Gå til innhold

Til oss noobs

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte dette kunne vere en kjekk tråd for oss som ikke har særlig peil på PC. Det er bare å stille spørsmål om du lurer på noe, så får du håpe på svar fra de mer kunnskapsrike.

Begynner med dette spørsmålet: Om en prossesor har 1156 socket, vil den da passe til et hovedkort som har 1150 socket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok rett det HaakonSag sier, men det er ikke alltid slik at en prosessor kun passer til en type socket. I noen sjeldne tilfeller så kan en prosessor også passe til en eldre socket. For eksempel i mitt tilfelle så kjører jeg AMD 8350 som er en prosessor med AM3+ (nyeste AMD socketen), på hovedkortet Asus IV Formula som har AM3 (forrige generasjons socket). Dette er gjort mulig gjennom en BIOS oppdatering i dette tilfellet, og er så vidt meg bekjent kun mulig på dette spesifikke hovedkortet.

Men for enkelhets skyld så kan man godt si at de må ha samme type socket, men kan være kjekt å være oppmerksom på at det kan oppstå avvik fra denne regelen en sjelden gang.

Tenkte jeg bare skulle skyte det inn. :)

Lenke til kommentar

Du burde aboslutt vurdere å gå for en nyere prosessor. Det er en grunn til at det ikke selges prosessorer og hovedkort med 1156-støtte lengre, rett og slett fordi nyere teknologi er tilgjengelig. Det er ingen grunn til å bruke en eldre socket.

Lenke til kommentar

Ser nemlig at denne http://www.komplett.no/intel-core-i3-550-processor-demo/647009 har 1156 socket, men når jeg leter i komplett sine hovedkort, finner jeg ingen med 1156 socket.

er nok for at det er et utgått produkt nå, grevde litt rundt på prisjakt og dette blir det rimeligste hovedkortet jeg fant http://www.com-x.no/shop/index.php?route=product/product&path=61_105&product_id=224

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1354#rparams=l=s150375033

Lenke til kommentar

Ser mange bruker disse to ordene: Bottleneck og flaskehaks. Hva skal det bety?

Hvis du har et veldig bra grafikkort f.eks GTX 780ti og en veldig svak prosessor, så vil prosessoren være for svak til at grafikkortet yter slik det skal, du vil få lavere fps i spill.

Da er det prosessoren som er flaskehals.

Endret av a_sondre
Lenke til kommentar

Hvis du har et veldig bra grafikkort f.eks GTX 780ti og en veldig svak prosessor, så vil prosessoren være for svak til at grafikkortet yter slik det skal, du vil få lavere fps i spill.

Da er det prosessoren som er flaskehals.

På spilling på eldre PC'er er det nok ofte skjermkortet som er flaskehalsen i forhold til prosessor/skjermkort. Men på generell ytelse er vel SSD en bra oppgradering, nå har jeg ikke en selv, men jobb PC'en min har og det er utrolig deilig når programmer starter opp fort.
Lenke til kommentar

Slenger meg inn her jeg, istedet for å opprette ny tråd:

Har hørt at FireWire i Win8 kan være ganske trøblete (men dessverre nødvendig for visse audio-interfaces). Vil det funke OK å legge inn et PCIe FW-kort (http://www.komplett.no/sunswayst-lab-pcie-firewire-21p-m/345630) dersom produsentene av selve interfacet har bekreftet at Win8 er støttet?

Dersom produsenten har drivere som funker med W8, så skal HW også fungere, men kan hende du må legge inn driver manuelt ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

GPU = Graphics Processing Unit

CPU = Central Processing Unit

Tar noen til ;)

RAM = Random Access Memory

PSU = Power Supply Unit

HK / MB = Hovedkort / Mother-Board

SSD = Solid State Drive

HDD = Hard DISK Drive

USB = Universal Serial Bus

HDMI = High Definition Media Interface

DVI = Digital Video Interface

DVD = Digital Video Disk/Digital Versatile Disk

SOC = System On Chip (sammensatt system på en brikke)

Latency = forsinkelse - brukt om ulike operasjoner som gjøres internt i RAM-brikker

Access-time = accesstid/tilgangskontroll - typisk tiden en lagringsenhet bruker på å hente frem data

GHz = Giga Hertz = milliarder sykluser per sekund - brukes typiak om CPU eller GPU

Tall er jo et eget kapittel:

T = Terra = billion

G = Giga = milliard

M = Mega = million

K = kilo = tusen (Kg)

bit = ett binomisk tall, enten 0 eller 1

Byte = 8 bits = en rekke tall

Disse forkortes hhv. b og B, eks. 1000 Byte/sekund er 1KBps = 8Kbps

Mulig det er feil her, alt er fritt fra hukommelsen..

Eit: ble feil om accestid..

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...