Gå til innhold

Nye diskusjoner mellom Netflix og Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Poenget er at du ville fått bedre hastighet (mindre lag før filmen starter bl.a.) og/eller høyere kvalitet på visse filmer om Telenor hadde latt Netflix sette serveren lokalt.

 

Men at du ikke opplever ustabilitet, det stemmer helt sikkert.

Evnt at kapasiteten er god nok hos Telenor, slik at de trenger ikke gå til sengs med grådige Netflix.

Lenke til kommentar

Enig med NgZ. Telenor må bare se å levere båndbredden som kundene betaler for. :)

 

Jeg er så glad bredbåndet mitt ikke ligger hos Telenor!

 

Netflix ser ut til å forholde seg til realitetene. Mange ønsker Netflix, Telenor er en taper. Så jo før jo heller må vel være Telenors vei, å åpne for Netflix-servere.

 

Jeg er foreløpig ikke Netflix-kunde da, men det kommer jeg sannsynligvis til å bli.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med NgZ. Telenor må bare se å levere båndbredden som kundene betaler for. :)

 

Jeg er så glad bredbåndet mitt ikke ligger hos Telenor!

 

Netflix ser ut til å forholde seg til realitetene. Mange ønsker Netflix, Telenor er en taper. Så jo før jo heller må vel være Telenors vei, å åpne for Netflix-servere.

 

Jeg er foreløpig ikke Netflix-kunde da, men det kommer jeg sannsynligvis til å bli.

Synd å si det, men du framstår som mindre kompetent med det innlegget.

 

Er det noen som sier at Telenor kunder ikke får den båndbredden de skal ha iflg kapaks?

 

Visst det er noen som leverer det de skal, så er det Telenor i motsetning til f.eks Nextgentel og de som opererer med fantasitall i markedsføringen sin.

Lenke til kommentar

Synd å si det, men du framstår som mindre kompetent med det innlegget.

 

Er det noen som sier at Telenor kunder ikke får den båndbredden de skal ha iflg kapaks?

 

Visst det er noen som leverer det de skal, så er det Telenor i motsetning til f.eks Nextgentel og de som opererer med fantasitall i markedsføringen sin.

 

Ok, så får de kanskje båndbredden, men det er streaming av Netflix det dreier seg om, så da kan ikke Telenor sette fysiske hindringer i veien på sin serverpark uten at det får popularitets-konsekvenser. Så jeg synes båndbreddespørsmålet står like gyldig, altså fremstår Telenor som en stor taper. Når andre aktører har tatt Netflix inn i varmen for å korte ned "lag" eller hva det er som nevnes tidligere i tråden.

 

Nextgentel. Var kunde der, men jeg tror de lider av "kobbermangel". Kobberledningene vedlikeholdes ikke særlig, og jeg har bare hatt trøbbel som "kobber-kunde". Men, jeg tror du fremstår "som mindre kompetent" med hensyn på å greie Nextgentel over "en kam", og påstå at de ikke leverer båndbredden. Sannheten er kanskje heller den at de prøver så godt de kan under de livsbetingelsene som "kobber-eieren" har satt.

 

Så Telenor er en stor "stygg en". Nextgentel forsøkte å sende feilrette-folk til meg, men de ga opp, eller riktigere sagt, jeg ga dem opp etter 2 forsøk (Relacom), på min nåværende bopel. Og totalt sett har jeg bodd på 5 forskjellige adresser med Nextgentel-"kobberet", og det er like ræva nesten alle steder, bortsett fra den siste plassen, hvor det sugde maksimalt.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ok, så får de kanskje båndbredden, men det er streaming av Netflix det dreier seg om, så da kan ikke Telenor sette fysiske hindringer i veien på sin serverpark uten at det får popularitets-konsekvenser. Så jeg synes båndbreddespørsmålet står like gyldig, altså fremstår Telenor som en stor taper. Når andre aktører har tatt Netflix inn i varmen for å korte ned "lag" eller hva det er som nevnes tidligere i tråden.

 

Nextgentel. Var kunde der, men jeg tror de lider av "kobbermangel". Kobberledningene vedlikeholdes ikke særlig, og jeg har bare hatt trøbbel som "kobber-kunde". Men, jeg tror du fremstår "som mindre kompetent" med hensyn på å greie Nextgentel over "en kam", og påstå at de ikke leverer båndbredden. Sannheten er kanskje heller den at de prøver så godt de kan under de livsbetingelsene som "kobber-eieren" har satt.

 

Så Telenor er en stor "stygg en". Nextgentel forsøkte å sende feilrette-folk til meg, men de ga opp, eller riktigere sagt, jeg ga dem opp etter 2 forsøk (Relacom).

 

 

Ehm, javel?

 

Du vet at alle landsdekkende ADSL-leverandører i hele landet bruker Telenor sine linjer?

Og at Telenor har vedlikeholdet på alle sammen og at alt meldes inn via Telenor Jara?

Og at det ikke har noe å si for hverken stabilitet eller mulighet for reparasjon om du velger noe annet enn NextGentel?

 

Ellers er jeg helt enig med deg.

Telenor er som Microsoft, sleipe og stygge. Og at de er så gjerrige med Netflix er bare tragisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke tilbake på kobberlinjer. Måtte kobberet lide en sakte død, og folk forlate det.

 

Nå kan det jo hende det blir mindre monopol på fiberlinjene, at kunder får mer valgfrihet. Men det gjenstår å skulle materialisere seg da. Foreløpig er det kun Altibox som har monopol på den fibernoden, jeg tilhører.

Lenke til kommentar

Telenor tar betalt av brukerne sine for å tilby dem X Mbps, og det er deres ansvar å sørge for at det holder, uansett om kundene deres ønsker å se netflix, Youtube eller NRK.

Problemet er nok ikke mangel på båndbredde hos forbrukerne. At HD-videostreaming blir "allemannseie" legger en stor belastning på infrastrukturen, særlig når "folk flest" går fra å streame et par Youtube-klipp med noen få minutters varighet med relativt store intervaller til å se film og serier i potensielt timevis av gangen, og dette kan best løses ved å utplassere lokale cache-servere. Å cache innhold lokalt er innholdsleverandørens (Netflix) ansvar, men når Telenor krever vederlag på toppen av de direkte utgiftene knyttet til dette er vi ikke langt unna mafiavirksomhet.

 

Nextgentel. Var kunde der, men jeg tror de lider av "kobbermangel". Kobberledningene vedlikeholdes ikke særlig, og jeg har bare hatt trøbbel som "kobber-kunde".

Å snakke om "Nextgentel-kobber" blir litt søkt ettersom de fysiske kobberlinjene er de samme uavhengig av hvem som tilbyr tilgang. At kobberet mangler vedlikehold er vel heller kobbereierens ansvar, altså... Telenor.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i at det må være bredbåndsleverandørenes ansvar å leie / eie inn nok backbone og serverkapasitet. Telenor burde jo være glad for at Netflix ønsker plassere en server hos dem. Hadde jeg drevet Telenor så hadde jeg heller snudd på flisa, og spyttet inn litt ekstra penger i nettverksstrukturen i og rundt den Netflix-serveren slik at Netflix-opplevelsen var lynkjapp i forhold til de andre bredbåndsleverandørene.

 

Vi kunder betaler uansett for bredbåndet, og forventer at det også leverer godt.

 

Økende streamingbelastningen kan lett omdøpes til "FORVENTET UTVIKLING". Verden går videre, og vi kan ikke sitte med 90-talls kobber langt inn i det nye årtusenet.

 

Norge sa jo fra seg en gyllen mulighet til å oppgradere infrastrukturene ved å dvele for lenge med den der "CERN-søknaden".

 

Å snakke om "Nextgentel-kobber" blir litt søkt ettersom de fysiske kobberlinjene er de samme uavhengig av hvem som tilbyr tilgang. At kobberet mangler vedlikehold er vel heller kobbereierens ansvar, altså... Telenor.

 

Ja, vi er vel klar over dette de fleste, at Telenor eier kobberet. Uheldig eller ikke. Nextgentel var leverandøren på kobber, så da formet jeg skrivemåten slik. Telenor eier, Telenor mottar feilmeldingen fra sine kunder f.eks. Nextgentel. Relacom, Bravida. og hva nå enn de heter rundt om i landet foretar feilrettingene. Vanlig elektriker har ikke muligheten til å røre det, da firmaet må være godkjent av Telenor som linjeutbedrer.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jeg skal ikke tilbake på kobberlinjer. Måtte kobberet lide en sakte død, og folk forlate det.

 

Nå kan det jo hende det blir mindre monopol på fiberlinjene, at kunder får mer valgfrihet. Men det gjenstår å skulle materialisere seg da. Foreløpig er det kun Altibox som har monopol på den fibernoden, jeg tilhører.

 

Altibox monopol på fiber? feil, telenor har også fiber og hvis jeg ikke husker feil har Telonor og Altibox omtrent 50%/50% av fiber brukerne(eller så ha telenor mere hvis jeg ikke husker feil)

Lenke til kommentar

Altibox monopol på fiber? feil, telenor har også fiber og hvis jeg ikke husker feil har Telonor og Altibox omtrent 50%/50% av fiber brukerne(eller så ha telenor mere hvis jeg ikke husker feil)

Og leser du innlegget mitt ordentlig før du kommer med "angrep", så ser du jeg skrev.

 

..."på den fibernoden, jeg tilhører"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke mangel på båndbredde hos forbrukerne. At HD-videostreaming blir "allemannseie" legger en stor belastning på infrastrukturen, særlig når "folk flest" går fra å streame et par Youtube-klipp med noen få minutters varighet med relativt store intervaller til å se film og serier i potensielt timevis av gangen

Som srbz sier er det her problemet ligger. Vi burde juble for at Telenor ser dette som et problem(!)

I England er det vanlig at det throttles kraftig hos flere (eksempelvis twitch og netflix), samt at en stor del av linjer leveres med 'unlimited' som (ironisk nok) betyr at man fortsatt har grenser for hva man kan bruke. 60GB er ikke uvanlig i det hele tatt.

 

At Telenor ser dette som et reelt problem for fremtiden er i min bok helt topp. Go Telenor!

Lenke til kommentar

Om jeg setter PCen min til å laste opp og ned store filer til en ftp?server, 24/7 på maks hastighet begge veier er det dette jeg betaler for. Det er Telenors ansvar å levere nok kapasitet, uansett hva man bruker linja til.

 

Om kapasiteten ikke er stor nok, bruk litt av det store overskuddet og oppgrader. Det er ikke Netflix som skal betale når Internett kunder endrer bruksområde og øker belastningen på nettet.

Endret av Galen Absalom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg setter PCen min til å laste opp og ned store filer til en ftp?server, 24/7 på maks hastighet begge veier er det dette jeg betaler for. Det er Telenors ansvar å levere nok kapasitet, uansett hva man bruker linja til.

 

Om kapasiteten ikke er stor nok, bruk litt av det store overskuddet og oppgrader. Det er ikke Netflix som skal betale når Internett kunder endrer bruksområde og øker belastningen på nettet.

Greit nok det, da blir det du, jeg og alle de andre forbrukerene som betaler ekstra for nye bruksområder. Og ikke bare med lommeboken, sannsynligvis med nye reguleringer på nettet vi leier.

 

Dette er samme holdning de hadde(har?) i England, jeg tror de angrer litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...