Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Alt er tillatt, men ingenting kommersielt bruk er lovlig. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Telenor tar betalt av brukerne sine for å tilby dem X Mbps, og det er deres ansvar å sørge for at det holder, uansett om kundene deres ønsker å se netflix, Youtube eller NRK. Å kreve betaling av tilbyderne av det innholdet kundene dine vil ha fordi det medfører at kundene faktisk bruker produktet de betaler for er fullstendig misforstått. kan de ikke levere båndbredden, får de la være å selge den. Så lenge du er privatkunde hos Telenor og ikke har noen spesiell avtale med dem, så har du ingen krav på X Mbps til alle peers på internett. De leverer en opp-til hastighet og peering og routing roundt i nettet via andre levrandører osv vil være med på å avgjøre hvordan hastighet du kan få. Er ikke det godt nok for deg får du gå over på et bedriftsabbonement hvor du kan begynne å kreve litt av ISPen din. Telenor er ikke forpliktet til å sørge for at deg som privatkunde skal kunne strømme fra Netflix. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Telenor vil ha betalt for å sette servere i sitt nett, noe alle andre må gjøre, men ikke Netflix. De vil ikke betale for å sette servere i Telenor sitt nett. De vil ha det gratis.... Man skal ikke ha mange timene på handelskolen for å skjønne at man ikke gir bort tjenester. Netflix er tilgjengelig som alle andre surfeopplevelser. Ergo kan ikke Telenor starte å utfase enkelte IP-adresser bare fordi de ønsker å tjene ekstra penger. Man betaler for internettilgang til hele Internettet. Telenor kan ikke stå å hoppe opp og ned i sinne bare fordi en tjeneste blir ekstremt populær. Kundene har makten, og de har bestemt at Netflix og Youtube er tingen! Endret 24. november 2013 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Dette er så vidt jeg vet feil. De fleste ISPer har i sin avtaletekst at linje skal brukes til "normal" bruk. Normalt står det at servere av ulike typer, f.eks. FTP, ikke kan benyttes i stor omgang. Så at du kan bruke linja de til "hva som helst" er feil. ISPene kan selge sin kapasitet flere ganger fordi kundene ikke bruker full kapasitet hele tiden. Hadde de gjort det måtte infrastrukturen vært kraftig oppgradert og prisen til sluttkunde blitt mangedoblet. Dette kan du se på pris på bedriftslinjer. Disse er mange ganger høyere fordi kunden loves en høyere utnyttelse av kapasiteten. Dermed kan ikke ISPen selge samme kapasitet flere ganger. Du glemmer at mange normale Netflix-brukere ikke sitter og bruker linjekapasiteten fullt ut 24/7. Det må da være kundens rett å bruke den fulle båndbredden i beste sendingstid. Jeg vil ikke tilbake til et oppdelt døgn hvor jeg må betale mer for dagbruk av internettet! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Netflix er tilgjengelig som alle andre surfeopplevelser. Ergo kan ikke Telenor starte å utfase enkelte IP-adresser bare fordi de ønsker å tjene ekstra penger. Man betaler for internettilgang til hele Internettet. Telenor kan ikke stå å hoppe opp og ned i sinne bare fordi en tjeneste blir ekstremt populær. Kundene har makten, og de har bestemt at Netflix og Youtube er tingen! Det er ikke det artikkelen handler om. Det er så langt unna det artikkelen handler om, at jeg vurdere å trykke rapporter det innlegget for offtopic... Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Ganske mange i denne tråden som ikke har fått med seg at det handler om at Netflix ønsker å plassere CDN-servere /gratis/ i Telenor sitt nett. Altså, at Telenor skal betale for strøm og vedlikehold av en server som ikke tilhører dem, kun med formål at det skal bli færre ledd mellom sluttbrukeren og Netflix sine videoer. Det handler ikke om at Telenor struper båndbredde, eller setter andre begrensninger for kundene. Netflix sitt argument er at det vil føre til mindre trafikk ut av Telenor sitt nett, og dermed "har det allerede betalt". 1 Lenke til kommentar
Galen Absalom Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Ganske mange i denne tråden som ikke har fått med seg at det handler om at Netflix ønsker å plassere CDN-servere /gratis/ i Telenor sitt nett. Altså, at Telenor skal betale for strøm og vedlikehold av en server som ikke tilhører dem, kun med formål at det skal bli færre ledd mellom sluttbrukeren og Netflix sine videoer. Det handler ikke om at Telenor struper båndbredde, eller setter andre begrensninger for kundene. Netflix sitt argument er at det vil føre til mindre trafikk ut av Telenor sitt nett, og dermed "har det allerede betalt". Jeg ser på det fra den andre siden personlig. Telenor har store datamenger som beveger seg over landegrensene, og lange avstander, pga. netflix. Dette koster Telenor mye penger. Netflix tilbyr Telenor en gratis server, som de kan sette opp for å få denne trafikken redusert. De kunne valgt å ikke ha serveren stående hos telenor i det hele tatt, og bare latt telenor betale i dyre dommer for international trafikk. Telenor må uansett levere "best effort/full HD" til sluttkundene uansett. Har jeg 15mbit nedstrøms fra telenor, vil jeg kunne spille av i beste kvalitet uansett siden linjene inn til landet fra europa eller USA er såpass raske og responsive. Endret 25. november 2013 av Galen Absalom 3 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Har jeg 15mbit nedstrøms fra telenor, vil jeg kunne spille av i beste kvalitet uansett siden linjene inn til landet fra europa eller USA er såpass raske og responsive.Hah. Hadde du og alle andre Telenorkunder måttet strømme direkte fra USA kan du banne på at en svært liten gruppe mennesker her på berget hadde bidratt i svært stor grad til transatlantic throttling - langt mer enn strengt nødvendig. Netflix anbefaler eksempelvis 3 mbit/s for DVD-kvalitet. Ifølge TNS Gallup har 16% av 2 259 000, altså 361 440, norske husstander et Netflix-abonnement. I april mente Netflix at den gjennomsnittlige seertiden per abonnent var 87 minutter per dag, og hvis vi antar det er representativt også her, samt at man strømmer med 3 mbit/s (man kan velge både høyere og lavere kvalitet), tilsier det følgende: Norske seere står totalt for (361440*87)/60 = 524088 timer Netflix-strømming hver eneste dag Det er i gjennomsnitt (361440*87)/(60*24) = 21837 aktive seere i Norge hvert sekund Dette tilsvarer 21837*3/1024 = ca 64 gigabit (ca. 8 gigabyte) trafikk per sekund på landsbasis (i snitt for hele døgnet) (Korriger meg gjerne på matematikken eller på fortolkningen av tallene jeg har oppgitt som kilder) Her tar vi imidlertid ikke høyde for at trafikken gjerne er større klokken 19 enn den er klokken 05, så "i beste sendetid" vil dette naturligvis føre til enda høyere belastning. Om all denne trafikken skulle rutes globalt ville det kunne ført til store problemer. Her er et kart som viser alle større, undersjøiske kabler. Transatlantisk kommunikasjon kan også gå via satelitt, men dette er så tregt (i form av både lav båndbredde og høy responstid) at det ikke er nevneverdig. Dessverre viser ikke kartet noen form for båndbredde per kabel (som jeg kan se). Merk at vi ikke har direkte forbindelse til USA, men at datatrafikk til statene nødvendigvis rutes via andre land. Overlast på den internasjonale nettverksinfrastrukturen medfører at også andre lands trafikk må ta alternative ruter, slik at flaskehalser ikke bare kan oppstå på korteste stil mellom Norge og USA, men potensielt i hele verden. Nå er riktignok ikke ståa slik at alle Telenorkunder strømmer helt fra USA. Netflix har nok også servere stående her til lands, men sakens kjerne ligger i at så lenge serverne står utenfor Telenor sitt nett så vil avstanden dataene reiser uansett bli lenger. På samme måte vil P2P trafikk mellom eksempelvis en Telenor-abonnent og en Lyse-abonnent reise lenger enn P2P-trafikk mellom to Telenorabonnenter, fordi dataene i siste tilfelle aldri trenger å forlate Telenor sitt nett. Bare ett ekstra hopp i ruten kan utgjøre en betydelig forskjell når det er snakk om en tjeneste som har tusenvis av brukere kontinuerlig hele døgnet, ikke bare for brukere av tjenesten men også for andre intenettbrukere som kan oppleve at "deres del av nettverket" får en overbelastning. Endret 26. november 2013 av srbz 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå