Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Den fikk du en ekte juletommel opp, for Vanvittig bra. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Ser ikke det helt store problemet med hysteriet rundt dette. Ting har åpenbart forandret seg, da jeg gikk i barnehagen og barneskolen sang vi kristne sanger før vi spiste. Ingen av oss tenkte noe over det den gang, og det er først når man blir eldre at man husker sangtekstene og innser at de faktisk var religiøse. Muslimske sanger ja, som det trekkes inn her. Er det mange av de som er på norsk da? Barn forstår jo ikke annet enn morsmålet sitt og det ville vært veldig merkelig dersom sanger på arabisk ble spilt i norske barnehager. 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Ser ikke det helt store problemet med hysteriet rundt dette. Ting har åpenbart forandret seg, da jeg gikk i barnehagen og barneskolen sang vi kristne sanger før vi spiste. Ingen av oss tenkte noe over det den gang, og det er først når man blir eldre at man husker sangtekstene og innser at de faktisk var religiøse. At dere ikke tenkte over det er selve problemet. Du må ikke forstå hva noe handler om for å bli preget av det. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jul, sånn den er i dag og blir feiret og fortalt i dag, er kristen. Men nei, ikke historisk sett nei. Jul i dag er en kristen høytid...Nei. Det er en høytid for alle egentlig. Det var opprinnelig en hedensk. Jula er bare kristen for de som fyller den med kristendom. For meg som har vokst opp med en far som er ateistisk, og en mor som ikke er av den forkynnertypen, så feirer vi jul med nisser og alt annet hedensk. Noen engler på bordet og noe røkelse kanskje, men vi opplever ikke jula som kristen, selv om Jesus og sånt er med der. Jesus er også en hedensk oppfinnelse må du vite. Du velger å kalle noe "kristent". Men det eksisterer ikke noe "kristent". Det er ikke noe virkelig som eksisterer, bortsett fra en ide. Ideen om at noe er kristent. For meg, så handler ikke jula om Jesus sin bursdag. Jeg tror heller ikke at det ble født noen mann med navn Jesus den 24/25 desember. Mange nordmenn er bevisste på at de ikke feirer kristendommen og Jesus også, så de kaller høytiden solsnu, eller midtvintersolverv. Norge har kristne tradisjoner,Kristne tradisjoner er gamle hedenske tradisjoner. Det forteller ingen ting. Du kan jo begynne å forklare hva kristen tradisjon er. Jula var opprinnelig ingen kristen tradisjon. De første kristne feiret ikke jula. Troen er nok heller svak, men det betyr at vi ikke følger kristne tradisjoner.Jeg følger ikke kristne tradisjoner. Men jeg feirer jul. Påsken er helt kristen, kunne tatt som eksempel også...Den er bare kristen for de som er kristne, ikke for andre. 2 Lenke til kommentar
Sukkertøy Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Altså, jul blir relatert til kristendommen, altså Jesus sin fødsel. Jeg feirer jul, men kun fordi jeg er vokst opp med den tradisjonen. Jeg er kulturelt kristen. Jeg deltar i dåp, konfirmasjon, påske bla bla bla. Men kun pga tradisjonene. Jeg sende ikke barna mine i barnehagen for å høre på religiøse sanger. Om det ikke er lov så burde det ikke være lov i så fall. barnehager SKAL være nøytrale. Om de ikke har spesielle retningslinjer og verdisyn i barnehagen for da er man klar over det på forhånd. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 At dere ikke tenkte over det er selve problemet. Du må ikke forstå hva noe handler om for å bli preget av det. Sant nok, men at vi ble preget av det tror jeg ikke. Ingen jeg gikk i klasse med har vokst om som særlig kristne (såvidt jeg vet). På en side så ser jeg ikke poenget med å ha på kristne sanger på barnehager, da det er nok av barnemusikk å ta av, men jeg forstår heller ikke at det kan bli et hysteri ut av det. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Nå har jeg ingen planer om å lage denne tråden til en ideologitråd, så det for holde. Men jeg mener det er rett og slett feil at kommunisme handler om tvang. Kommunisme har like mye, om ikke mer folkestyre enn det demokratiet vi har i dag.At det er styrt av folk forteller ingen ting av initiering av tvang. Ja, det er flere regimer som har feilet i et forsøk på å innføre systemet, men det betyr ikke at det er slik som f.eks sovjet.Nei. Men det er likevel basert på tvang, og statlig overformynderi. 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Altså, jul blir relatert til kristendommen, altså Jesus sin fødsel.Jesus ble ikke født i jula... Og jul blir relatert til gammel hedensk tradisjon. Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) er den tidligere, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden.... Jeg sende ikke barna mine i barnehagen for å høre på religiøse sanger. Om det ikke er lov så burde det ikke være lov i så fall. barnehager SKAL være nøytrale.Det er umulig å være nøytral... Og det blir helt feil å lovregulere noe sånt... Hvordan skal disse lovene håndheves? Og hva slags straff skal barnehagene få? Barnehage tantene eller onklene som setter på kristen musikk? Om de ikke har spesielle retningslinjer og verdisyn i barnehagen for da er man klar over det på forhånd.Hvorfor skal man lovregulere verdisyn? 2 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Sant nok, men at vi ble preget av det tror jeg ikke. Ingen jeg gikk i klasse med har vokst om som særlig kristne (såvidt jeg vet). På en side så ser jeg ikke poenget med å ha på kristne sanger på barnehager, da det er nok av barnemusikk å ta av, men jeg forstår heller ikke at det kan bli et hysteri ut av det. Ingen grunn til å bli hysterisk nei, men det handler om å ta opp saker før det utvikler seg ukulturer. Det handler nok også litt om kontekst. Kirka har fremdeles urimelige fordeler i det norske samfunnet og mye krefter er brukt på å komme dit vi er i dag. Da er det naturlig at folk reagerer på småting som K'en i KRLE osv fordi det gir et gufs av fortiden og vi vet det er en betydelig maktfaktor som vil tilbake. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Ingen grunn til å bli hysterisk nei, men det handler om å ta opp saker før det utvikler seg ukulturer. Det handler nok også litt om kontekst. Kirka har fremdeles urimelige fordeler i det norske samfunnet og mye krefter er brukt på å komme dit vi er i dag. Da er det naturlig at folk reagerer på småting som K'en i KRLE osv fordi det gir et gufs av fortiden og vi vet det er en betydelig maktfaktor som vil tilbake. Utvikler seg til ukulturer? Det er strengt tatt en gammel kultur som henger igjen litt dette, og ikke noe nytt. Det "nye" er at folk reagerer på det. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Utvikler seg til ukulturer? Det er strengt tatt en gammel kultur som henger igjen litt dette, og ikke noe nytt. Det "nye" er at folk reagerer på det. Nja, i de fleste barnehager er det vel utrydda, men jeg kan godt omformulere meg til "må ta tak i før ukulturen blusser opp igjen". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 At det er styrt av folk forteller ingen ting av initiering av tvang. Denne diskusjonen kan vi ta et annet sted. Det er veldig gøy å diskutere med deg, så det vil jeg gjerne. Kanskje vi begge blir litt klokere? BACK TO TOPIC. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Denne diskusjonen kan vi ta et annet sted. Det er veldig gøy å diskutere med deg, så det vil jeg gjerne. Kanskje vi begge blir litt klokere? BACK TO TOPIC. Hehe. Okei Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg mener julen kan være like nøytral som det skolen kan være. Jeg synes muslimer skal sette et eksempel ved å vise at ikke bare kristne kan feiere jul. Den brunes mann byrde. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 For meg går hele forskjellen i hva slags sanger det er. Tradisjonelle sanger med kristent innhold må nesten være lov i Norge, mens om man går inn for å forme barn til å bli kristne blir det noe helt annet. Det må gå ann å ha en mellomting mellom hjernevask og nøytralskolen der alle skal være helt like, kjønn finnes ikke og all religion er æsj. Lenke til kommentar
Sukkertøy Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Altså turbonello, jeg må si at du må forstå at folk idag relaterer jul med jesus sin fødsel. Det er faktisk ikke til å komme unna.. Samme hva slags opphav jula har. Spør hver person på gata, så vil de si noe med kristendom eller jesus. Mer er det faktisk ikke å si om akkurat den saken. Hva DU relaterer til jula er ikke hva allmennheten relaterer til den. Endret 22. november 2013 av Sukkertøy Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Altså turbonello, jeg må si at du må forstå at folk idag relaterer jul med jesus sin fødsel. Det er faktisk ikke til å komme unna..Det er svært mange som ikke relaterer den til Jesus og hele den suppedassen der. De tenker på jul, og så assosierer de den med juletreet, nissen, rudolf, og Disney, etc. Jesus & Company er bare en liten kristen fetish til jula. Ja, de er klar over at Jesus og den suppedassen er der, men det er bare en av mange ting, og de aller fleste tingene har intet med kristendommen å gjøre, men heller med gammel hedendom og solsnu å gjøre.. Samme hva slags opphav jula har. Spør hver person på gata, så vil de si noe med kristendom eller jesus.Nei. Mange personer på gata ville svart noe helt annet enn Jesus... Mer er det faktisk ikke å si om akkurat den saken. Hva DU relaterer til jula er ikke hva allmennheten relaterer til den.Allmennheten relaterer jula til ferie, tid med venner og familie. Hygge, juletre. Rudolf. Koslig belysning. Julemusikk, og mye annet rart. http://youtu.be/_6xNuUEnh2g Endret 22. november 2013 av turbonello 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Kvaliteten er litt dårlig men likevelhttp://youtu.be/SwL9E_VJZBY Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Denne må sees: Og denne:http://youtu.be/v4HoixOCZWY Endret 22. november 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Sukkertøy Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Ja selvfølgelig relaterer de jula med rudolf og pakker og mat og juletre! Det er da ikke det jeg mente! At de tenker på det er jo en selvfølge! Jeg mener hvis man spør: "Hvorfor feirer man jul?" Da vil flesteparten si "fordi jesus ble født!" og noe i den dur... Det må du vel være enig i?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå