Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matte, høst 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og om du skulle være usikker på om du har tegnet riktig, er det enkelt å se hva y må være når x=0. Ettersom du kan tegne en rett linje gjennom de tre punktene du har fått oppgitt kan du gå ut i fra at det er en lineær sammenheng. Siden y (prisen) stiger med 30 når x (antall hg) stiger med 5, kan du se at se at prisen ved x=0 må være 30 mindre enn når x=5, altså må y ved x=0 være (60-30=) 30, (0,30).

Det ble veldig kronglete forklart, så du får bare ignorere det om det du ikke forsto noe. :p

Lenke til kommentar

EK på 200 000 kr skal være 15% av kjøpesummen av leiligheten (100%-85% i lån). Setter dette opp i en linking, hvor kjøpesummen er den ukjente x:

200 000 = 0,15*x
x = 1 333 333,34

Hun kan kjøpe en leilighet på 1 333 333,34 kr
og får låne 1 133 333kr. (1 333 33,34kr - 200 000kr)

For å dobbeltsjekke at du har gjort riktig, ta 15% av kjøpesummen (1 333 333 * 0,15 = 200 000 kr).

E: skrivefeil

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Hæreguud, jeg er så stressa for i morgen.. Jeg vet det er en veldig enkel og lett oppgave for mange, men oppgave 4 våren 2013.. På b) Jeg lurer bare på om noen har svaret? Jeg er veldig usikker på om jeg har skjønt utregningen riktig..

Lenke til kommentar

Hæreguud, jeg er så stressa for i morgen.. Jeg vet det er en veldig enkel og lett oppgave for mange, men oppgave 4 våren 2013.. På b) Jeg lurer bare på om noen har svaret? Jeg er veldig usikker på om jeg har skjønt utregningen riktig..

Den er ikke så vanskelig, vis du leser kriteriene for formlikhet. Du vet 2 av vinklene på hver, dermed kan du finne ut den siste ved å ta 180- de 2 andre. Dermed finner du ut at minst to av vinklene er parvis like store

Lenke til kommentar

Har eksamen i 1T i morgen (privatist), og har så lyst til å gjøre det bra!

Har alltid vært dårlig i matematikk (elendig faktisk), men tror ikke det kommer til å gå så bra i morgen. Jeg skal bruke et år nå for å ta realfag, men jeg føler på meg at det kommer til å gå dårlig dette året.

Det er så mange som sier at den beste måten å lære matte på, er å øve, øve, øve. Men jeg skjønner jo ikke reglene engang, dvs. jeg skjønner ikke hvordan jeg skal starte med en oppgave. Har hatt egentlig 1T og R1 i høst, men R1 har jeg meldt meg av. Håper virkelig at jeg kan bruke våren mer effektiv, og kanskje være flinkere til å spørre andre om hjelp :) Plutselig er eksamen her!

Er virkelig ikke forberedt, i dag har jeg gjort aaalt annet enn å øve. Kommer nok til å angre hardt i morgen, når jeg sitter der...

Lenke til kommentar

Lykke til imorgen alle sammen =) Noen siste råd: Tenk enkelt! Løsningen er mye lettere enn du tror. Skriv ned det du får vite av informasjon i oppgaven, så er det lettere å finne løsningen, eller marker opplysningene i oppgaven! Vis ordentlige utregninger, med mellomregninger! Hvis ikke får du ikke full uttelling. Er du usikker på en oppgave, gjør så mye du klarer. Kan hende noe er riktig, så får du noen poeng i hvert fall =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Norah

Jeg har gått fra å være ganske elendig på ungdomsskolen og videregående til å være ganske god på høyskolenivå (økonomi). Og som det sies, den beste måten å bli god i matte på er å øve mye, da spesielt å gjøre en haug med oppgaver.

Jeg satt en måned før jeg begynte på høyskolen hvor jeg kun gjorde matte, repeterte alt jeg skulle ha lært meg tidligere. Og så fort jet hadde lært meg alle reglene var selv de vanskeligste oppgavene overkommelig. Det jeg tidligere trodde jeg ikke hadde kapasitet til å klare, var egentlig bare umulig å løse fordi jeg ikke hadde giddet å lære meg de nødvendige regnereglene.

Jeg vil anbefale deg å virkelig gå grundig inn i de mest grunnleggende regnereglene, og når du har de på plass skal du se at det blir både enklere og morsommere å jobbe med matte. Lykke til i morgen, så får du ta det som en lærepenge om det går dårlig... man må jobbe for resultater. :)

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Har eksamen i 1T i morgen (privatist), og har så lyst til å gjøre det bra!

Har alltid vært dårlig i matematikk (elendig faktisk), men tror ikke det kommer til å gå så bra i morgen. Jeg skal bruke et år nå for å ta realfag, men jeg føler på meg at det kommer til å gå dårlig dette året.

Det er så mange som sier at den beste måten å lære matte på, er å øve, øve, øve. Men jeg skjønner jo ikke reglene engang, dvs. jeg skjønner ikke hvordan jeg skal starte med en oppgave. Har hatt egentlig 1T og R1 i høst, men R1 har jeg meldt meg av. Håper virkelig at jeg kan bruke våren mer effektiv, og kanskje være flinkere til å spørre andre om hjelp :) Plutselig er eksamen her!

Er virkelig ikke forberedt, i dag har jeg gjort aaalt annet enn å øve. Kommer nok til å angre hardt i morgen, når jeg sitter der...

Jeg tror ikke noe på at det kun finnes folk som er "født" til å kunne matematikk. Jeg strøk i 1t på videregående og fikk utredelse for en læringsvanske. Denne vansken tilsa at jeg aldri kom til å få mer enn 3 i matematikk, og da måtte jeg jobbe dobbelt så mye som alle andre. Men gjett hva? Jeg motbeviste både dem og meg selv. Jeg gikk fra 1 i 1t, til 4 i 1t(tok det opp som privatist) og 5 i s1 og s2. Ingenting kan gå dårlig så lenge du prøver. Gjør ditt beste, men hvis ikke det er godt nok så vet du i det minste at du har prøvd. og det er mer enn nok belønning!

Alltid gjør ditt beste. Jobb hardt og målrettet! Bruk tid. Hvis ikke du ofrer litt av tiden din, så får du det ikke til. Matte er virkelig øv, øv, øv. Du må trene for å bli god. Gjerne finn deg en privatlærer elno. Hvis jeg klarer det med en læringsvanske, så klarer du det helt sikkert! Lykke til imorgen =)

Lenke til kommentar

Lykke til imorgen alle sammen =) Noen siste råd: Tenk enkelt! Løsningen er mye lettere enn du tror. Skriv ned det du får vite av informasjon i oppgaven, så er det lettere å finne løsningen, eller marker opplysningene i oppgaven! Vis ordentlige utregninger, med mellomregninger! Hvis ikke får du ikke full uttelling. Er du usikker på en oppgave, gjør så mye du klarer. Kan hende noe er riktig, så får du noen poeng i hvert fall =)

Og om dere skal løse en likning, og har tid til å gå over besvarelsen, sjekk om løsningen deres får likningen til å gå opp. Om den går opp kan man god samvittighet gå videre, om ikke bør man granske etter regnefeil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...