Gå til innhold

[Løst] Omregistrere TV for å slippe NRK lisens?

Anbefalte innlegg

Hei,

Prøver å legge denne tråden her.

Jeg kjøpte ny tv for noen måneder siden. Mens jeg sto i butikken en lørdag ettermiddag litt småstresset tenkte jeg selvfølgelig ikke på å sette tv'en på faren min sitt navn, som jeg tidligere har gjort for å unngå lisens.

I dag dukket selvfølgelig faktura fra NRK opp i posten.

Så til spørsmålet, er det mulig å omregistrere tv'en slik at den ikke lenger vil stå i mitt navn?

Eventuelt andre løsninger settes pris på.

Bor hjemme. Mottar verken trygd, føderåd eller studielån.

I en artikkel står det følgende:

Hvis du bor under samme tak som dine lisensbetalende foreldre, eller du bor med en bedre halvdel som betaler, slipper du også å betale – med mindre du selv mottar trygd, føderåd eller studielån.

– Det betyr i praksis at hjemmeboende selvforsørgende barn, som har oppsatt TV til bruk på eget rom eller hybel hjemme hos sine foreldre, er avgiftspliktig, får vi vite fra Freddy Lysfjord, advelingsleder for NRK Lisensavdelingen.

Kilde: http://www.hardware.no/artikler/guide-slik-slipper-du-nrk-lisensen/116315/2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omregistrere TV-en tror jeg ikke er mulig, fungerer mer som at de må rapporter at de har solgt deg en TV og det har de alt gjort.

Slik har forstått det med den avgiften er at du må betale dersom du har en egen TV og er din egen forsørger. Bor du hjemme, og forsørger deg selv er du avgiftpliktig, er det din far som betaler lisens som også forsørger deg, vil du være dekket av hans lisens.

*

I en artikkel står det følgende:

Hvis du bor under samme tak som dine lisensbetalende foreldre, eller du bor med en bedre halvdel som betaler, slipper du også å betale – med mindre du selv mottar trygd, føderåd eller studielån.

– Det betyr i praksis at hjemmeboende selvforsørgende barn, som har oppsatt TV til bruk på eget rom eller hybel hjemme hos sine foreldre, er avgiftspliktig, får vi vite fra Freddy Lysfjord, advelingsleder for NRK Lisensavdelingen.

*

Mulig jeg er trøtt og sliten og missforstår hva jeg leser ..
.. men hvordan blir det at man slipper og betale til at man i praksis er avgiftspliktig :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, hvordan gikk saken? Faila samme som deg og nå dukket lisensen i brevet. Jeg bor hjemme, og de betaler allerede lisens. For noe tull

Hei,

Gikk helt fint det. Sendte mail til [email protected]

Skrev noe lignende:

Fikk beskjed om å sende en mail med bekreftelse på at TV som nylig ble kjøpt i mitt navn (Mitt navn) er kjøpt til bruk i felles husstand.

Vi har allerede betalt lisensavgift på lisensnr xxx xxx xxx.

I emne skrev jeg lisensnr på mottatt faktura.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, hvordan gikk saken? Faila samme som deg og nå dukket lisensen i brevet. Jeg bor hjemme, og de betaler allerede lisens. For noe tull

Hei,

Gikk helt fint det. Sendte mail til [email protected]

Skrev noe lignende:

Fikk beskjed om å sende en mail med bekreftelse på at TV som nylig ble kjøpt i mitt navn (Mitt navn) er kjøpt til bruk i felles husstand.

Vi har allerede betalt lisensavgift på lisensnr xxx xxx xxx.

I emne skrev jeg lisensnr på mottatt faktura.

Nice!

har også sendt dem mail med noeglunde likt innhold som det du skrev der. Fikk tilbake at de har ganske stor sakspågang så det kan ta litt tid. Har også hørt om at alle har blitt bedt om sende mail.

Takk for svar! Nå venter jeg på svar fra dem og håper alt ordner seg. 1400 kr er ikke små penger, spesielt i 2 omganger

Lenke til kommentar

Nice!

har også sendt dem mail med noeglunde likt innhold som det du skrev der. Fikk tilbake at de har ganske stor sakspågang så det kan ta litt tid. Har også hørt om at alle har blitt bedt om sende mail.

Takk for svar! Nå venter jeg på svar fra dem og håper alt ordner seg. 1400 kr er ikke små penger, spesielt i 2 omganger

Ikke billig nei..

Jeg fikk svar etter 8 dager :)

## unødvendig quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg kjøpte tv sist gjorde jeg som deg, satt det på mitt navn. Fikk da det herlige kravet i posten.

Bodde jo hjemme, og tven skulle heller ikke brukes som tv, bare monitor. Jeg prøvde å ringe de og forklare det, men da var svaret at siden jeg var over 18 år og så mine foreldres lisens gjaldt ikke meg.

Fikk mamma til å ringe NRK og si at tven jeg kjøpte byttet ut tven i stua :p

Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde meg for noen år siden. Jeg skrev et brev til lisensavdelingen i NRK om at jeg bodde hjemme hos mine foreldre og ikke skulle betale lisens; for hånd, med blyant, knapt leselig, på et linjert ark revet ut av en skriveblokk. Arket tok jeg med med til postkontoret, der jeg kjøpte en konvolutt som ikke var beregnet på A4-ark, brettet arket og stappet det oppi, skrev på adressen og fikk frimerke på og postet det. Han som jobbet der bare smilte.

Jeg hørte aldri fra NRKs lisensavdeling igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...