Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer ved permittering

Norsk-serber

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig mye problemer med NAV !

Firma permitterte meg 21.09 , 30 uker frem ! Jeg levert søknad om dagpenger ved permittering samme dag og fikk beskjed at vedtak blir ferdig om 2-3 uker !

Firma betalte meg 10 dager til , i følgte loven , frem til 4.10 ! Svar om vedtak kom etter 8 UKER !!!!! 13.11 med svar AVSLAG !!! :omg: Pga. de mener at min firma hadde ikke særlig grunn for å permittere meg !

Min sjef skaffet til meg , med en gang 12 ekstra dokumenter som viser grunn for permittering og jeg klaget på vedtak 13.11 og fikk svar idag at det kan ta opp til 15 uker før jeg får svar :omg: ! Kunne ikke tro det jeg leser !

Hvordan skal jeg leve nå frem til klage er ferdig behandlet ? Jeg gikk hos lege forklarte alt 15.11 og fikk sykemelding,pga,psykiske problemer 3 uker frem !

Min spørsmål : hvis jeg får avslag igjen HVEM skal betale til meg de dagene fra 7.10-14.11 , og andre dagene i fremtiden hvis jeg blir ikke mer sykemeldt ?

Mvh Norsk-serber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serber? Det i seg selv kan medføre avslag i Norge. Sorry.......

Men, ærlig talt. Det er vel ingen tvil om retten til DP om man har jobbet hos en godkjent arbeidsgiver...?

Enig med deg Geir . Bor i Norge 13 år er Norsk statsborger , første gang er permittert (uten jobb) etter 13 år . Ja det er godkjent firma med 7 ansatte , Norsk sjef , Norsk firma ! NAV forvaltning forklarer avslag , pga.mye strengere regler nå i siste tiden :( . Har jobbet i den firma i siste 4 år !

Endret av Norsk-serber
Lenke til kommentar

Enig med deg Geir . Bor i Norge 13 år er Norsk statsborger , første gang er permittert (uten jobb) etter 13 år . Ja det er godkjent firma med 7 ansatte , Norsk sjef , Norsk firma ! NAV forvaltning forklarer avslag , pga.mye strengere regler nå i siste tiden :( . Har jobbet i den firma i siste 4 år !

Ville ha kontaktet advokat. Dette virker merkelig.

Lenke til kommentar

Ville ha kontaktet advokat. Dette virker merkelig.

For meg er normalt at min firma må betale hvis jeg får avslag igjen , sjef er uenig ! Har kontaktet jussbuss , gratis hjelp-studentene , men de vil ikke hjelpe før klage er helt ferdig behandlet ! Har ikke penger for å leve en gang , da har ikke for advokat !

Lenke til kommentar

Dagpenger under permittering er ikke som "vanlige" dagpenger. Sistnevnte krever bare at du har tapt arbeidstid og arbeidsinntekt fordi du er blitt arbeidsløs. Når du er permittert har du tapt arbeidstid av andre årsaker enn arbeidsløshet (fordi selve arbeidsavtalen består mens du er permittert).

For å få dagpenger under permittering må man ha blitt permittert på grunn av arbeidsmangel eller andre forhold som arbeidsgiver ikke har kontroll over. Reglene her er strengere enn for vanlige dagpenger, og dette skyldes at arbeidsgiver ikke skal kunne skyve arbeidskraftkostnader over på staten.

Hvis du ikke fyller vilkårene for dagpenger under permittering har du noen andre alternativer -- du kan si opp eller bli sagt opp og søke ordinære dagpenger, du kan finne deg ny jobb mens du er permittert, eller du kan søke om sosialstønad. Dette er de tre mest aktuelle.

Ellers er det ikke helt sjelden at NAV nekter å godkjenne sykemeldinger som tilfeldigvis dukker opp like etter en avslått dagpengesøknad.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg selv sier opp jobben da blir jeg 60 dager i karantene uten penger !

Leter etter ny jobb siste 2 mnd. hver dag , men uten resultater !

Har søkt sos.stønad ok fikk beskjed at de betaler ikke tilbake i tiden, i frem tiden nå trenger ikke så lenge er jeg sykemeldt !

Hvem skal utbetale til meg de dagene fra 7.10 - 14.11 , når jeg fikk avslag første gang , hvis jeg får avslag igjen ?

Jeg ser ikke noen min feil i hele saken !

Sjef mener at han hadde rett ved min permittering , og vil ikke si opp meg !

Lenke til kommentar

Hvis du ikke fyller vilkårene for å få dagpenger (vanlige dagpenger eller dagpenger under permittering) i perioden 7. oktober - 14. november, så vil du ikke få dagpenger i den perioden. Det spiller ingen rolle hvem sin feil det er at du ikke fyller vilkårene.

Da tolker jeg det som at min arbeidsgiver MÅ betale meg i den perioden , fordi han har skrevet permittering brev til NAV , han har permittert meg ......jeg har bare gjort det han sa ,og det NAV sa !!!

Hvorfor skal jeg nå og mine barna ha skyld for noe ???? Hvorfor skal jeg ikke blir betalt i perioden jeg gjort det som sa arbeidsgiver og som sa NAV (vente på svar) ????

Endret av Norsk-serber
Lenke til kommentar

Spørsmålet er feil stilt. Hvorfor skal du få penger, er det sentrale spørsmålet.

Hvorfor ikke , hvis jeg har arb.kontrakt , jeg har gjort det min sjef sa , jeg gjort det NAV sa ?

Det er ikke MIN PROBLEM at de er uenig , NAV og min arb.giver !!! Arbeidsgiver mener at hadde grunn for å permitere meg , Nav mener motsatt , og jeg er mellom de to uten penger !

Endret av Norsk-serber
Lenke til kommentar

Ett ganske sentralt punkt er hvorfor du ble permitert. Du kan også prøve å få deg en lengre sykmelding, brekk foten din eller noe lignende.

Firma vi hadde som kunde hadde kontrakt med oss , med mitt navn sentralt i kontrakten , at skal leie meg 90% per måned ! De garanterte den tiden i 4 år !!!

Etter 4 år , min firma mistet , med kort varsel den kontrakten , pga.omorganisering av den firma fra svensk til norsk selskap , de ble mye mindre nå og ville ikke garantere mer noe med kontrakten !!!

De fant billigere montasje , og vi fikk problem !

Etter dette min firma permitterte meg !

Ellers jeg er nå helt ute psykisk , da mener ,blir ikke problem å forlenge sykemelding !!!

Lenke til kommentar

Ved permittering ovr 40% har arbeidsgiver en lønnspliktperiode på 10 dager. Når det har gått 10 dager og du ikke fyller vilkårene for å motta dagpenger under permittering, har ikke arbeidsgiver lenger plikt å betale deg lønn.

Som krikkert skriver har du følgende muligheter:

1. Si opp jobben (du vil da mest sannsynlig bli ilagt 8 ukers karantene hvis du søker dagpenger).

2. Bli sagt opp (av hva du skriver virkerikke dette aktuelt).

3. Få en annen jobb, og si opp nåværende jobb.

4. Søk om sosialhjelp.

I ditt tilfelle kan en kombinasjon av alternativene være aktuelle. Når det gjelder sykmelding kan du risikere at denne blir underslått, eventuelt at NAV vurderer sykmeldingsgrunnlaget nærmere. Selv om vilkårene for sykmelding skulle ha vært til stede, er det ikke sikkert du har rett på sykepenger hvis det har gått for lang tid mellom sist du var i arbeid og til du ble syk igjen.

Lenke til kommentar

TS: Jeg skjønner din frustrasjon. Er du medlem av en fagforening? Ofte kan du få juridisk hjelp der. I denne saken er det jo åpenbart et spørsmål om hvorvidt din arbeidsgiver hadde anledning til å permittere deg, men det høres ut som det kan være vanskelig å komme noen vei i den saken på egen hånd.

EDIT: At en tidsbestemt kontrakt ikke fornyes ved utløp er selvfølgelig upraktisk for en arbeidsgiver, men hvis saken er nøyaktig slik du opplyser mener jeg at din sjef har hatt et ansvar her for å finne andre arbeidsoppgaver til deg. Jeg antar at det er noe slikt NAV også har begrunnet sitt avslag med.

Endret av dsgf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved permittering ovr 40% har arbeidsgiver en lønnspliktperiode på 10 dager. Når det har gått 10 dager og du ikke fyller vilkårene for å motta dagpenger under permittering, har ikke arbeidsgiver lenger plikt å betale deg lønn.

Som krikkert skriver har du følgende muligheter:

1. Si opp jobben (du vil da mest sannsynlig bli ilagt 8 ukers karantene hvis du søker dagpenger).

2. Bli sagt opp (av hva du skriver virkerikke dette aktuelt).

3. Få en annen jobb, og si opp nåværende jobb.

4. Søk om sosialhjelp.

I ditt tilfelle kan en kombinasjon av alternativene være aktuelle. Når det gjelder sykmelding kan du risikere at denne blir underslått, eventuelt at NAV vurderer sykmeldingsgrunnlaget nærmere. Selv om vilkårene for sykmelding skulle ha vært til stede, er det ikke sikkert du har rett på sykepenger hvis det har gått for lang tid mellom sist du var i arbeid og til du ble syk igjen.

Jeg vet NÅ hvilken mulighetene jeg har , men dette skulle si NAV til meg i begynnelse , ikke nå etter 10 UKER VENTE TID !!! Når jeg vet nå at sosial stønad betales ikke tilbake i tiden !!!!

Jeg mener at NAV lurte meg , pga. 8 uker ventetid isteden 2-3 !!!

Hvis jeg hadde fått avslag etter 3 uker (2 uker jeg var allerede betalt av arbeidsgiver) , da kunne jeg reagere raskt å gjøre noe - og bli ikke betalt 1 uke ! Men når NAV etter 8 uker gi til deg avslag , da er du dø med mulighetene !!!!

Pga.dette jeg mener at jeg er lurt av NAV !!!

Hvis jeg får avslag igjen , da jeg var faktisk ALDRI permittert , og da min arbeidsgiver skal havne i problem , mener jeg ! Jeg gjorde bare det hva sa min arb.giver , og levert dokumentene han ga meg !!!

Har varslet min arb.giver om dette , har sendt spørsmål via e-post til arb.tilsynet , og vi får se !

Arb.giver mener at han har rett og at alt skal ordne seg etter 14 uker til , at jeg skal få positiv svar fra NAV og få etterbetalt ale de dagene fra 7.10 frem til svar !!!

Lenke til kommentar

EDIT: At en tidsbestemt kontrakt ikke fornyes ved utløp er selvfølgelig upraktisk for en arbeidsgiver, men hvis saken er nøyaktig slik du opplyser mener jeg at din sjef har hatt et ansvar her for å finne andre arbeidsoppgaver til deg. Jeg antar at det er noe slikt NAV også har begrunnet sitt avslag med.

Enig med deg , men er det min skyld noe der??? Nei , det jeg prøver å si !

Lenke til kommentar

Har også søkt om sos.hjelp og de sier at til oss 6 (kone,jeg og 4 barn) er nok 22.000 å leve hele måned :eek: !

Kone hat liten lønning , netto 15.000 , og da jeg kunne få 7.000 fra NAV .Fra desember !!!!

Men så lenge er jeg sykemeldt , trenger ikke dette !!!

Vi levde med hennes 15.000 netto og min 22.000 netto knapt , hva skal jeg med de 7.000 ????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...