Gå til innhold

Nye diskusjoner mellom Netflix og Telenor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste nylig noe som passer bra her.

Sitat

"Gotta love American ISPs, you guys should form something we call the consumer council in Europe, where if you don't get what you pay for, the company gets a fine from the government, because if you pay for x Mbps and yet you can't even watch youtube at certain times, you're not getting what you paid for"

Kilde: http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/196xhc/twc_is_throttling_streams_which_might_explain_lag/

Lenke til kommentar

Viser litt hvorfor det er håpløst å drive næringsliv i Norge. Man kan naturligvis ikke utvikle i dette miljøet når man BÅDE må handskes med særavgifter OG høye lønninger. Det betyr som oftest at norske gründere må være 70-80-90% dyktigere, og det er umulig å oppnå i dagens konkurranseklima.

Leit å se at amerikanske storkorporasjoner er de eneste med nok kapital og pressmidler (som statistikken vist her) til å tvinge norske institusjoner i kne, og få fotfeste som monopolister i enda et marked.

Telenor vil til slutt tape denne kampen (etter politisk press - Norge må for all del ikke være en statistikk-taper!), og Netflix få markedsinnpass på helt urettferdig grunnlag (ettersom det tar tid for nordiske konkurrenter å bygge et lignende tilbud før de får samme fordelene).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Leste nylig noe som passer bra her.

Sitat

"Gotta love American ISPs, you guys should form something we call the consumer council in Europe, where if you don't get what you pay for, the company gets a fine from the government, because if you pay for x Mbps and yet you can't even watch youtube at certain times, you're not getting what you paid for"

Kilde: http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/196xhc/twc_is_throttling_streams_which_might_explain_lag/

Er ikke denne referansen jevngodt med å linke til en diskusjontråd på It-avisen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altibox monopol på fiber? feil, telenor har også fiber og hvis jeg ikke husker feil har Telonor og Altibox omtrent 50%/50% av fiber brukerne(eller så ha telenor mere hvis jeg ikke husker feil)

Altibox er ikke ett firma, det er mer en allianse av alle fiberleverandørene i Norge som ikke er Telenor. Alle de fiberleverandørene (som som regel er regionale strømfirmaer) bruker Altibox-tjenesten.

https://no.wikipedia.org/wiki/Altibox

Lenke til kommentar

Ved å plassere en av Netflix sine servere lokalt, vil trafikken ut fra Telenor til resten av verden reduseres. Ser ikke at trafikken mellom telenorbrukere og Telenor vil endres på noen som helst måte.

Du bommer litt på hva Telenor har sagt. Telenor mener at tjenester som Netflix fører til økt båndbreddebruk (og behov) og at Netflix (/innholdsleverandører generelt) skal betale for at Telenor og andre leverandører overselger eget nett til kundene. De er redde for at "for mange" skal prøve å bruke kapasiteten de betaler for. Det er det ikke plass til i nettet i dag.

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bommer litt på hva Telenor har sagt. Telenor mener at tjenester som Netflix fører til økt båndbreddebruk (og behov) og at Netflix (/innholdsleverandører generelt) skal betale for at Telenor og andre leverandører overselger eget nett til kundene. De er redde for at "for mange" skal prøve å bruke kapasiteten de betaler for. Det er det ikke plass til i nettet i dag.

Dette er roten av problemet. Telenor vil ikke legge pengene på bordet for å oppgradere infrastrukturen, og forsøker å flytte noe av kostnaden over på innholdsleverandører. Det er Telenors ansvar ene og alene at alle får båndbredden de betaler for, og betaler du for 10 Mbit ned skal du få levert dette uavhengig av hva du bruker det til.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Altibox er ikke ett firma, det er mer en allianse av alle fiberleverandørene i Norge som ikke er Telenor. Alle de fiberleverandørene (som som regel er regionale strømfirmaer) bruker Altibox-tjenesten.

https://no.wikipedia.org/wiki/Altibox

Du har sikkert et poeng i det.

Men siden det er Lyse jeg sokner til, og Lyse Tele AS byttet navn til Altibox så var det naturlig for meg å kalle det Altibox. Om det var unyansert det jeg sa, så har ihvertfall du fått rettet på det nå :)

Lenke til kommentar

Jeg har null sympati med Telenor og stiller spørsmål ved lovligheten.

En kunde betaler ganske dyrt for telenors internettabonnement. For dette forventer kunden å få den hastigheten som er oppgitt til alle de servere man måtte ønske å besøke. Telenor har ikke adgang til å kutte båndbredden mot enkelte innholdsleverandører. Da er det villedende markedsføring og de stjeler fra kunden som har betalt. Da må de eventuelt kutte prisen sin tilsvarende det de tar fra kunden.

Telenor har lagt en kunstig konstruksjon ved at aktører skal måtte betale for å få lov til å få kunder på besøk. Det er en form for sensur og monopolisering og ender med trynefaktor hvem telenor ønsker og ikke ønsker å samarbeide med. Samtidig driver telenor utpressing med de vilkårene de stiller.

Netflix tjener 79 kr/mnd per kunde. Dette skal dekke innholdet, og her forsøker Telenor å stjele en andel fra netflix. Det fører til at produktet til netflix potensielt blir dyrere hvilket kunden så må betale. Telenor forsøker ta å ta seg betalt for samme båndbredde til en og samme kunde både i internettabonnementet og en ekstra avgift i netflix-abonnementet.

Det er da ganske dyrt å være kunde hos telenor når man må betale markedets dyreste internettpris, samtidig som man må betale for å få utnyttet full båndbredde hos de ulike tjenestene man abonnerer på.

Lenke til kommentar

Dette er roten av problemet. Telenor vil ikke legge pengene på bordet for å oppgradere infrastrukturen, og forsøker å flytte noe av kostnaden over på innholdsleverandører. Det er Telenors ansvar ene og alene at alle får båndbredden de betaler for, og betaler du for 10 Mbit ned skal du få levert dette uavhengig av hva du bruker det til.

Fullstendig enig I det dere skriver. Noen ovenfor som har nevt for eksempel britiske ISPer og hvordan de aktivt throttler intensive tjenester og protokoller som Video-streaming og BitTorrent. Det Telenor gjør her om de ikke er villige til å betale for den utbedringen av infrastrukturen som vil bli nødvendig i framtiden, uavhengig om de tillater Netflix sin cache-løsning eller ikke, vil være en form for passiv throttling, noe som i mine øyne er enda verre.

Enda viktigere er det prinsipielle spørsmålet om innholdsleverandører skal bli nødt til å betale ISPer for å levere innholdet. Hvem blir den neste Telenor krever penger av? Hvor går grensen for hva som regnes som innholdsleverandør? Det kommer til å bli et forferdelig byråkrati om alle innholdsleverandører, store som små, blir nødt til å ha avtaler med aller ISPer i verden for å få levert innholdet til brukerne.

Endret av fknsonikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Telenor vil ha betalt for å sette servere i sitt nett, noe alle andre må gjøre, men ikke Netflix. De vil ikke betale for å sette servere i Telenor sitt nett. De vil ha det gratis....

Man skal ikke ha mange timene på handelskolen for å skjønne at man ikke gir bort tjenester.

Lenke til kommentar

Telenor vil ha betalt for å sette servere i sitt nett, noe alle andre må gjøre, men ikke Netflix. De vil ikke betale for å sette servere i Telenor sitt nett. De vil ha det gratis....

Man skal ikke ha mange timene på handelskolen for å skjønne at man ikke gir bort tjenester.

Nei, etter denne tråden å bedømme. Så er det ikke flust av høyt utdannede her! ;) Men de lærer nok når de kommer ut fra gutterommet hos mor.

De aller fleste seriøse ISP'ene leverer det de lover(Med unntak av de som reklamerer med 20mbit 3km lange linjer), det er ikke noe reelt problem å streame fra verken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Enig med NgZ. Telenor må bare se å levere båndbredden som kundene betaler for. :)

Jeg er så glad bredbåndet mitt ikke ligger hos Telenor!

Netflix ser ut til å forholde seg til realitetene. Mange ønsker Netflix, Telenor er en taper. Så jo før jo heller må vel være Telenors vei, å åpne for Netflix-servere.

Jeg er foreløpig ikke Netflix-kunde da, men det kommer jeg sannsynligvis til å bli.

Synd å si det, men du framstår som mindre kompetent med det innlegget.

Er det noen som sier at Telenor kunder ikke får den båndbredden de skal ha iflg kapaks?

Visst det er noen som leverer det de skal, så er det Telenor i motsetning til f.eks Nextgentel og de som opererer med fantasitall i markedsføringen sin.

ehem! betaler for 5 Mbps, for 1 uke siden hadde jeg 2,8 Mbps, 3 dager siden hadde jeg 3,2 Mbps og i dag hadde jeg forsyne meg 4,2 Mbps, denne syklusen var jeg igjennom for 2 måneder siden også, så jeg forventer at jeg får 2,8 Mbps ganske snart....... Har Telenor og bor 4 KM fra sentralen (bor på bygda, men det er urelevant), blir bare så utrolig irritert når jeg vet at jeg har hatt 4,5 Mbps før, så da vet jeg at det i det minste er mulig å få en sånn hastighet her, så plutselig er det på 2,8 Mbps igjen..... hva skjer egentlig? ADSL btw ;)

Lenke til kommentar

Om jeg setter PCen min til å laste opp og ned store filer til en ftp?server, 24/7 på maks hastighet begge veier er det dette jeg betaler for. Det er Telenors ansvar å levere nok kapasitet, uansett hva man bruker linja til.

Dette er så vidt jeg vet feil. De fleste ISPer har i sin avtaletekst at linje skal brukes til "normal" bruk. Normalt står det at servere av ulike typer, f.eks. FTP, ikke kan benyttes i stor omgang.

Så at du kan bruke linja de til "hva som helst" er feil.

ISPene kan selge sin kapasitet flere ganger fordi kundene ikke bruker full kapasitet hele tiden. Hadde de gjort det måtte infrastrukturen vært kraftig oppgradert og prisen til sluttkunde blitt mangedoblet. Dette kan du se på pris på bedriftslinjer. Disse er mange ganger høyere fordi kunden loves en høyere utnyttelse av kapasiteten. Dermed kan ikke ISPen selge samme kapasitet flere ganger.

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Om jeg setter PCen min til å laste opp og ned store filer til en ftp?server, 24/7 på maks hastighet begge veier er det dette jeg betaler for. Det er Telenors ansvar å levere nok kapasitet, uansett hva man bruker linja til.

Dette er så vidt jeg vet feil. De fleste ISPer har i sin avtaletekst at linje skal brukes til "normal" bruk. Normalt står det at servere av ulike typer, f.eks. FTP, ikke kan benyttes i stor omgang.

Så at du kan bruke linja de til "hva som helst" er feil.

ISPene kan selge sin kapasitet flere ganger fordi kundene ikke bruker full kapasitet hele tiden. Hadde de gjort det måtte infrastrukturen vært kraftig oppgradert og prisen til sluttkunde blitt mangedoblet. Dette kan du se på pris på bedriftslinjer. Disse er mange ganger høyere fordi kunden loves en høyere utnyttelse av kapasiteten. Dermed kan ikke ISPen selge samme kapasitet flere ganger.

Kan du finne vilkårene? Det lukter uansett "svindel". Som første kommentar antyder, betaler man for X mbit per måned, skal man også få det samme uansett hva man benytter tjenesten til. Om jeg privat ønsker å laste opp bildene mine på ferie til min FTP server hjemme, må da jeg få lov til det uansett hva telenor måtte si?

Lenke til kommentar

Kan du finne vilkårene? Det lukter uansett "svindel". Som første kommentar antyder, betaler man for X mbit per måned, skal man også få det samme uansett hva man benytter tjenesten til. Om jeg privat ønsker å laste opp bildene mine på ferie til min FTP server hjemme, må da jeg få lov til det uansett hva telenor måtte si?

Nei, ikke der jeg er nå (på mobil).

Man betaler for en tjeneste fra tilbyder. Denne er beskrevet gjennom en avtale. Denne inneholder bl.a. hastighet og hva man kan bruke tjenesten til. Du kan ikke bruke den til hva du vil. Dette har tilbyder all mulighet rett til. Er du uenig i avtalen er det bare å kjøpe tjenesten et annet sted.

Lenke til kommentar

Det er ikke svindel, de kan sette NØYAKTIG de kravene\vilkårene de vil til tjenester de selger. For å sikre en så god som mulig opplevelse for resten av kundene.

Det står her f.eks

http://www.telenor.no/privat/abonnementsvilkar/vilkaardsl.jsp

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...