Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jeg ikke enig i. Dette ble diskutert for ikke så lenge siden i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1543033

Hvorfor er det da sånn at menns hjerne ikke er ferdig utviklet før de er 25, mens kvinnens hjerne er utviklet når man er 20? Det vil jevne seg ut når man blir eldre, men før man er 25 så er kvinner mer modne enn menn. Selvsagt finnes det unntak, men ja.

Det er også dette med at kvinner kommer i puberteten før gutter. Ser du skriver i den tråden at du mener mentalt og ikke fysisk, men du må huske at puberteten også skjer i hjernen.

Grunnen er at kvinner skal kunne bære frem barn i tidlig alder, og da må man være til en viss grad utviklet oppi hodet også.

Dette er ikke noe å være enig eller uenig i. Det blir som å være uenig i at Norge er i Europa eller whatever. Det er fakta, og det er bare sånn det er.

Anonymous poster hash: 70a6d...f53

Lenke til kommentar

Hvorfor er det da sånn at menns hjerne ikke er ferdig utviklet før de er 25, mens kvinnens hjerne er utviklet når man er 20? Det vil jevne seg ut når man blir eldre, men før man er 25 så er kvinner mer modne enn menn. Selvsagt finnes det unntak, men ja.

Er den det? Vil du dele en kilde?

Det er også dette med at kvinner kommer i puberteten før gutter. Ser du skriver i den tråden at du mener mentalt og ikke fysisk, men du må huske at puberteten også skjer i hjernen.

Grunnen er at kvinner skal kunne bære frem barn i tidlig alder, og da må man være til en viss grad utviklet oppi hodet også.

Det stemmer. Modenhet og pubertet er dog ikke det samme.

Dette er ikke noe å være enig eller uenig i. Det blir som å være uenig i at Norge er i Europa eller whatever. Det er fakta, og det er bare sånn det er.

Hvor moden noen oppfattes å være, er subjektivt. Men ja, jeg kunne ordlagt meg annerledes: Det er ikke riktig at jenter vanligvis er mer modne enn gutter på samme alder.

Lenke til kommentar

Er den det? Vil du dele en kilde?

Gjerne. http://wiki.answers.com/Q/Are_girls_mentally_more_mature_than_boys#slide2

Yes, girls do mature faster than boys, girls brains develop faster than boys. Girls have mature brains at about 20, boys at around 25. This fact does not affect the abilities or character of either; other factors affect those and are not gender specific.

Det stemmer. Modenhet og pubertet er dog ikke det samme.

Joda. Fordi hjernen til kvinner utvikler seg fortere enn menns hjerne fordi kvinner kommer i puberteten tidligere enn menn. Derfor blir kvinner fortere moden. Det er ikke bare kroppslig man utvikler seg i puberteten skjønner du.

Hvor moden noen oppfattes å være, er subjektivt. Men ja, jeg kunne ordlagt meg annerledes: Det er ikke riktig at jenter vanligvis er mer modne enn gutter på samme alder.

Selvsagt er det subjektivt, men hovedregelen er at jenter er mer modne enn gutter på samme alder pga puberteten. Så du har nok feil her. Dette utjevner seg dog fra man er rundt 25 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Skjønner du," er det et forsøk på hersketeknikk?

Bare så vi er sikre på at vi snakker om det samme her, med modenhet mener ikke jeg seksuell eller fysisk modenhet, men evnen til å ta vare på seg selv, tenke kritisk, forstå og se rekkevidden av sine egne valg og planer, samt sammenhengene mellom dem.

Litt kildekritikk er på sin plass. Jeg skulle gjerne visst hvor den informasjonen opprinnelig kom fra, for slik det er nå, står og faller bidraget fra wikianswers på den enkelte bidragsyteren, altså Ahmad Barbour, og ved mindre han er en fagperson eller noe mer enn en lekmann, er ikke det svaret noe mer troverdig enn om jeg eller du hadde skrevet det. Hvis du ser under "Related answers", er det et annet bidrag fra en Ricky Stosberg, som jeg vil anse som like (lite) troverdig som Ahmed Barbour. Han er visst mer enig med meg.

If you take a look at any college or high school setting, males and females tend to be equally immature in their own ways, irrespective of age. Recent studies have shown, however, that the parts of the brain that assist in social skills are larger in adolescent women, while the centers for intellectual capacity are larger in adolescent men. This is on an average basis, however.

http://wiki.answers.com/Q/Do_teenage_girls_mature_more_than_teenage_boys

Dette støttes også av en langt mer troverdig og detaljert artikkel, med henvisninger til konkrete studier, et google-søk ga meg: http://www.webmd.com/balance/features/how-male-female-brains-differ . Et par avsnitt på den første siden er spesielt interessante.

Consider these recent findings. Researchers, using brain imaging technology that captures blood flow to "working" parts of the brain, analyzed how men and women process language. All subjects listened to a novel. When males listened, only the left hemisphere of their brains was activated. The brains of female subjects, however, showed activity on both the left and right hemispheres. [...]

Boys generally demonstrate superiority over female peers in areas of the brain involved in math and geometry. These areas of the brain mature about four years earlier in boys than in girls, according to a recent study that measured brain development in more than 500 children. Researchers concluded that when it comes to math, the brain of a 12-year-old girl resembles that of an 8-year-old boy. Conversely, the same researchers found that areas of the brain involved in language and fine motor skills (such as handwriting) mature about six years earlier in girls than in boys.

Altså, i tillegg til at hjernene til kvinner og menn er forskjellige i voksen alder, utvikler hjernedelene til jenter og gutter seg i forskjellige tempoer. Jenter utvikles tidligere på enkelte områder mens guttene utvikles tidligere på andre. Muligens har du rett i at jenters hjerner totalt sett er ferdig utviklet før menn, det tar ikke denne artikkelen stilling til, men det er ikke alle deler av hjernen som påvirker modenheten, så jeg er enda ikke overbevist om at jentene ligger foran guttene. Skjønner du.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

"Skjønner du," er det et forsøk på hersketeknikk?

Bare så vi er sikre på at vi snakker om det samme her, med modenhet mener ikke jeg seksuell eller fysisk modenhet, men evnen til å ta vare på seg selv, tenke kritisk, forstå og se rekkevidden av sine egne valg og planer, samt sammenhengene mellom dem.

Litt kildekritikk er på sin plass. Jeg skulle gjerne visst hvor den informasjonen opprinnelig kom fra, for slik det er nå, står og faller bidraget fra wikianswers på den enkelte bidragsyteren, altså Ahmad Barbour, og ved mindre han er en fagperson eller noe mer enn en lekmann, er ikke det svaret noe mer troverdig enn om jeg eller du hadde skrevet det. Hvis du ser under "Related answers", er det et annet bidrag fra en Ricky Stosberg, som jeg vil anse som like (lite) troverdig som Ahmed Barbour. Han er visst mer enig med meg.

If you take a look at any college or high school setting, males and females tend to be equally immature in their own ways, irrespective of age. Recent studies have shown, however, that the parts of the brain that assist in social skills are larger in adolescent women, while the centers for intellectual capacity are larger in adolescent men. This is on an average basis, however.

http://wiki.answers.com/Q/Do_teenage_girls_mature_more_than_teenage_boys

Dette støttes også av en langt mer troverdig og detaljert artikkel, med henvisninger til konkrete studier, et google-søk ga meg: http://www.webmd.com/balance/features/how-male-female-brains-differ . Et par avsnitt på den første siden er spesielt interessante.

Consider these recent findings. Researchers, using brain imaging technology that captures blood flow to "working" parts of the brain, analyzed how men and women process language. All subjects listened to a novel. When males listened, only the left hemisphere of their brains was activated. The brains of female subjects, however, showed activity on both the left and right hemispheres. [...]

Boys generally demonstrate superiority over female peers in areas of the brain involved in math and geometry. These areas of the brain mature about four years earlier in boys than in girls, according to a recent study that measured brain development in more than 500 children. Researchers concluded that when it comes to math, the brain of a 12-year-old girl resembles that of an 8-year-old boy. Conversely, the same researchers found that areas of the brain involved in language and fine motor skills (such as handwriting) mature about six years earlier in girls than in boys.

Altså, i tillegg til at hjernene til kvinner og menn er forskjellige i voksen alder, utvikler hjernedelene til jenter og gutter seg i forskjellige tempoer. Jenter utvikles tidligere på enkelte områder mens guttene utvikles tidligere på andre. Muligens har du rett i at jenters hjerner totalt sett er ferdig utviklet før menn, det tar ikke denne artikkelen stilling til, men det er ikke alle deler av hjernen som påvirker modenheten, så jeg er enda ikke overbevist om at jentene ligger foran guttene. Skjønner du.

"skjønner du" er måten jeg snakker på. ingenting å ta seg nær av.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må gjenta meg selv, men når man kommer i puberteten så utvikles hjernen også. Dette virker det som om at du er enig med meg i. Og når du vet at jenter ligger foran gutter fysisk og at hjernen i tillegg blir mer moden under puberteten, hvordan kan du da ikke legge disse sammen?

Og modenhet handler også om ansvarsfølelse, noe kvinner må ha for å kunne ha et barn. Derfor har kvinner fått dette dyttet. Fordi menn ikke trenger denne modenheten og ansvarsfølelsen.

Å ta vare på seg selv klarer de fleste fra man er 11-12 år. Men dette handler ikke bare om å ta vare på seg selv. Det handler om å ta vare på andre. Det er da du er moden.

Vet du hva de første 2 ordene en jente fra 12-13 frem til 20 vil svare når du spør om de første ordene som popper opp i hodet når man sier "jevnaldrede gutter"? De 2 første ordene er "umoden" og "barnslig". Hvorfor tror du? Kan det være fordi jentene har kommet noen hakk lengre enn gutta og at de derfor føler at jevnaldrede ligger litt lengre bak?

To further illustrate how a teen's changing brain chemistry often molds their behavior, Dr. Brizendine invited ABC's 20/20 to listen as she spoke to students at the Marin School outside San Francisco. Girls, she explained, mature faster than boys, and girls' brains are as much as two years ahead during puberty.

In fact, neuro-imaging shows that, early on, the typical teen girl has a stronger connection between the areas of the brain that control impulse -- the amygdala -- and judgment -- the prefrontal cortex.

It may not be until late adolescence or their early 20s that boys' brains catch up to their girl peers.

"To know that they're smarter than us by two years -- it's a gap, it really is," said John Bessolo, one of the students in Dr. Brizendine's high school group. "They are the superior beings of the brain."

But when it comes to sex, boys take the lead -- or least their brains do.

Dr. Brizendine explains that the male amygdala, which also controls sexual thought, is twice as large as that of females. Fueled by testosterone, it triggers the typical teenage male brain to think about sex every 52 seconds, compared to a few times a day for teen girls.

"When I hang out with my guy friends, it's really odd to think that every, like, whatever seconds, they're thinking about sex," said high school student Sara Johnson. "And that you can't stop them from thinking about that."

Kilde: ABC

A new study found that men mature 11 years later than their female counterparts at the ripe age of 43. (Photo : Revolution Studios)

Boys enter puberty later than girls, so it comes to no surprise that men mature later than women. What's shocking is just how much longer it takes men to mature completely.

A new study adds new meaning to the phrase "boys will be boys" after researchers found that men mature 11 years later than their female counterparts at the ripe age of 43.

Researchers looking into the differences in maturity between genders revealed that both men and women believe that males remain "immature" well into their late 30s and early 40s, according to theDaily Mail.

http://www.counselheal.com/articles/5709/20130611/men-mature-11-years-later-women-study.htm

Denne er vel også veldig interessant:

Age-related changes in cortical thickness have been observed during adolescence, including thinning in front and parietal cortices, and thickening in the lateral temporal lobes. Studies have shown sex differences in hormone-related brain maturation when boys and girls are age-matched, however, because girls mature 1–2 years earlier than boys, these sex differences could be confounded by pubertal maturation. To address puberty effects directly, this study assessed sex differences in testosterone-related cortical maturation by studying 85 boys and girls in a narrow age range and matched on sexual maturity. We expected that testosterone-by-sex interactions on cortical thickness would be observed in brain regions known from the animal literature to be high in androgen receptors. We found sex differences in associations between circulating testosterone and thickness in left inferior parietal lobule, middle temporal gyrus, calcarine sulcus, and right lingual gyrus, all regions known to be high in androgen receptors. Visual areas increased with testosterone in boys, but decreased in girls. All other regions were more impacted by testosterone levels in girls than boys. The regional pattern of sex-by-testosterone interactions may have implications for understanding sex differences in behavior and adolescent-onset neuropsychiatric disorders.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0033850

Du kan altså se i den siste artikkelen at det faktisk er funnet forskjell på kjønnene i hjernen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...