (som genererer mindre varme) når du bare surfer eller hører på musikk. Denne videoen er for Haswell, og er kanskje litt enklere å forstå men jeg ville sett på begge om jeg var deg: Som jeg forklarte deg i en annen tråd er syntetiske stresstester ikke "end all" mtp å finne ut hvor stabil maskinen din er. AIDA64 er f.eks den eneste som er anbefalt av ASUS. Det er ingen prosessorer som liker å kjøre syntetiske tester i 4 timer i strekk, siden det er ingen som har slike bruksmønster. En stresstest vil gi deg en grunnleggende forståelse for hvor stabil maskinen din er men det beste er å fyre opp et krevende spill og se hvordan det går. Endret 23. november 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Jeg er ikke helt overbevist på at du er helt sikker på hva du gjør (f.eks å kjøre stresstest med automatisk spenningsregulering er farlig). Sett ting tilbake til standard og se denne videoen før du gjør noe (videoen er for Ivy Bridge, men det gjør ingenting): Han endrer på mange innstillinger i BIOS gjennom videoen men du trenger ikke endre på de fleste av de, siden det ikke er nødvendig med Haswell. Det eneste du trenger å konsentrere deg om er multiplier (f.eks 40 for 4Ghz), hva slags spenningsinnstilling du vil ha (Auto, statisk, dynamisk), Vcore (spenningen til prosessoren) og XMP (automatisk oppsett av RAM). Med Haswell er det best å gjøre all overklokktesting med statisk spenning. Når du syntes alt virker stabilt bør du endre til dynamisk spenning, slik at prosessoren kan kjøre på lavere spenning (som genererer mindre varme) når du bare surfer eller hører på musikk. Denne videoen er for Haswell, og er kanskje litt enklere å forstå men jeg ville sett på begge om jeg var deg: Som jeg forklarte deg i en annen tråd er syntetiske stresstester ikke "end all" mtp å finne ut hvor stabil maskinen din er. AIDA64 er f.eks den eneste som er anbefalt av ASUS. Det er ingen prosessorer som liker å kjøre syntetiske tester i 4 timer i strekk, siden det er ingen som har slike bruksmønster. En stresstest vil gi deg en grunnleggende forståelse for hvor stabil maskinen din er men det beste er å fyre opp et krevende spill og se hvordan det går. Vel, hvis man f.eks. bruker maskinen til folding så kjører den jo i praksis en stresstest 24/7. Folding er rimelig brutalt, men jeg har aldri sammenlignet med prime95 o.l. AIDA64 tror jeg neppe er noen god stabilitetsindikator, med mindre jeg har gått glipp av noe vesentlig. Da vil jeg heller anbefale Cinebench eller XTU, selv om disse varer for kort etter mitt skjønn. Når det gjelder temperaturen som nevnes er det åpenbart noe som er feil en plass, men OP sier ikke noe om hvilke CPU det er snakk om. 1.3v er nok til å gi høye temps dersom vi snakker Haswell og Ivy Bridge, for eksempel. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Vel, hvis man f.eks. bruker maskinen til folding så kjører den jo i praksis en stresstest 24/7. Folding er rimelig brutalt, men jeg har aldri sammenlignet med prime95 o.l. AIDA64 tror jeg neppe er noen god stabilitetsindikator, med mindre jeg har gått glipp av noe vesentlig. Da vil jeg heller anbefale Cinebench eller XTU, selv om disse varer for kort etter mitt skjønn. Nå er F@H kanskje et litt ekstremt eksempel, siden det ikke er noe mange gjør. Hvorfor ikke bruke F@H som stresstesten i seg selv? En syntetisk stresstest looper bare den samme greia om og om igjen. Det er fullt mulig (eller så og si garantert) at den ikke vil gå i gjennom alle mulige scenarier, som gjør at det er fullt mulig at man kommer til en spesiell plass i BF4 hvor man får BSOD (hvor prosessoren vil prøve å dele to tall på hverandre som stresstesten ikke gjør), selv etter flere timer med stresstesting. Du vil selvfølgelig kunne minimere sjansen for at dette skjer ved å bruke forskjellige stresstestere, men man går fortsatt litt rundt grøten. Når det gjelder temperaturen som nevnes er det åpenbart noe som er feil en plass, men OP sier ikke noe om hvilke CPU det er snakk om. 1.3v er nok til å gi høye temps dersom vi snakker Haswell og Ivy Bridge, for eksempel. Med 1.3V på min 4670K (med H100i i push) hadde den gått langt over 80C ved stresstesting. Har inntrykket av at trådstarteren tok 1.3V ut av lufta uansett. Om man skal kjøre 1.3V på Haswell trenger man veldig bra kjøling. Endret 23. november 2013 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 har du huska å ta vekk gammel kjølepasta og legge på ny ? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Nå er F@H kanskje et litt ekstremt eksempel, siden det ikke er noe mange gjør. Hvorfor ikke bruke F@H som stresstesten i seg selv? En syntetisk stresstest looper bare den samme greia om og om igjen. Det er fullt mulig (eller så og si garantert) at den ikke vil gå i gjennom alle mulige scenarier, som gjør at det er fullt mulig at man kommer til en spesiell plass i BF4 hvor man får BSOD (hvor prosessoren vil prøve å dele to tall på hverandre som stresstesten ikke gjør), selv etter flere timer med stresstesting. Du vil selvfølgelig kunne minimere sjansen for at dette skjer ved å bruke forskjellige stresstestere, men man går fortsatt litt rundt grøten. Med 1.3V på min 4670K (med H100i i push) hadde den gått langt over 80C ved stresstesting. Har inntrykket av at trådstarteren tok 1.3V ut av lufta uansett. Om man skal kjøre 1.3V på Haswell trenger man veldig bra kjøling. Jeg ser ikke hva du mener med å gå rundt grøten, man stresstester for å få en indikasjon på hvor stabil maskinen er. Kjører man prime95 eller lignende en stund vet man hvertfall at maskinen er i nærheten av å være stabil med den temperaturen/spenningen/osv den har på testtidspunktet. I forhold til absolutt stabilitet vil ALT være å gå rundt grøten, da man aldri kan vite helt sikkert (selv ikke på stock) at alle mulige tilfeller er helt stabile. Selv å spille BF4 gir ingen garanti for at du ikke vil få en BSOD på neste map. Er vi egentlig veldig uenige på dette? Det jeg reagerte på var egentlig to ting: at AIDA64 trekkes frem som et eksempel, da den såvidt jeg vet er meget lite brukt som stabilitetsindikator - noe som tyder på at den ikke er bedre enn andre programmer til det formålet. Det andre var at prosessoren "ikke liker" syntetiske tester i timesvis. En prosessor er designet for å gjøre regneoperasjoner kontinuerlig, hvorvidt de er syntetiske eller ikke bryr den seg lite om. Den skal takle det, uansett. Mitt største argument mot stresstesting i timesvis er mer hovedkort enn CPU, hvertfall dersom man ikke har en modell med solide ribber på de kritiske punktene. Jeg har aldri drept en CPU pga folding@home før, men det har gått med et par hovedkort. For å kunne si noe mer om OP sitt tilfelle trenger vi vel å vite hvilken prosessor han har. Med mindre det er en AMD eller en Sandy Bridge er nok 1.3v såpass at man kan se 80+ grader ved tøff nok last dersom ikke kjølingen er helt i toppsjiktet, noe disse ferdigsettene aldri er. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Er vi egentlig veldig uenige på dette? Jeg bare refererer til en av foreleserne mine på universitetet mitt som har jobbet med utvikling av ting som grafikkprosessorer, da jeg spurte han om hva han syntes om syntetiske tester for et par uker siden. ASUS anbefaler AIDA64. Basert på at disse faktisk lager hovedkort (noe de fleste PC-geeks som overklokker ikke gjør og har veldig lite kunnskap om -- de har ingen ingeniørgrad) og det jeg har selv spurt om, så føler jeg meg nå etter hvert mer og mer enig i dette standpunktet. For å kunne si noe mer om OP sitt tilfelle trenger vi vel å vite hvilken prosessor han har. Med mindre det er en AMD eller en Sandy Bridge er nok 1.3v såpass at man kan se 80+ grader ved tøff nok last dersom ikke kjølingen er helt i toppsjiktet, noe disse ferdigsettene aldri er. Se her. Det er en 4770K. Endret 23. november 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg har drevet med overklokking i mange år og har venner som jobber/har jobbet med utvikling av hardware i flere av disse firmaene - også ASUS. Jeg har aldri hørt at noen har nevnt AIDA64 en eneste gang, ei heller kritisert stresstesting generelt. Ikke glem at ASUS også har en agenda - nemlig færrest mulig døde hovedkort, så hvis de ikke anbefaler f.eks. IBT så kan det godt ha en sammenheng med at enkelte billigkort risikerer å bryte sammen under tung last over tid.Forøvrig kan jeg ikke skjønne at en CPU ikke er designet for å finne primtall, for eksempel. Skjermkortene bør også takle f.eks. folding, da de er designet for nettopp dette. Jeg vil også si at furmark er innenfor, den gjør hvertfall noen beregninger som gir et grafikk på skjermen. Lenke til kommentar
Haltvire77 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Jeg er ikke helt overbevist på at du er helt sikker på hva du gjør (f.eks å kjøre stresstest med automatisk spenningsregulering er farlig). Sett ting tilbake til standard og se denne videoen før du gjør noe (videoen er for Ivy Bridge, men det gjør ingenting): Han endrer på mange innstillinger i BIOS gjennom videoen men du trenger ikke endre på de fleste av de, siden det ikke er nødvendig med Haswell. Det eneste du trenger å konsentrere deg om er multiplier (f.eks 40 for 4Ghz), hva slags spenningsinnstilling du vil ha (Auto, statisk, dynamisk), Vcore (spenningen til prosessoren) og XMP (automatisk oppsett av RAM). Med Haswell er det best å gjøre all overklokktesting med statisk spenning. Når du syntes alt virker stabilt bør du endre til dynamisk spenning, slik at prosessoren kan kjøre på lavere spenning (som genererer mindre varme) når du bare surfer eller hører på musikk. Denne videoen er for Haswell, og er kanskje litt enklere å forstå men jeg ville sett på begge om jeg var deg: Som jeg forklarte deg i en annen tråd er syntetiske stresstester ikke "end all" mtp å finne ut hvor stabil maskinen din er. AIDA64 er f.eks den eneste som er anbefalt av ASUS. Det er ingen prosessorer som liker å kjøre syntetiske tester i 4 timer i strekk, siden det er ingen som har slike bruksmønster. En stresstest vil gi deg en grunnleggende forståelse for hvor stabil maskinen din er men det beste er å fyre opp et krevende spill og se hvordan det går. Takker for alle svar og hjelp! Jeg har i7 4770k Skal se på de to videoene nøye ahpadt! Takk! Multiplier er instillingen for ghz? Så jeg skriver 45 hvis jeg f.eks skal ha 4.5ghz? Og spenninginstillingen, hvor finner jeg det? Hva heter instillingen? Du nevnte statisk er best? Da tar jeg det. Og Vcore, hva er best voltage for prosessoren min? Ang. XMP, er det navnet på instillingen? Hva er best valg der? Lenke til kommentar
Vygotsky Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Nå er F@H kanskje et litt ekstremt eksempel, siden det ikke er noe mange gjør. Hvorfor ikke bruke F@H som stresstesten i seg selv? En syntetisk stresstest looper bare den samme greia om og om igjen. Det er fullt mulig (eller så og si garantert) at den ikke vil gå i gjennom alle mulige scenarier, som gjør at det er fullt mulig at man kommer til en spesiell plass i BF4 hvor man får BSOD (hvor prosessoren vil prøve å dele to tall på hverandre som stresstesten ikke gjør), selv etter flere timer med stresstesting. Du vil selvfølgelig kunne minimere sjansen for at dette skjer ved å bruke forskjellige stresstestere, men man går fortsatt litt rundt grøten. Med 1.3V på min 4670K (med H100i i push) hadde den gått langt over 80C ved stresstesting. Har inntrykket av at trådstarteren tok 1.3V ut av lufta uansett. Om man skal kjøre 1.3V på Haswell trenger man veldig bra kjøling. Hm, jeg har langt dårligere kjøling enn deg (H70). Har overklokket til 4,3 og har 1.300 volt. Ligger på 70 grader i 100% stresstest. Nedjusterte til 1,250 volt og temperaturen gikk ned rundt 5-7 grader faktisk. Kanskje jeg faktisk kan overklokke mer med H70! Forresten, siden du virker flink, er det noen CPU kjøler (Helst vann) du kan anbefale til 4770k overklokket til rundt 4,5 og mange lange timer med BF4? Og helst ett som da passer i mitt Fractal Design R4 Sett litt på H100i men, tror ikke det passer, spesielt med push/pull. Den vil sannsyneligvis treffe rammen. Endret 24. november 2013 av The_Rp Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Takker for alle svar og hjelp! Jeg har i7 4770k Skal se på de to videoene nøye ahpadt! Takk! Multiplier er instillingen for ghz? Så jeg skriver 45 hvis jeg f.eks skal ha 4.5ghz? Og spenninginstillingen, hvor finner jeg det? Hva heter instillingen? Du nevnte statisk er best? Da tar jeg det. Og Vcore, hva er best voltage for prosessoren min? Ang. XMP, er det navnet på instillingen? Hva er best valg der? Multilier x FSB = arbeidsfrekvens CPU Lenke til kommentar
Oscar2107 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg cooler master seidon 120m, og har pull/push ved at jeg har to vifter (stock, så ikke kjempebra...). Og med intel burn testv2 og Core Temp 1.0 med 100% load så er den på ca 80 uten å ha overklokka? men så er den 20-25grader uten stress test Monterte akkurat den samme kjøleren i min PC for noen uker siden. Jeg hadde også problem ved at det var veldig høye temperaturer. Problemet for meg var at det på eksen stod "tool free assembly". Jeg skrudde fast kjøleren med fingrene mine, fikk aaalt for høye temperaturer. selv med bare 50%-60% load. Så skrudde jeg av alt igjen for å sjekke hvordan kjølepastaen hadde spredd seg for å se om det kunne være en monteringsfeil. Jeg syns kanskje laget med pasta var litt tykkt/ikke trykket hardt nok ned mot CPUen, så da jeg monterte på kjøleren igjen skrudde jeg til hardt med skrutrekker. Nå får jeg ikke CPUen over 50 grader. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Det som aida har som skiller seg ut er at den stresstester med mange forskjellige instruksjonssett, kombinert med samtidig stresstest av skjermkort. Prime95 presser prosessoren knallhardt med AVX, og bare AVX (der AVX er støttet,) og da får man maksimal varme (& spenning, der det varierer.) Det er en grunn for at Asus anbefaler aida. Stresstesten er en fin allround-test. Er man ute etter en stresstest for å avsløre svakheter i kjølingen... så er det feil verktøy. Men det betyr ikke at aida er verdiløst. Aida kan fungere godt som et av mange verktøy for stabilitetstesting. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Det som aida har som skiller seg ut er at den stresstester med mange forskjellige instruksjonssett, kombinert med samtidig stresstest av skjermkort. Prime95 presser prosessoren knallhardt med AVX, og bare AVX (der AVX er støttet,) og da får man maksimal varme (& spenning, der det varierer.) Det er en grunn for at Asus anbefaler aida. Stresstesten er en fin allround-test. Er man ute etter en stresstest for å avsløre svakheter i kjølingen... så er det feil verktøy. Men det betyr ikke at aida er verdiløst. Aida kan fungere godt som et av mange verktøy for stabilitetstesting. Du er klar over at ingen av dagens prosessorer opererer med x86-instruksjoner? Dagens prosessorer oversetter x86-instruksjoner til passende mikro/makro-ops som så blir utført på RISC-prosessorer. Lenke til kommentar
Haltvire77 Skrevet 13. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2013 Fiksa det Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå