mollasund Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Jeg var da så uheldig å komme opp i skriftlig eksamen i mitt verste fag. Fysikk 2, hvor jeg fikk en 1er. Hadde 2er i standpunkt, men det hjelper nok ikke særlig. Nå i ettertid har jeg tenkt over at Fysikk 2 er egentlig et ubrukelig fag å ha på vitnemålet mitt med tanke på fremtiden. Jeg lurer på om jeg kan ta opp en annen eksamen enn Fysikk 2 og dermed bytte ut faget med en annen eksamenskarakter? Tenker å ta R2 som også ligger realfag, og jeg hadde R1 året før. Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Det kommer an på hvilke fordypningsfag du valgte i andreklassen. Regelen er at du skal videreføre 2 fordypningsfag fra andre til tredje. La oss si at du hadde R1, FYS1 og KJE1 i andreåret, og du gikk videre med samtlige av disse gjennom tredjeåret og fullførte, slik at du fikk karakter i alle de. Det du dermed kan gjøre er å ta et helt annet fag (spiller egentlig ikke noen rolle) for å kompensere med nok antall timer på vitnemålet. Ergo kan du for eksempel ta eksamen i rettslære og dermed slette karakteren i fysikk. Skjønner du? Det er imidlertid flere problemer man må ta stilling til: strøk du i fysikk 2 som privatist eller på VGS? Hvis det var det sistnevnte så har du strøket på eksamen og står dermed uten vitnemål. I og med at det var et trekkfag så må du nærmest ta eksamen i fysikk 2 og bestå for å få et vitnemål. Du kan alternativt klage til skolen på eksamen, og hvis du får medhold vil det bli en ny trekkordning for deg. Dette gjelder selvsagt bare om du tok det på VGS og ikke som privatist. Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 I VG2 hadde jeg Tysk 1+2 (Hadde engelsk fordypning på ungdomsskolen, så tysk var obligatorisk for meg alle årene på VGS), Fysikk 1, Informasjonsteknologi 1 og R1. Gikk videre med alle disse fagene utenom R1. Det vil si at jeg har fordypning i både Fysikk og Informasjonsteknologi. Begge disse teller som realfag. Hvis jeg tar R2 vil jo dette også være en fordypning, så Fysikk 2 og R2 utgjør jo akkurat det samme. Jeg strøk på eksamen FY2 på VG3 våren. Vil det si at jeg er nødt å ta eksamen og bestå, for å deretter bytte ut karakteren med et nytt fag? Tungvint.. Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Slik som jeg forstår det nå, så har du ikke et gyldig vitnemål og studiekompetanse. Du må dermed bestå fysikkeksamen for å få dette, slik at du kan forbedre vitnemålet ditt, da dette skjedde i den obligatoriske undervisningen på skolen. Du ble altså trekt opp i fysikk 2. Veldig tungvint, dessverre. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Du trenger ikke å bestå fysikkeksamen. Bare å ta opp et annet fag, det må for så vidt være et realfag. 1 Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hvis man skal gi svar eller råd til andre så burde man kanskje ha satt seg inn i reglene. Du kan stryke bort faget hvis du tar en annet realfag. Du burde kontakte en rådgiver som kan fortelle deg og informere deg mer om dette. 1 Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Du trenger ikke å bestå fysikkeksamen. Bare å ta opp et annet fag, det må for så vidt være et realfag. Feil. Vedkommende må bestå fysikkeksamen, da han tok dette på videregående og ble trukket opp i faget. Han har dermed ikke vitnemål og må ta fysikkeksamen for å få vitnemålet. Sistnevnte påstand er også feil, da det kreves TO fordypningsfag fra andreklassen i tredjeklassen, da spiller det ingen rolle om det er realfag eller samfunnsfaglig fag. Hvis man skal gi svar eller råd til andre så burde man kanskje ha satt seg inn i reglene. Du kan stryke bort faget hvis du tar en annet realfag. Du burde kontakte en rådgiver som kan fortelle deg og informere deg mer om dette. Ja, du bør nok sette deg inn. At begge dere påstår at han kan stryke det vekk med et annet realfag er helt feil. Han kan for så vidt ta hvilket som annet fag hvis han fortsatt har 2 fordypningsfag fra andreklassen. Før du uttaler deg bør du nok sjekke regelverket selv. Problemet her er at vedkommende ble trukket opp i fysikk 2 mens han fulgte den obligatoriske undervisningen på skolen, og ikke tok det som privatist. Regelen er at når man blir trukket opp og ikke består, så har man ikke vitnemål. Det kan sammenlignes med å stryke på norskeksamen, man får altså ikke et vitnemål. Hadde vedkommende tatt faget som privatist, så kunne vedkommende ha erstattet faget med et annet fag (hvis han har 2 fordypningsfag sett bort fra fysikken) Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Feil. Vedkommende må bestå fysikkeksamen, da han tok dette på videregående og ble trukket opp i faget. Han har dermed ikke vitnemål og må ta fysikkeksamen for å få vitnemålet. Sistnevnte påstand er også feil, da det kreves TO fordypningsfag fra andreklassen i tredjeklassen, da spiller det ingen rolle om det er realfag eller samfunnsfaglig fag. Ja, du bør nok sette deg inn. At begge dere påstår at han kan stryke det vekk med et annet realfag er helt feil. Han kan for så vidt ta hvilket som annet fag hvis han fortsatt har 2 fordypningsfag fra andreklassen. Før du uttaler deg bør du nok sjekke regelverket selv. Problemet her er at vedkommende ble trukket opp i fysikk 2 mens han fulgte den obligatoriske undervisningen på skolen, og ikke tok det som privatist. Regelen er at når man blir trukket opp og ikke består, så har man ikke vitnemål. Det kan sammenlignes med å stryke på norskeksamen, man får altså ikke et vitnemål. Hadde vedkommende tatt faget som privatist, så kunne vedkommende ha erstattet faget med et annet fag (hvis han har 2 fordypningsfag sett bort fra fysikken) Da tok jeg feil. Takk for at du rettet det opp pottismus. Litt rart med tanke på at folk som fikk stryk ifjord på klassen min klarte å få vekk faget. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Det han har nå kalles kompetansebevis. Er for så vidt rimelig sikker på at han kan ta opp hvilket som helst fag så lenge det erstatter fysikken, og vil da få utdelt vitnemål. Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Da tok jeg feil. Takk for at du rettet det opp pottismus. Litt rart med tanke på at folk som fikk stryk ifjord på klassen min klarte å få vekk faget. Meget rart, har selv hatt en kamerat med denne blunderen og han måtte ta eksamen på nytt (skolen arrangerer eksamener for elever som stryker påfølgende semester). Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Tror det beste vil være for meg å ta en telefon til min videregående skole på mandag. Takker for svar Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Japp! Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå