Zarniwoop Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hei Jeg har et lite problem jeg hadde hået noen kunne hjelpe meg med. I juni kjøpte jeg et MSI K7N2-L (MS-6570) hovedkort. For en måned siden kjøpte jeg en Western Digital Caviar 200GB IDE 7200RPM Harddisk som jeg ikke fikk til å fungere i det hele tatt. Alle filer som ble kopiert til harddisken ble korrupte og totalt ubrukelige. Følgelig sendte jeg den tilbake i den tro at det var disken det var noe feil med. (har ikke fått noe tilbakemelding enda) I går kjøpte jeg en ny HD: Maxtor IDE ATA-133 200GB 7200RPM 8MB Jeg ble litt overrasket da det nå viser seg at den heller ikke fungerer tilfredsstillende. f.eks: kopiering av filer til den tar 3-4 ganger så lang tid som normalt, og videofiler hakker både i lyd og bilde.. Jeg begynner nå å tro at det kan være hovedkortet som ikke støtter så store harddisker, men på den andre siden har jeg også kjøpt en High Point diskkontroller hvorpå harddiskene ikke fungerer som normalt, Jeg har også prøvd alle mulige jumper-settinger jeg får bare ikke ting til å fungere. Håper noen kan hjelpe meg! Mvh. Runar Redigering: litt mer system informasjon *AMD T-bird 1,2 *512 mb corsair XMS 2700 DDR-DIMM *G-Force 4 TI 4200 *Soundblaster LIVE Lenke til kommentar
Morbid Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Kjører du Windows XP ? Har du i såfall oppgradert til Servicepack 1? Denne har en patch med støtte for store disker. Ditt problem løses kanskje ikke av dette, men det er nå et tips. Normalt skal denne patchen bare sørge for at du får brukt maksimalt av tilgjengelig diskplass. De feilene du beskriver skal ikke oppstå uten SP1. Men man vet jo aldri med data. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 kanskje litt dumt å spørre men, har du skrudd på DMA? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hva er DMA ? Direct Memory Access, disken kan nå minne uten å måtte gå om CPU. Lenke til kommentar
Zarniwoop Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 DMA!? hmm, la meg nå se! Har ikke satt den på selv, hvis den er disabled fra installasjon er jo det helt konge... Da funker det jo kanskje hvis jeg slår den på... noen som kan gjette seg til hva mitt neste spørsmål er? Har SP1. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 har ikke hatt xp så lenge så jeg husker IKKE hvordan man setter på DMA i XP SORRY Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Har ikke XP jeg heller men du finner om DMA i XP her: http://www.microsoft.com/windowsxp/home/us.../msinfo_dma.asp Lenke til kommentar
Zarniwoop Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Står på "Ultra DMA Mode 5" !? DMA: enabled! Service pack 1 installert! Kan det være at hovedkortet rett og slett sier nei takk til store disker? Det står ingenting om det i manualen... Men skulle det ikke da fungere på kontrolleren slik jeg har prøvd å feila på?? Jeg var av den oppfatning at kontrolleren gikk utenom bios (kontrolleren har egen) puh, jeg blir svett... All hjelp tas i mot med takk Lenke til kommentar
Zarniwoop Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Ok... en liten update: Etter å ha partisjonert 200Gig`en i 2 stk 95 Gig, virker alt tilsynelatende som det skal. filkopiering tar litt lengre tid enn det jeg føler meg komfortabel med, men som sagt; ting funker... (for øyeblikket) Takker for hjelp Runar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Bruker du NTFS eller FAT? Regner med at det er NTFS, men ble litt nysgjerrig. Lenke til kommentar
Zarniwoop Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Matten din er i orden, ja jeg bruker NTFS Lenke til kommentar
Musty Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 klippet fra msi.com.tw sin faq om det hovedkortet: What is the highest HDD that K7N2 Delta can support? K7N2 Delta (MS-6570) can support up to 160GB HDD Altså støttter ikke kortet ditt 200gb disk, kan jo være det som gjør det? Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Oppdatert BIOSen til hovedkortet? Lenke til kommentar
Zarniwoop Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2003 klippet fra msi.com.tw sin faq om det hovedkortet: What is the highest HDD that K7N2 Delta can support? K7N2 Delta (MS-6570) can support up to 160GB HDD Altså støttter ikke kortet ditt 200gb disk, kan jo være det som gjør det? Tjo... Men hvorfor funker det ikke på kontrolleren da?? Den vet jeg støtter 200 gig, da en venn av meg har samme + 3 200 Gig`er kopla på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå