Gå til innhold

[Løst] Bør jeg velge Kjemi 1 eller Geofag 1?


Tiger_Lilies

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går vg1 og sliter litt med valg av fag. Jeg har funnet ut at jeg tar Fysikk 1+2 og R1+2, men er eller litt usikker. På den tredige valg tar jeg noe samfunnsfaglig og det blir nok Italiensk eller Antikkens språk og kultur. Så må jeg velge mellom Kjemi og Geofag.

Jeg trur Kjemi blir et nyttig fag, og jeg er også ganske interessert i hvertfall deler av faget. Det er nok vanskellig og lese seg opp til og det blir bra å ha det grunnleggende kunnskap man får fra Kjemi 1 (+2?). I middeltidig har jeg ikke tenkt å studere noe som kreve Kjemi (jeg blir ALDRI noe innen for medisin). Jeg er motivert, men det kan hende at det blir litt tyngre dersom jeg bare brenne for det 70% isteden for 100%. Jeg er redd at dette kan påvirke snittet mitt litt.

I motsetning er geofag et mindre nyttig fag som jeg er mer fasinert av. Jeg brenner for faget rundt 85%, kan jeg si. Problemmet er at jeg kan nok lett kjøpe fagboket og ser på interessante dokumentarer og lære utrolig mye. Jeg behover ikke å få undervisning i det for å forstå det alle meste. Likevel synes jeg at det er et meget nyttig, samfunnsaktuell og spennende fag. Jeg ville kanskje ha lugget på en 4-5 i kjemi og en 5-6 i geofag.(kan ikke vite 100% da).

Om det jeg vil bli og sånt har jeg lenge vudert astrofysikk, og nylig begynt å tenke på geofysikk. Begge er utrolig interessant, men jeg er også veldig interessert i literature, dans, pskologi og mye annet så kanskje det blir lektor eller kunstner av meg. Jeg tåler ikke tanken på blod og hater biologi, så jeg studere ikke innen for medisin og ingenør frister ikke. Hvilke fag bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva en utdannelse i geofysikk innebærer, men jeg vet at studentene i geologi her på NTNU tar generell kjemi som obligatorisk del av utdannelsen, og tror at det finnes noen emner hvor det er en fordel med litt kjemisk forståelse. Om det samme gjelder for geofysikk vet jeg ikke, men jeg tipper det er mer å hente ved å lære seg litt kjemi enn ved å ta geofag hvis du ønsker å gå den veien.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både geofag 1 og kjemi 1. Syns kjemi 1 definitvt er greiest av de to! Jeg tok kjemi 1 på vgs, også tok det opp igjen senere. Andre gangen gikk det over all forventning! Jobber man med kjemi 1 og kjemi 2 så er det lett =) Det morsomste med kjemien er at du ser sammenhenger i hverdagen, noe som gir mer motivasjon og lyst til å lære! Ta det faget du syns er mest interressant. Jeg syns geofag var spennende, men jeg fikk ikke toppkarakteren der samma hvor mye jeg leste. Det har vel mye med interressse å gjøre, samt forståelsen din!. Lykke til med valget =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Hei!

 

Jeg går vg2 nå og har Kjemi 1. Av alle mine valgfag (R1, fys, tek x), så er Kjemi 1, etter min mening, det aller letteste faget. Når du først kan den lille krøkete veien om mol, er mye gjort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...