Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matte, høst 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var på et kurs for 1p. En dags kurs. Læreren der sa at perspektiv tegning går ut av pensum nå til våren! Så han mente at de må virkelig være rare på udir om de velger å gi masse perspektiv tegning nå til jul. Jeg syns den siste oppgaven på del 2 v2013 var litt stygg. Selv om fellessensuren mente det var en "lett" eksamen, selv om mange fikk dårlig :p

Oppgave 9 våren 2012 bør dere se på! Jeg måtte lage meg en fysisk 3d kjegle for å klare den. Man må være strukturert og ha tankene i orden for slike oppgaver merker jeg.

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Hva betyr AE II BD? Dette er da i sammenheng med formlike figurer :S er en oppgave med en trekant som har blitt delt i to. Der vi nå har en firkant og en trekant. Så står dette som en opplysning:S Aldri sett det tegnet? Betyr det at siden AE er samsvarende til BD elno? Fikk ikke riktig svar når jeg tenkte sånn i hvert fall..

Lenke til kommentar

Hva betyr AE II BD? Dette er da i sammenheng med formlike figurer :S er en oppgave med en trekant som har blitt delt i to. Der vi nå har en firkant og en trekant. Så står dette som en opplysning:S Aldri sett det tegnet? Betyr det at siden AE er samsvarende til BD elno? Fikk ikke riktig svar når jeg tenkte sånn i hvert fall..

AE II BD = linjene er parallelle

Lenke til kommentar

Da burde du nok gjøre det for hånd. Deriver f, finn nullpunkter til f', sett punkter inn i f og bruk chart?cht=tx&chl= \frac{\Delta y}{\Delta x}

Edit: Hvilken oppgaver lurer du egentlig på? Snakker vi 2c eller er du på en helt annen oppgave, siden du snakker om å tegne grafen.

Endret av Pentel
Lenke til kommentar

Han trenger vel ikke å derivere noe for å finne ut =) Derivasjon er stigningen i ett punkt, så han kan jo først finne stigningen i hvert av punktene for så å finne differansen osv osv. Det er enklere å bare finne ut gjennomsninttsøkningen i ett viss tidsrom med de to y verdiene og to x verdiene.

F.eks.. når x= 2 så er Y= 10 og når x2=5 Y2=15

Gjennomsnittsøkningen(vekstfarten)= y1-y2/x1-x2= 15-10/5-2=1,67. Dvs. At gjennomsnittsøkningen er 1,67 ett eller annet/dag

Derivasjon er ikke en del av 1p pensum?

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Snakker vi om den flue oppgaven? Må vel derivere for å finne i hvilket x intervall y øker?

Nei, du ser det jo på grafen. Du bare ser hva x er når grafen begynner å øke(stige) og hva x er når økningen stopper. Derivasjonen kan hjelpe med å finne I HVILKEN X stigningen er høyest. Det er forskjell på en spesifikk x og tidsrommet x1 til x2. Hvis du skjønte?=) Derivasjonen forteller om stigningen i ett punkt. Ikke flere samtidig.

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...