Gå til innhold

[Løst] Kryptering for Jottacloud

Jappesen

Anbefalte innlegg

Litt sent ute, men de som bruker Linux har et vedlig godt alternativ i EncFS. Bruker det selv (har en filserver hjemme som en av Windows-maskinene mine kjører backup av mot Jottacloud). For de mappene som inneholder ting jeg er litt bekymret for å legge ut i skyen får jeg ved bruk av EncFS to mapper, en med det ukrypterte innholdet og en for det krypterte innholdet (disse inneholder den samme filstrukturen, men både fil-/mappenavn og innhold er kryptert i den ene mappa). Jeg laster da selvfølgelig opp den krypterte mappa til JottaCloud, i tillegg til en ".encfs6.xml"-fil i den ukrypterte mappa (som trengs sammen med passordet ved dekryptering av dataene).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt sent ute, men de som bruker Linux har et vedlig godt alternativ i EncFS. Bruker det selv (har en filserver hjemme som en av Windows-maskinene mine kjører backup av mot Jottacloud). For de mappene som inneholder ting jeg er litt bekymret for å legge ut i skyen får jeg ved bruk av EncFS to mapper, en med det ukrypterte innholdet og en for det krypterte innholdet (disse inneholder den samme filstrukturen, men både fil-/mappenavn og innhold er kryptert i den ene mappa). Jeg laster da selvfølgelig opp den krypterte mappa til JottaCloud, i tillegg til en ".encfs6.xml"-fil i den ukrypterte mappa (som trengs sammen med passordet ved dekryptering av dataene).

Prøvde en lik løsning med eCryptFS, men ble brått stoppet av jottas mange begrensninger https://i.imgur.com/eGwLUg9.png

Takk for tipset med EncFS, må testes :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må bare advare litt mot å bruke TrueCrypt på den måten som er foreslått her. Hvis du tar backup av containeren, så reduserer du sikkerheten i TrueCrypt. Krypteringsnøkkelen kan nemlig avsløres enklere ved å sammenligne flere backuper av samme container. Dette er opplyst i manualen til TrueCrypt. For å være sikker må du derfor lage en ny container for hver backup, med ny masterkey.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...