Eyefinity2013 Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Jeg har stor variasjon på mine firestrike-tester med mitt AMD r9 290-kort. Jeg ser at de som har testet kortet har klart over 10k i firestrike med pittelitt clocking. Første gang jeg testa fikk jeg 8900 stock, greit nok det, og jeg prøvde å justere litt oppover. Var vel oppe i 9700 men da var det ikke spillbart pga. høy temp. Justerte til stock igjen. Deretter installerte jeg nye drivere, men får nå bare pressa det opp til 9000 maks. Battlefield 4 kjøres på ca. 120 fps jevnt, før det får en massiv dropp ned til 40-50, og kjører der en 30sek tid før det går opp igjen. Dette med det meste på high og ultra - 4xAA. Dette med 1 skjerm. Normalt sett kjører jeg alt på 3 skjermer 5700 x 1080, da alt på high. Her også er det varierende FPS nå med ny driver. I tillegg så viser 3d mark at kortet har 3072mb minne, og ikke 4096mb slik som det skal. Noe innspill? Forresten. Intel® Core i5-3570 Processor Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT MSI Z77A-G43 Gaming, Socket-1155 Kan det være prosessoren som er flaskehalsen her? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Uspillbart pga høy temp? Hva mener du her? Du er klar over hvordan dette kortet fungerer? Det klokker seg opp til det når 95C, så økes viftehastigheten til maksimal grense, og hvis det går opp i temperatur etter det vil klokkefrekvensen senkes til base clock nås, om kortet fortsatt overopphetes på base clock vil viftehastigheten passere grensa du har selv satt. Lenke til kommentar
Eyefinity2013 Skrevet 22. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Uspillbart pga høy temp? Hva mener du her? Du er klar over hvordan dette kortet fungerer? Det klokker seg opp til det når 95C, så økes viftehastigheten til maksimal grense, og hvis det går opp i temperatur etter det vil klokkefrekvensen senkes til base clock nås, om kortet fortsatt overopphetes på base clock vil viftehastigheten passere grensa du har selv satt. Det var jeg faktisk ikke helt klar over. Mitt kort kjørte lenge på jevnt 95 grader uten at jeg merket noe på ytelsen. Det jeg egentlig stusser litt på er at svært mange tester scorer gode tall på Firestrike med dette kortet ( http://www.legitreviews.com/amd-radeon-r9-290-4gb-video-card-review_127216/13http://www.legitreviews.com/amd-radeon-r9-290-4gb-video-card-review_127216/13 ) Ta denne som ett eksempel. Her gjør han litt forbedringer på kortet og scorer over 10k i firestrike, jeg klarer med nåværende driver å presse meg opp på 9k. Hardware sin test klarte 9500 i stock til sammenligning. Er det en mulighet at jeg har feil driver kanskje? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Det kan være at CPUen din gir deg litt lavere score i Fire Strike, alternativt er det mulig du har fått et svakere R9 290 enn det Hardware.no fikk tilsendt. Er det forresten total score eller GPU score du sammenligner? GPU Score burde gi et tall som er mindre avhengig av CPU-ytelsen. Om du ønsker å få mer ytelse ut av kortet er det viktig at du setter kortet i Uber-mode (så viftehastigheten ikke låses) og øker maksimal viftehastighet fra standard 47% til noe høyere, disse kortene er definitivt begrenset av kjøleytelsen. EDIT: Hadde også vært fint om du kunne lagt ved URLen til 3DMark-resultatet Endret 22. november 2013 av arni90 1 Lenke til kommentar
Eyefinity2013 Skrevet 22. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Det kan være at CPUen din gir deg litt lavere score i Fire Strike, alternativt er det mulig du har fått et svakere R9 290 enn det Hardware.no fikk tilsendt. Er det forresten total score eller GPU score du sammenligner? GPU Score burde gi et tall som er mindre avhengig av CPU-ytelsen. Om du ønsker å få mer ytelse ut av kortet er det viktig at du setter kortet i Uber-mode (så viftehastigheten ikke låses) og øker maksimal viftehastighet fra standard 47% til noe høyere, disse kortene er definitivt begrenset av kjøleytelsen. EDIT: Hadde også vært fint om du kunne lagt ved URLen til 3DMark-resultatet Takk for gode svar. Det er snakk om total score, har ikke sjekket hvor mye jeg har i GPU-score så det er total score jeg sammenligner. Det er hovedsaklig physic-testen som er mest krevende - men dette er vel normalt på amd-kort. Jeg har prøvd meg litt fram til det med uber og quiet-mode, men merker ingen forskejll. Har også lest at 290 non x ikke har denne funksjonen som 290x har, men at knappen fortsatt er der. Det var mulig at fabrikantene til kortene skulle legge til en funksjon på dem, men har ikke funnet ut hva dette er på sapphire sitt iværtfall Når det gjelder extreme-testingen så ligger jeg ca. 400 bak mange tester (dette kan vel være cpu kanskje?).. Jeg scorer ca. 4100 på extreme, mens på andre tester har de ca. 4500-4600 (total score). Link til test : http://www.3dmark.com/fs/1188637 Graphics Card AMD Radeon R9 290 Vendor Advanced Micro Devices Inc. # of cards 1 SLI / CrossFire Off Memory 3,072 MB <--- ?? Core clock 300 MHz Memory clock 150 MHz Driver name AMD Radeon R9 290 Series Driver version 13.250.18.0 Driver status Not FM Approved Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Det er snakk om total score, har ikke sjekket hvor mye jeg har i GPU-score så det er total score jeg sammenligner. Det er hovedsaklig physic-testen som er mest krevende - men dette er vel normalt på amd-kort. Physics-testen jobber kun på CPU uansett om du har AMD- eller Nvidia-GPU. I tilfelle du ikke visste det, så har Nvidia PhysX svært lite å si i spill, og det er kun de spillene som har støtte for Hardware Accellerated PhysX der du vil se noen forskjell. Jeg har prøvd meg litt fram til det med uber og quiet-mode, men merker ingen forskejll. Har også lest at 290 non x ikke har denne funksjonen som 290x har, men at knappen fortsatt er der. Det var mulig at fabrikantene til kortene skulle legge til en funksjon på dem, men har ikke funnet ut hva dette er på sapphire sitt iværtfall Du har husket å skru av og på maskinen mellom hver gang du vrir om bryteren? Ja, du må faktisk skru av PCen, vri om bryteren, og så starte PCen på nytt. Link til test : http://www.3dmark.com/fs/1188637 Du får jo 11 000 i GPU Score her, og sammenligner du med testen du linket til tidligere ligger du nesten 10% over testen. Lenke til kommentar
Eyefinity2013 Skrevet 22. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Takk igjen. Den gjør det veldig bra på alt utenom phisics-testene i firestrike. Da vil jeg nok tro at det er cpu-som er flaskehalsen ja. Men problemet i bunn og grunn var i hovedsak en god del fps-drop i bf4. Kjører eyefinity og har custom settings med det meste i high og ultra. Den kjører stabilt mye av tiden, men så plutselig kan det gå ned til 30-35fps og da merker man stor forskjell. Vet ikke hvor mye cpuen har med dette å gjøre? I og med at min intel ikke har en K bak seg så kan den kanskje ikke clockes noe særlig? Jeg hadde hd radeon 7950 og kjørte bf3 med alt på high med eyefinity. I bf4 måtte jeg ned på medium, derfor oppgraderingen. Jeg hadde da selvsagt håpt at den skulle takle godt over high.. Når det gjelder bryteren så skal jeg kjøre to tester i stock å se om det er forskjell. Jeg leste en plass at denne uber/queit-funksjonen var kun på 290x? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Uber/quiet er også på 290. Å kjøre bf4 i eyefinity med høye innstillinger på ett kort er jeg noe tvilsom til. Og bf4 krever veldig mye av cpuen din. Hvordan CPU har du? Lenke til kommentar
Eyefinity2013 Skrevet 22. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Da skal jeg dobbelsjekke det med uber/quiet. Intel Core i5-3570 Processor Som sagt så gikk jeg fra 7959 og kjørte med ca 45-60 fps med alt på medium før. Edit: 7950 skulle der stå Lenke til kommentar
Eyefinity2013 Skrevet 22. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 jeg kom forresten over denne tråden... http://www.reddit.com/r/battlefield_4/comments/1puiok/getting_cpu_lag_in_battlefield_4_i_found_a_fix/ "Windows 7 has a feature called "Core Parking" which turns off CPU cores when not being utilized. For many gaming applications, this can be unhelpful. There is no switch to turn off this Core Parking, so you need to edit a few registry values to force Core Parking off. For me, this boosted my performance from 30 fps in Low settings to 45 on Ultra (i7 2600k CPU, GTX 570 GPU). These registry changes are reversible and there are no deletion of anything in the registry. It is all outlined in the forum link below. Please read the whole forum page to understand what is changing and if it applies to your setup, and edit the registry with caution." Jeg er ikke hjemme nå, men kanskje dette er verdt ett forsøk for å hjelpe litt til på battlefield? Ser det er flere som har hatt problemer med fpsen, men flere av dem hadde i7-prosessor. Lenke til kommentar
Eyefinity2013 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. november 2013 Kan da si at problemet ikke har noe med skjermkortet å gjøre overhodet. Denne takler alt mellom 10,000-11.000 i Gpu score. Jeg har sett litt på CPU, og prøvd å skrudd av core packing i cpu, som hjalp noe. Men ser at det er cpu som trekker ned.. Takk for begge som tok seg tid til å svare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå