Gå til innhold

Overføre altibox signal trådløst?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop flyttet inn i ny leilighet, men ønsker å ha TVen stående et annet sted enn hvor TV-uttaket er. Jeg har fått en boks fra altibox (uten PVR) og lurer på hvordan jeg kan få overført enten HDMI-signalet, eller enda bedre, TV-signalet trådløst bort til der jeg skal ha TVen. TV-signalet kommer ut av veggen med en standard RJ45-kontakt, er det mulig å få sendt dette signalet trådløst, altså via en slags ad-hoc løsning slik at jeg kan ha altibox boksen der hvor TVen skal stå? Og hvis ikke, finnes det noen gode løsninger for å overføre HDMI-signalet trådløst til TVen?

 

Edit: Jeg så nå at altibox faktisk har en egen løsning for dette med en sender/mottaker greie som kan kjøpes hos komplett, men jeg må si jeg synes prisen var noe stiv. Finnes det billigere måter å gjøre dette på?

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Trekke kabel er helt uaktuelt siden det vil se utrolig stygt ut uansett hvor "lekkert" den hadde blitt festet siden den måtte ha gått forbi to vegger + en terassedør.

 

Jeg har testet ut homeplug mellom routeren og PCen og det har fungert over all forventning så det blir nok til at jeg prøver det samme med TV-signalet også.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Trekke kabel er helt uaktuelt siden det vil se utrolig stygt ut uansett hvor "lekkert" den hadde blitt festet siden den måtte ha gått forbi to vegger + en terassedør.

 

Jeg har testet ut homeplug mellom routeren og PCen og det har fungert over all forventning så det blir nok til at jeg prøver det samme med TV-signalet også.

pass på at du ikke får tv signalet på samme kurser som du allerede har datanettet ditt. Det vil skape masse problemer

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trekke kabel er helt uaktuelt siden det vil se utrolig stygt ut uansett hvor "lekkert" den hadde blitt festet siden den måtte ha gått forbi to vegger + en terassedør.

 

Jeg har testet ut homeplug mellom routeren og PCen og det har fungert over all forventning så det blir nok til at jeg prøver det samme med TV-signalet også.

 

Hei, eg har akkurat samme utfordring som du beskriver. Det er til og med en terrassedør i bildet.

 

Eg lurer på om du har gjort deg noen erfaringer med Homeplug. Er det noe du kan anbefale?

Lenke til kommentar

For data-nettverket fungerer det helt strålende. Hastigheten er stabil og aldri merket problemer i f.eks online-spill eller andre ting. Jeg har dog ikke testet det i forhold til å overføre store mengder data via LAN som f.eks til en ekstern HD i andre enden e.l. Det kan lugge litt innimellom ved HD-streaming, men jeg mistenker at dette er et problem i enten router eller oppsett av UMS (universal media server) som jeg bruker for å streame film til en PS3 via homeplug -> homeplug -> router -> PS3.

 

Jeg har heller ikke foretatt meg noe i forhold til relokasjon av TV og å teste ut om TV-signalet går på en annen frekvens enn datastrømmen. Min far (som er elektriker) mener de to signalene går på forskjellige frekvenser og dermed ikke skal kræsje, men jeg ser også at andre påstår det motsatte (uten at jeg har sett noen som faktisk har prøvd).

 

Det siste jeg har prøvd ut er Chromecast i forhold til NRK nett TV, noe som fungerer greit nok. Kvaliteten blir ikke like god som det vanlige TV-signalet, men så er også NRKs chromecast-støtte bare i en tidlig betafase. TV2 Sumo har også støtte i beta, men dersom det skulle vise seg å fungere tilferedsstillende så ser det kanskje ut som om jeg bare avbestiller hele TV-abonnementet og strømmer TV2 og NRK gjennom chromecast (siden det bare er disse kanalene jeg ser på uansett). Med abonnement og lisens kuttet blir det en årlig besparelse på ca. 5000 kr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...