Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde helt klart bygge selv. For det første er det veldig enkelt, for det andre tar det ikke lange tiden, for det tredje så blir du mye mer glad i PC'en din. Følelsen av å sette sammen en PC for første gang er uslåelig. Når du først har gjort det en gang, så innser du hvor lett det er, og du vil aldri vurdere noe annet senere.

Dessuten sparer du masse penger. Ferdigbygde PC'er er overpriset, og har alltid med noen billige komponenter for at de som selger dem skal tjene mest mulig.

Ikke vær redd for å bygge selv, det er ikke stort vanskeligere enn å bygge lego, det er hundrevis av guider, og du har et helt forum her som er klar til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en stasjonær PC fra et kjent merke som f. eks. ASUS gjør du en stor tabbe :)

De markedsfører det som gode gaming PCer, men de har satt opp komponentene slik at du får lav fps til en høy pris. Blir som å ha 5 hester for å trekke en vogn, så setter du inn 2 sprinthester, og 3 muldyr... Opsette deres er rett og slett forferdelig.

Skal du ikke bygge selv så er det komplett som gjelder (gjerne dustin og, har ikke skjekket det).

Jeg har en venn som skulle ha ny PC, han bestemte seg for at han ville bygge selv, selv om han ikke hadde noen anelse i det hele tatt. Jeg hjalp han med delene, han kjøpte og satt dem sammen, og etterpå var han enig at det var utrolig enkelt.

Jeg har bygd 12+ LEGO technic som var betraktelig mer avansert. Det beste med det er at det nesten er umulig å gjøre feil. Alt skal inn et sted, og alt passer bare inn en vei, det følger med manualer med både hovedkort og kabinett. Det aller vanskeligste med å bygge en PC er egentlig å få kablene til å se fine ut og ikke være i veien, resten er stort sett bare sette komponenter inn i sporene der de passer. Veldig lett, og veldig anbefalt :)

De delene som sveibuen har listet opp der er veldig gode deler. Hvis du ikke har tenkt å overklokke kan du spare penger ved å velge denne viften:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

Du kan og gå ned i SSD størrelse (samme SSD bare 128 GB), og du kan få litt bedre ytelse til en lavere penge ved å velge dette grafikkortet istedenfor gtx 770:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/gigabyte-r9280x3gboc/194917.7064/

Grunnen til å velge GTX 770 er at det er mye mer forbrukervennlig. Du kan f. eks laste ned et program som heter GeForce experience, der du kan ved ett klikk oppdatere drivere, og sette optimale grafikkinstillinger i spill. Så hvis du ikke vet så mye om instillinger i spill, og ikke går og oppdaterer drivere på nettet, kjøp GTX 770!

Lenke til kommentar

du sier du ikke likte kabinettet jeg la ved. Må nesten spør hvor gammel du er ?

Husker selv når jeg var 15, da ville jeg ha masse lys osv, men du går fort lei, det kan jeg nesten garanterer.

Til slutt vil du ha vekk alle lysa, jeg kjøpte meg Fractal Design R3 og angrer ikke et sekund, kabinettet er stilrent og så og si lydløst.

Lenke til kommentar

Lært det ved å lese massevis av greier på internet, når det gjelder hva som passer sammen, har det mest med å balansere delene slik at en del ikke er mye bedre enn en annen.

Når det gjelder prossesorer, så fins det massevis av tester som viser at du ikke får høyere fps med en bedre prossesor enn i5.

Når det gjelder hovedkort og prossesor, så må du se på socket. LGA 1150 socket hovedkort, går sammen med socket 1150 prossesorer.

Når det gjelder RAM brikker, så er det plass til 4 i normale hovedkort. Det er alltid lurt å kjøpe 2X4 istedenfor 1X8, pga av noe som kalles dual channel. Det vil si at når du har to RAM brikker som jobber sammen, jobber de raskere enn 1 brikker. Alle RAM brikker passer, vil anbefale 1600 Mhz brikker. Høyere frekvens har lite å si for fps, men har litt å si for prisen.

Stort sett alle hovedkort har nok porter til rundt 6 harddisker, og et par av dem er passe til SSD og.

På hovedkortene kan du koble til av-på bryter, lys, vifter osv som er i kabinettet. Også USB-kabler, slik at du kan ha usb kabler på fremsiden, sammen med lyd.

Når det gjelder kabler, jeg kjøpte ingen ekstra kabler, men jeg sitter igjen med et par ekstra. Det vil ikke være nødvendig å kjøpe noen ekstra :)

Når det gjelder strømforsyning fins det mange kalkulatorer der ute, med varierende grad av nøyaktighet. De aller fleste kjøper større enn det kalkulatorene sier. Et godt tips vil være å gå innpå http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-770/specifications

Helt nederst står anbefalt minimum strømforsyning. Som du ser så velger de fleste å kjøpe en strømforsyning som er minst 100 W mer enn de egentlig trenger. Jeg vet ikke helt hvorfor :p Sikkert for å være helt sikker.

120 GB SSD plus 500-1000GB HDD og er ganske standard.

Du får OS + alle programmene dine, og gjerna et par spill og noen filer over på SSDen. Alt vil føles veldig kjapt. Resten har du på HDDen. På den måten blir alt som du merker det på veldig raskt, og det du ikke merker noe forskjell på kan du ha på HDDen. Denne komboen gir veldig bra hastighet, kombinert med mye plass, til en billig penge! Et ganske smart triks for å få alt du vil :)

Når det gjelder viftene, og kabinett. Jeg har sett et par tester og lest en del kommentarer/forum. Alle steder jeg har kommet over er Fractal design R4 ansett som et veldig godt valg, som gjør det meste rett, til en god pris. Når det gjelder vifta, er den utrolig billig, samtidigt som den har veldig god kjøling (alle som jeg har sett, sier de klarer å overklokke til 4,5 Ghz med den)

Når jeg lagde PCen hadde jeg vel stort sett bare sett HW sin guide, og så leste jeg manualene som var med hovedkort, prossesor og kabinett. Jeg var ganske redd for å gjøre noe feil, så det tok litt tid. Når jeg var ferdig innså jeg, hmmmm hvorfor brukte jeg så lang tid, dette var jo kjempelett :p Føles ut som om jeg kunne brukt 1/5 av den tiden jeg brukte :p :P

btw, newegg sine youtube videoer om emne er veldig anbefalt :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...