Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 eksamen vinter 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Hva med å danne en facebookgruppe? Eller kanskje ikke? Jeg hadde sosialkunnskapeksamen i vår, og da var det mange som viste interesse i en sånn gruppe. Delte linker osv. Vet ikke hvor stor interesse det er for det.

 

Noen som kommer til å bruke andre kilder enn bare boka?

 

Hvilke teorier/teoretikere tenker dere å nevne?

Lenke til kommentar

Danner du en fb-gruppe er jeg med! :) Eller så kan vi jo bare bruke denne siden til det samme.

Tenkte ikke å bruke andre kilder enn boka, med mindre jeg finner noe bra og relevant... Og jeg er ikke helt sikker på teorier og teoretikere, men Zimbardos eksperiment kan vel hvert fall være relevant!

 

Noen som har noen andre forslag?

Lenke til kommentar

Ok! Da lager jeg facebookgruppe og sender linken hit.

 

Er det mulig å bruke artikler om folk som har slitt med rollekonflikter osv? Hvis det er relevant til eksamen da..

Tenker bare å samle masse kilder i tilfelle jeg får bruk for det. Eller er ikke det så viktig i denne typen eksamen?

Jeg er privatist så jeg har ikke kunne rådført meg med lærere.

 

Lurer på om man kan trekke inn Maslow i nesten alt ;)

Lenke til kommentar

Facebooken min er ustabil, så får ikke dannet gruppe. Hvis det er stor nok interesse så kanskje en annen kan gjøre det?

Men denne siden er jo like grei da.

 

Ja, tror kompetansemålene er lurt å se på.

 

Når temaet er roller og rollekonflikter, da kan de ikke bruke noen andre temaer i boka vel? Et annet kapittel? Jeg har psykologiboka fra Cappelen Damm, og der er "Roller og holdninger" et underkapittel i Sosialpsykologi. Kan de da stille spørsmål fra andre "underkapitler" i sosialpsykologi?

 

Btw, veldig greit at vi faktisk har noen dager på dette her!

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på det samme, hva jeg eventuelt skal trekke inn på eksamenen, og hvilke psykologer/teoretikere -> retninger innenfor psykologoen som er mulig å trekke inn ?

tenkte å lese litt på gruppe kapitlet og ledelse kapitlet, men er ikke så mye som er relevant der ang roller som ikke står i det rolle kapitlet?

Lenke til kommentar

Jeg kan godt lage, men er det noen flere som er interesserte?

 

På en eksamensveiledning til psykologi fra udir står det:

Til eksamen er hele læreplanen aktuell. Det innebærer at elevene til eksamen også kan
prøves i flere og relevante deler av læreplanen enn det som kan leses direkte ut av
forberedelsedelen. Det er derfor viktig at elevene får veiledning i å se de mulighetene
som forberedelsedelen rommer, slik at de kan møte eksamensoppgaver som kopler
innholdet i forberedelsedelen til hele læreplanen.
Så det betyr vel at vi burde klare å forbinde hele læreplanen til roller og rolleforventninger..? Jeg ser ikke helt hvordan det er mulig
Lenke til kommentar

Det står også:

 

En god besvarelse kjennetegnes ofte ved at eleven har skrevet et presist svar på eksamensoppgavene. Eleven klarer også å vise oversikt og forståelse i faget på en selvstendig måte ved å kombinere kompetansen sin fra flere relevante kompetansemål i svaret. I tillegg har eleven forankret besvarelsen i psykologiske teorier og begreper. Forholdet mellom besvarelsens teoretiske og praktiske innhold er balansert, og de to delene er flettet naturlig sammen.

Lenke til kommentar

På forberedelsen står det

 

Under forberedelsen skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og
tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og
problemstillinger knyttet til temaet roller og rolleforventninger.
I min bok er det bare tre kompetansemål som er direkte knyttet til underkapitlet Roller og Holdninger.
Jeg lurer også litt på hvilke andre kompetansemål jeg burde se på hvis hele boka er relevant.
Hvilke begreper tenker dere å bruke? Håper ikke det var et for teit spørsmål...
Lenke til kommentar

Jeg finner bare to kompetansemål:

  • gjøre rede for ulike roller individet kan ha i sosiale sammenhenger, og gi eksempler på rollekonflikter
  • drøfte diskriminering med utgangspunkt i kunnskap om grupper, roller og holdninger

Hvilket annet er det du har funnet?

Skal vel ha med begreper som:

- rollekonflikt (inter- og intra-)

- komplimentære roller

- tilskrevne og oppnådde roller

- formelle og uformelle roller

Dette er det jeg kan se som kan passe. Noen som har flere muligheter?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet disse kompetansemålene:

  • Gjøre rede for ulike roller individet kan ha i sosiale sammenhenger, og gi eksempler på rollekonflikter.
  • Drøfte hva som påvirker og endrer holdninger
  • Drøfte diskriminering med utgangspunkt i kunnskap om grupper, roller og holdninger
Lenke til kommentar

Andre begreper;

- Rolleforventning

- Rolleoppfatning

- Rolleakseptering

- Rolleutføring

- Rolleavklaring

- Jeg-sentrert rolleatferd (forsvarsklima)

- Vi-sentrert rolleatferd (støtteklima)

- Komlementære roller

- Ervervede og tilskrevne roller

- Roller knyttet til sosial status (Sentrale roller, Aktive roller, Perifere roller og Passive roller)
- Rollemønster

- ROLLEKONFLIKTER! ( intrasenderkonflikt, uklar rolle, intersenderkonflikt, interrollekonflikt og personrollekonflikt)

 

Greit å kunne definere holdninger, hvordan holdningen består av tre deler (kunnskapsdel, følelseldel og handlingsdel). Hvordan holdninger blir påvirket og utviklet (imitasjon og identifikasjon)

Greit å kunne litt om balanseteorien og kognitiv dessonans

 

Ville lest litt om diskriminering også, utgrupper og inngrupper. Fordommer og stereotyper også kanskje?

 

Kanskje også lurt å se på oppgavene i boka.

 

Håper på å kunne høre litt med dere om forskjellige teoretikere altså.

Lenke til kommentar

Svar til Amalie:

Nei.. Har sendt melding til psykologi 1-lærere på skolen min (vi har ikke psyk 2) for å høre om de har noen innspill eller forslag, men har ikke fått noen svar enda.

Tenker jeg skal lese gjennom hele sosialpsykologi-kapittelet, spesielt om grupper, men jeg skjønner ikke hvordan noe annet i boka kan relateres til dette.

 

Noen som har funnet noen forslag på besvarelse på en gammel eksamensoppgave? Hadde sikkert hjulpet endel å se hvordan det er meningen man skal svare!

Endret av sineskia
Lenke til kommentar

Vi har Kenneth D. Benne og Paul H. Sheats som stod for uformelle roller i arbeidsgrupper (ikke veldig kjente akkurat), og Arne Sjølund som lister opp uformelle stanardroller i grupper.

I tillegg er det jo Sherifs eksperiment, men det har med grupper å gjøre, og Solomon Asch om gruppepress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...