Gå til innhold

utdanning og eskorte i militæret?

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har nå svart på del 1 på sesjon (1-2mnd siden), og jeg har veldig lyst på utdannelse i militæret. Hva kan lønne seg å utdanne seg til?

Er ganske interessert i biler så eskortekjøring hadde passet perfekt for meg, er det mulig å utdanne seg til instruktør i eskortekjøring? evt hvordan man blir eskortekjører av viktige personer osv, med litt fancy kjøring og sånne ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Instruktør er nok vanskelig å utdanne seg til direkte. Instruktører har ofte ganske mange års erfaring fra tjeneste før de blir instruktør.

Hva mener du med fancy kjøring?

fancy kjøring vil si høy fart, J-turns, rask kjøring i by/vanlig vei, unnamanøvrer og ting som skal til når man har en bil som følger etter og vil drepe personen som er i din bil :p

Lenke til kommentar

fancy kjøring vil si høy fart, J-turns, rask kjøring i by/vanlig vei, unnamanøvrer og ting som skal til når man har en bil som følger etter og vil drepe personen som er i din bil :p

Er vel politiet sin jobb det, i det daglige.

Militæret jobber så vidt jeg vet annerledes under eskorter. Hadde eskortetrening i førstegangstjenesten, der var det ingen fancy kjøring, mer skyting og maktbruk. Tror ikke du finner det du er ute etter i verken Forsvaret eller politiet, men som stuntmann :)

Antagelser fra min side, men aldri hørt om det du beskriver i en reel tjeneste...

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om er egentlig livvakt tjeneste som sjåfør :) og i eskorte er det sånn kjøring tror jeg

Jeg klarer ikke komme på noen tjenester som spesifikt blir trent opp til utrykningskjøring som du beskriver her, men jeg regner med at en del i MP får opplæring og utryknings sertifikat. Utenom det er nok eskorte eneste jeg ville gjettet selv. (ikke mye til hjelp det svaret her dessverre...)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du finner noe sånt i norge her.

Muligens over dammen, men er nok heller ikke vanlig der, er nok for høy-risikotransport av VIP som muligens har sånn trening.

Men, det er bedre å skyte tilbake enn å rømme. Det er STOR risiko for passasjeren mtp.kræsj å kjøre sånn, mye bedre med skuddsikker bil og flere biler i følge, så andre tar ut angriperen, uten fancy kjøring.

Eneste jeg kan tenke på som driver på sånn er stuntsjåfører...

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nå svart på del 1 på sesjon (1-2mnd siden), og jeg har veldig lyst på utdannelse i militæret. Hva kan lønne seg å utdanne seg til?

Er ganske interessert i biler så eskortekjøring hadde passet perfekt for meg, er det mulig å utdanne seg til instruktør i eskortekjøring? evt hvordan man blir eskortekjører av viktige personer osv, med litt fancy kjøring og sånne ting.

Forsvaret har ikke utdannelse som sådan innenfor eskorte, men en serie kurs og kompetansebygging. I Forsvaret i dag er det i hovedsak militær livvakt (del av militærpolitiet) som driver med dette. Garden har også avgrensede oppgaver innenfor eskorte, men på et helt annet nivå.

Veien inn i Militær livvakt vil gå gjennom enten befalsutdanning eller verneplikttjeneste i militærpolitiet og derfra søke om plasser i ML når (dersom) det blir ledig.

Om verneplikt som MP: http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/militarpoliti.aspx

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...