AnonymDiskusjon Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Hei! Jeg og noen kompiser leide et klubbhus her i området for et par uker siden, og arrangerte fest der. Det kom mange, og blant annet en lampe ble ødelagt, og gulvet var ekstremt skittent. Vi erstattet selvfølgelig den lampa vi ødela uten problemer. Derimot har eierne (Det lokale idrettslaget) nå sagt at vi må betale for å få bona/lakket gulvet og, fordi de mener boninga/lakken gikk bort under festen vår, pga for "hardt" bruk. Jeg som ansvarlig leietaker nekter selvfølgelig å betale, fordi jeg mener det er slitasje som må påregnes, og at det er utleier sitt ansvar å ta seg av vedlikehold. Jeg kommer snart til å få en regning på dette, og vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Jeg er innstilt på å "krangle" på denne saken, da jeg mener den er totalt feil, og at idrettslaget ikke har noen som helst mulighet til å kreve inn penger på grunn av vedlikehold, med mindre det står i kontrakten. Mitt spørsmål er da som følgende; Hva sier jussen iforhold til dette? Har sett litt på Lovdata, men ikke funnet noe spesifikt. Anonymous poster hash: 9fc19...895 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Hva står i leiekontrakten? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Man kan nok se dette som et spørsmål om det var mislighold av dere å levere tilbake lokalet med såpass skittent gulv. Og dét kommer an på hva som ble avtalt. Ble avtalen inngått muntlig? Har idrettsforeningen noen standard regler for bruk av lokalet - og ble dere i tilfelle kjent med dem? Hvis ingenting spesielt ble avtalt, blir spørsmålet hva ellers gjeldende regler/prinsipper sier om dette spørsmålet. Jeg tviler på om husleieloven regulerer dette leieforholdet, men bestemmelsen om tilbakelevering vil man nok se hen til og analogisere fra i en sak som denne. Den lyder slik: § 10-2. Tilbakelevering Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. (...) Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. (...) Da blir spørsmålet om slitasjen på gulvet anses som "alminnelig slit og elde". Her må man nok legge vekt på at lokalet var ment for festbruk - men også på at folk må forventes å oppføre seg skikkelig og kontrollert og ikke f.eks. la søl ligge på gulvet. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg har ikke kontraktem liggende forran meg akkurat nå, men såvidt jeg husler sier den ingen ting om tilbakelevering. Avtalen var at ett rengjøringsfirma som skulle vaske etter oss skulle rengjøre gulvet, mens vi skulle rengjøre bord, kjøkken osv, noe vi også gjorde. Rengjøringsfirmaet kom og vasket etter oss, og sier at de måtte bruke en sterk såpe som tok bort boninga pga det skitne gulvet. Jeg har mine tvil ang. dette, da vi selv tørka fort over gulvet, og det så greit ut. I et festlokale må man kunne kalle alminnelig slit den slitasje som påføres ved bruk, uavhengig av hvor mange personer og slikt, så lenge gulvet ikke blir ødelagt ved f.eks oppskjæring osv? Takk for svar hittil, håper på flere! 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Du kan jo også be om dokumentasjon på når siste boning ble utført og når neste var planlagt. Kan jo virke som om de har planer om å spare noen kroner ved at dere bekoster allerede planlagt boning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå