AnonymDiskusjon Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hjelp! Jeg går på antikoagulasjon (først warfarin, senere dabigatran). Den eneste gang jeg virkelig har etterlevd alle de FORBUD som følger med (mot NSAIDS, acetylsalisylsyre, naturmidler...) var i cirka ett år fra sommeren 2011 til sommeren 2012. I det tidsrommet fikk jeg nemlig Paralgin forte for å erstatte acetylsalisylsyre mot mine muskel- og skjelettplager, og da savnet jeg ingenting. Men i juni 2012 opplevde jeg å få min tilgang til middels sterk smertestillende kraftig redusert. Etter det har jeg IKKE etterlevd alle de forbudene/kontraindikasjoner/interaksjoner mot diverse apotekvarer og naturmidler. Omtrent samtidig som dette skjedde, hørte jeg en venninne fortelle om hennes kamp for å få hennes mor, som var sykehjemspasient, tilstrekkelig smertestilt. (For å gjøre det enda verre hadde hun kreft også, tror jeg.) Hun fikk høre at "eldre folk må finne seg i å ha det vondt" fordi mange går på antikoagulanter som gjør at de ikke tåler de vanligste smertestillende. "Det er meg," tenkte jeg, og det var liksom "siste spikeren på kista". Det øker ikke akkurat motivasjonen til å etterleve alle de forbud som følger med antikoagulasjon. Vi smertepasienter som også må gå på antikoagulantia, er derfor i en desperat situasjon. Et nei til kodeinbasert, har på den måten ført til bruk av andre apotekvarer/naturmidler som vi absolutt ikke bør ha. Men det blir et vanskelig tema å ta opp med legene våre. Jeg har forresten hørt/lest at det var mer liberalt med kodeinbasert medisin for noen år siden, enn nå. Er det sant? Her er et utdrag fra Relis, om hva som bør unngås når det gjelder de nye antikoagulantene (men det samme gjaldt også for warfarin/Marevan) - "Råd til pasienter ... • Vær forsiktig med naturmidler og kosttilskudd • Unngå legemidler som kan øke blødningsrisiko – NSAIDs, acetylsalisylsyre ..." tatt fra: http://www.relis.no/Aktuelt/Kurs/Tidligere_kurs/~/media/RELIS/Innhold/Aktuelt/Kursliste/kurs%202012/legemidler%20i%20en%20problemlosende%20verdag/presentasjoner/Antikoagulasjon%20Steinar%20Madsen%20SLV.ashx Anonymous poster hash: 6c651...bab Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Fra trådstarteren, en ettertanke: Jeg kom endelig på hva jeg egentlig mente med å starte dette innlegget meg "Hjelp!". Det vil nemlig hjelpe mye å FÅ ORDET UTE om dette problemet. (Og noen av leserne her jobber i helsesektoren også.) Budskapet er: Det hjelper ikke å be pasienter om å begynne med antikoagulantia og droppe acetylsalisylsyre/andre NSAIDS, uten å tilby andre smertestillende som er en anstendig erstatning for disse. Og for å oppnå det må kanskje helsemyndighetene liberalisere litt når det gjelder kodein og andre av de sterkere preparatene. Alternativet er verre, med tanke på min og andres historier. Anonymous poster hash: 948cb...59c Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) For det første finnes det alternativer til de medisinene du nevner. F.eks. Tramadol, Neurontin, Sarotex. Bortsett fra det kan du pushe på Paralgin Forte med den argumentasjonen at du ikke kan ta vanlige smertestillende. Jeg kan ikke se at du har noe å tape på å være åpen med legen. For øvrig er smertebehandlingen for alt dårlig for andre pasienter også. Ettersom NSAIDS og Paracet gjerne har null effekt (nei, ikke for lite effekt, NULL effekt) og det ikke finnes/gis gode alternativer. PS. Hva for slags kosttilskudd/naturmidler er det du tar? PS 2. Og hva slags smerter er det du har? Endret 22. november 2013 av Tåkelur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå