Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matte, høst 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom akkurat hjem fra 1T eksamen selv.

Må si jeg syntes det er rart at jeg føler at eksamen blir bare vanskeligere og vanskeligere.

Har den siste uken gjort sikkert 5-6 eksamens sett uten store problemer.

Mener denne eksamen var litt vanskeligere enn de andre.

F.esk

Finne topp/bunn-punkt i en andre grads funksjon er lett, men hvordan gjør jeg det i en tredjegrads?

Oppgave 3 DEL 1,

Det er alltid en sånn oppgave, men det har kun vært x^2+9 eller x^2+16, så kommer brått 2x^2-18

Oppgave 4 DEL 1,

var hardere enn tilsvarende oppgaver på tidligere eksamensett.

Oppgave 5 DEL 1

De jeg har sett til nå har kun vært lg(x+a)=b, nå tok dem brått steget tre hakk lengre.

Oppgave 7 DEL 1,

Alle oppgavene jeg har gjort tidligere i gamle eksamensett med ligningssystem så har det ikke vært ukjent med potens, følte dette gjorde det hardere, så fall om man ville gjøre oppgaven grafisk.

Ellers så bare irriterer det meg at det var tredjegrads funksjoner istedet for andregradsfunksjoner.

Uten hjelpemidler pleier jeg å finne nullpunkt i andregrads ved abc-formelen, og så se hvilken x-verdi som er midt imellom 0 punktene, dette er da x-verdien til topp/bunn-punktet, og så funne y-verdi ved å sette denne x-verdien inn i f(x). Men når det var tredjegrads funksjon husket jeg ikke fremgangsmåte.

Greide heller ikke Oppgave 10 Del 1, Oppgave 5 Del 2, Oppgave 7 c) d) Del 2.

/rant

Lenke til kommentar

Kom akkurat hjem fra 1T eksamen selv.

Må si jeg syntes det er rart at jeg føler at eksamen blir bare vanskeligere og vanskeligere.

Har den siste uken gjort sikkert 5-6 eksamens sett uten store problemer.

Mener denne eksamen var litt vanskeligere enn de andre.

F.esk

Finne topp/bunn-punkt i en andre grads funksjon er lett, men hvordan gjør jeg det i en tredjegrads?

Oppgave 3 DEL 1,

Det er alltid en sånn oppgave, men det har kun vært x^2+9 eller x^2+16, så kommer brått 2x^2-18

Oppgave 4 DEL 1,

var hardere enn tilsvarende oppgaver på tidligere eksamensett.

Oppgave 5 DEL 1

De jeg har sett til nå har kun vært lg(x+a)=b, nå tok dem brått steget tre hakk lengre.

Oppgave 7 DEL 1,

Alle oppgavene jeg har gjort tidligere i gamle eksamensett med ligningssystem så har det ikke vært ukjent med potens, følte dette gjorde det hardere, så fall om man ville gjøre oppgaven grafisk.

Ellers så bare irriterer det meg at det var tredjegrads funksjoner istedet for andregradsfunksjoner.

Uten hjelpemidler pleier jeg å finne nullpunkt i andregrads ved abc-formelen, og så se hvilken x-verdi som er midt imellom 0 punktene, dette er da x-verdien til topp/bunn-punktet, og så funne y-verdi ved å sette denne x-verdien inn i f(x). Men når det var tredjegrads funksjon husket jeg ikke fremgangsmåte.

Greide heller ikke Oppgave 10 Del 1, Oppgave 5 Del 2, Oppgave 7 c) d) Del 2.

/rant

Du må derivere f(x). Etter det får du andregradsfunksjon og dermed lager du sånn tegne greie( glemt navnet).

Lenke til kommentar

Jeg haddei hvertfall nesten alt riktig på DEL 2. Bomma på 2oppgaver bare. Men på del 1 gik det råttent. Noen som gidder å si hva svaret på opg 2 skulle være??

Oppgave 2 del 1? Hvilken deloppgave lurer du på, a), b), c) eller alle?

PS: "tegnegreia" kalles et fortegnsskjema. :)

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Du må derivere f(x). Etter det får du andregradsfunksjon og dermed lager du sånn tegne greie( glemt navnet).

Prøvde å derivere oppgave funksjonen, men når jeg prøve å finne null punktene så gikk det galt.

abc formelen funket ikke siden det ble negativ kvadratrot, og når jeg satt inn f(0) så ble det bare alt 0.

Hva var oppgave 2? Hadde du P1?

Lenke til kommentar

Var det noen av deloppgavene du fikk til, eller skal jeg prøve å løse alle?

Jeg fikk til endel, men var endel også som jeg ikke fikk til. Den ene likesidet trekanten irriterte meg. Jeg prøvde forskjellige ting, men etter jeg hadde levert inn, kom jeg på at begge sidene var katet og ab= hypotenus. Hater å overkomplisere ting. Men vet du hva poengkravet til 5er er?? Er redd jeg ikke har nok poeng

Lenke til kommentar

Prøvde å derivere oppgave funksjonen, men når jeg prøve å finne null punktene så gikk det galt.

abc formelen funket ikke siden det ble negativ kvadratrot, og når jeg satt inn f(0) så ble det bare alt 0.

Hva var oppgave 2? Hadde du P1?

Er vel bare å faktorisere. 3x(x-2) gir løsningene x= 0 og x = 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...