Gå til innhold

Høyt fravær og dårlige karakterer - Høyere utdanning

Technicolor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på snart 18 som går VG2 og jeg er i en veldig vanskelig situasjon, jeg har nemlig lyst å studere på universitet, i Norge eller utlandet. Problemet mitt er at jeg har et sinnsvakt høyt fravær kombinert med veldig dårlige karakterer. Akkurat nå går jeg studiespesialisering da jeg ikke har anelse om hva jeg vil bli. Jeg har ikke lyst å begynne på noe yrkesfaglig men hvis det er siste utvei så er vel ikke det så gærent, har tenkt på tømrer. Men vet noen om hvordan jeg kan få lærlinge plass eller lignende hvis jeg blir ferdig med studiespesialisering vg3?

Også, vet noen om noe interessante utdannelser som ikke krever gode karakterer eller lavt fravær? Yrkene jeg hadde sett for meg tidligere, før jeg fikk så dårlig fravær var psykolog eller studere jus. Jeg anser meg ikke som en dum person og jeg lærer fort, det er bare det at jeg har vært borte så mange timer at det har blitt mye hull.

Har i tillegg snakket med rådgiver på skolen flere ganger men jeg føler ikke at jeg har fått noe ut av det.

Å studere på et universitet i utlandet er den store drømmen, men jeg finner ikke noe som passer meg uten at jeg trenger realfag eller matte. Jeg går S matte nå, men ligger an til å stryke i det, så det er kanskje et fag jeg må ta opp.

Så hvis noen har noen råd, enten om forskjellige utdanninger eller tips generelt tar jeg det imot med stor takk!

- Technicolor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usannsynlig at du kommer inn på psykologi eller jus med dårlige karakterer. Du kan spørre skolen om du har mulighet til å ta opp ett eller begge årene (første og andre), men da bør du ha en seriøs innstilling.

Det er en del studier som har svært lave karakterkrav, dette kan du se på selv på samordnaopptak.no

Fravær har ingenting å si når du søker på høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Også, vet noen om noe interessante utdannelser som ikke krever gode karakterer eller lavt fravær? Yrkene jeg hadde sett for meg tidligere, før jeg fikk så dårlig fravær var psykolog eller studere jus. Jeg anser meg ikke som en dum person og jeg lærer fort, det er bare det at jeg har vært borte så mange timer at det har blitt mye hull.

Har i tillegg snakket med rådgiver på skolen flere ganger men jeg føler ikke at jeg har fått noe ut av det.

Det finnes utdannelser som har få søkere og derfor liten eller ingen poenggrense, men hvis du søker deg inn på et slikt studie, vil du søke av feil grunner og det er dømt til å gå dårlig på grunn av mangel på motivasjon. Men alt håp er ikke ute. Du sier at du ikke er dum, så det er fullt mulig å forbedre karakterene dine og komme inn på jus eller psykologi.

I tråder som dette, pleier jeg å fortelle om en kompis av meg som jeg gikk på videregående med. I første termin i vg1 fikk han et karaktersnitt på 3. Det syntes han at var for dårlig, så han bestemte seg for å ta seg i nakkeskinnet og bli bedre. Han snakket med lærerne og fikk lov til å ta nye prøver for å vise at han kunne bedre og droppet fester og fritid for å sitte hjemme og jobbe med skolen i flere timer hver kveld. Arbeidet hans ga resultater. For eksempel fikk han høre av tysklæreren at hun aldri hadde sett en elev forbedre seg så mye som han gjorde på så kort tid. I andre termin endte han med et snitt på ca 5. Han gikk ut av vg3 med et snitt på ca 5,3. Et år studerte han psykologi og fikk bare A-er. Nå studerer han økonomi.

Du kan også gjøre det bedre. Muligens må du bruke et år ekstra på å få de karakterene du trenger, men det er det absolutt verd for å komme inn på et studie du trives med og at dette studiet vil avgjøre hva du vil jobbe med inntil du pensjonerer deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...