Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vill ikke betale elektriker regningen på leiligheten.

Shake

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har et problem angående Husverten min.

Alle spottene i stuen våres sluttet å fungere samtidig.

Jeg tok jeg kontakt med husverten, forklarte pent at jeg trengte en elektriker til å fikse transformatoren og muligens bytte dimmeren.

Satt i stuen 1 måned, med en liten leselampe til jeg til slutt ble så dritt lei av å vente at jeg tok affære på egenhånd.

Endte opp med en elektriker regning på 9000,- som jeg betalte av egen lomme, for å deretter få beskjed om at jeg må dekke den selv siden jeg ikke brukte hans elektriker.

Jeg mener de skal til fulle dekke hele regningen.

Men hva sier reglene?

Jeg vurderer å trekke det direkte fra leien dersom dem ikke betaler meg.

Men jeg gidder ikke noe betalingsanmerkninger elns, for de blir man ikke kvitt så lett.

Hva bør jeg gjøre?

Hva sier reglene?

Har jeg noe rettigheter?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Jeg har et problem angående Husverten min.

Alle spottene i stuen våres sluttet å fungere samtidig.

Jeg tok jeg kontakt med husverten, forklarte pent at jeg trengte en elektriker til å fikse transformatoren og muligens bytte dimmeren.

Satt i stuen 1 måned, med en liten leselampe til jeg til slutt ble så dritt lei av å vente at jeg tok affære på egenhånd.

Endte opp med en elektriker regning på 9000,- som jeg betalte av egen lomme, for å deretter få beskjed om at jeg må dekke den selv siden jeg ikke brukte hans elektriker.

Jeg mener de skal til fulle dekke hele regningen.

Men hva sier reglene?

Jeg vurderer å trekke det direkte fra leien dersom dem ikke betaler meg.

Men jeg gidder ikke noe betalingsanmerkninger elns, for de blir man ikke kvitt så lett.

Hva bør jeg gjøre?

Hva sier reglene?

Har jeg noe rettigheter?

Mvh

Du kan begynne med å lese husleieloven. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

3-8. Deponering av omtvistet leie:

Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal gi utleieren melding om begrunnelsen for deponeringen og gi utleieren fjorten dagers frist til å medvirke til deponeringen. Fristen regnes fra meldingen er sendt.

Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.

Er utleierens manglende medvirkning eneste grunn til at deponering etter annet ledd ikke kan skje, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren setter beløpet inn på egen konto atskilt fra leierens øvrige midler. Hvis utleieren på et senere tidspunkt vil medvirke til deponering etter annet ledd, plikter leieren innen rimelig tid å overføre beløpet til konto som nevnt i annet ledd.

Så du sender skriftlig beskjed til huseier at du deponerer beløpet. (Bruk depositumskontoen). Så reduserer du leien til beløpet er nedbetalt.

Du kan ikke få betalingsanmerkninger før utleier går til sak og for en dom. Slik saken er så vil ikke det skje med mindre du ikke møter.

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke nødvendig med deponering med mindre det er avtalt vedlikeholdsregler som avviker fra husleieloven, regelen i § 3-9 sikrer deg bare fra oppsigelse/heving av avtalen dersom det viser seg at kravet ikke er rettmessig. Er kravet rettmessig kan huseier klage så mye han vil, ha kan ikke si deg opp fordi du motregner. Å erstatte komponenter er ikke "vedlikehold" etter § 5-3, slik at det i utgangspunktet er huseier som skal dekke dette. Det følger av § 5-7 at slike feil skal dekkes av huseier selv om de dukker opp etter hvert (så lenge det ikke skyldes forhold på leietakers side), og reglene om hvordan retting skal foregå fremgår av § 2-10:

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

Rimelig tid må tolkes strengt når resultatet av mangelen er at husrommet (eller i alle fall en vesentlig del av det) er mer eller mindre ubrukelig, så leietaker hadde rett til selv å sørge for retting, så lenge utgiftene er forsvarlige. At huseier kunen fått det billigere av andre er ikke relevant, så lenge det ikke er gått fram på en uforsvarlig måte, betalt overpris eller lignende.

I tillegg til de 9000 kan du selvfølgelig også kreve prisavslag etter § 2-11 for perioden leiligheten var i dårligere stand pga. manglende lys.

Alt dette forutsetter altså at dette i utgangspunktet er en mangel. Det vil jeg anta at det er etter husleielovens regler, men det kan være avtalt noe annet. Om det ikke er avtalt noe annet mener jeg det er ganske trygt å ikke gå veien om deponering, men om du vil ha alt på det sikre og har likviditeten til det kan du selvfølgelig gjøre det. Det er ikke så mye stress, så det kan fint være verd det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...