Albert Andersson Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Gråspurvhunn i svevet ... . Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Bakker Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 For å være helt ærlig så syns jeg bildekvaliteten på de to siste bildene du har levert ikke er spesielt god, det er ikke menigen å være surmaget. Begge bildene bærer preg av alt for mye oppskarping av et uskarpt motiv. Det å treffe blink på små fugler i bevegelse krever stor tålmodighet og mange bomskudd. prøv heller med mindre blender i bedre lys og skru gjerne opp iso litt til for enda raskere lukkertid. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 For å være helt ærlig så syns jeg bildekvaliteten på de to siste bildene du har levert ikke er spesielt god, det er ikke menigen å være surmaget. Begge bildene bærer preg av alt for mye oppskarping av et uskarpt motiv. Det å treffe blink på små fugler i bevegelse krever stor tålmodighet og mange bomskudd. prøv heller med mindre blender i bedre lys og skru gjerne opp iso litt til for enda raskere lukkertid. Hei, Jan-Vidar Bakker. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive en så grundig, konstruktiv og god kritikk, - det setter jeg stor pris på ! Noen ganger trenger man et bedre "styringsinstrument" for å balansere mellom det ukritiske og det overkritiske, - "Det er sikkert ikke bra nok", og så videre ! Så nok en gang, - tusen takk, dette var til god hjelp Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Det spørs jo litt hva man ønsker, om man vil vise frem eller og man ønsker å lære, eller begge deler Det finnes foto fra alle nivåer her inne og det er spennende og lærerikt å se forskjellene på bildene. Og ikke minst utviklingen hos de enkelte. Som nybegynner så ser man ikke like mye som en erfaren gjør, Så etter min mening er det lærerikt med alle slag. Hva nettstedet ønsker vet jeg ikke Noen ganger så kan man legge ut et bilde man ikke er helt fornøyd med selv engang. Jeg gjør som oftest det, hvis ikke kunne jeg ikke lagt ut noen ting, og jeg hadde heller ikke fått gleden av å lære og å vokse og å være på denne vidunderlige fotoreisen Man kan noen ganger legge ut bilder man tror ikke er noe, og få det bekreftet og dermed vokse og bli tryggere på sine egne vurderinger. Andre ganger kan andre se noe flott som en selv ikke ser, eller man kan få tips til forbedringer. Noen ganger kan en like noe selv, og i ingen andre se det, men det er greit det og. Det som er vanskelig er kommentere . Litt forskjellig på hva man sier til en nybegynner og til en mer dreven. Tar litt tid å "bli kjent med" hva de forskjellige ønsker. Noen ganger så har man bare lyst til å dele en opplevelse uavhengig av billedkvalitet, eller vise "reisen". Så er det mange som kjenner seg igjen i akkurat det. Så skaper det litt engasjement. Vet jo at du har noen sylskarpe helt perfekte bilder, og synes det er flott og modig å legge ut det ikke tekniske perfekte også. Så kan flere tørre og prøve seg også. Og hva er perfekt? Når det gjelder dette bildet så skulle jeg ønsket mye mer luft til høyre for bildet, tror jeg Lykke til Endret 21. november 2013 av Jentungen1 Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Det spørs jo litt hva man ønsker, om man vil vise frem eller og man ønsker å lære, eller begge deler Det finnes foto fra alle nivåer her inne og det er spennende og lærerikt å se forskjellene på bildene. Og ikke minst utviklingen hos de enkelte. Som nybegynner så ser man ikke like mye som en erfaren gjør, Så etter min mening er det lærerikt med alle slag. Hva nettstedet ønsker vet jeg ikke Noen ganger så kan man legge ut et bilde man ikke er helt fornøyd med selv engang. Jeg gjør som oftest det, hvis ikke kunne jeg ikke lagt ut noen ting, og jeg hadde heller ikke fått gleden av å lære og å vokse og å være på denne vidunderlige fotoreisen Man kan noen ganger legge ut bilder man tror ikke er noe, og få det bekreftet og dermed vokse og bli tryggere på sine egne vurderinger. Andre ganger kan andre se noe flott som en selv ikke ser, eller man kan få tips til forbedringer. Noen ganger kan en like noe selv, og i ingen andre se det, men det er greit det og. Det som er vanskelig er kommentere . Litt forskjellig på hva man sier til en nybegynner og til en mer dreven. Tar litt tid å "bli kjent med" hva de forskjellige ønsker. Noen ganger så har man bare lyst til å dele en opplevelse uavhengig av billedkvalitet, eller vise "reisen". Så er det mange som kjenner seg igjen i akkurat det. Så skaper det litt engasjement. Vet jo at du har noen sylskarpe helt perfekte bilder, og synes det er flott og modig å legge ut det ikke tekniske perfekte også. Så kan flere tørre og prøve seg også. Og hva er perfekt? Når det gjelder dette bildet så skulle jeg ønsket mye mer luft til høyre for bildet, tror jeg Lykke til Hei, Laila. Tusen takk for hyggelig, positiv, konstruktiv, og ikke minst, - tankevekkende kommentar ! Kanskje burde man i Akam bildekritikk hatt rubrikker, der forumbrukerne kunne angi sitt fotografiske nivå, - som for eksempel: Nybegynner / Litt erfaren / Meget erfaren / Profesjonell. Dette ville kunne gjøre det lettere å gi "nivåtilpasset" ros, kritikk og råd og vink. Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Hei Albert, Først så vil jeg si at jeg synes posituren her er helt topp. Komposisjonen er veldig bra, med et lite minus, slik jeg ser det, skulle ønske meg litt mer avstand fra spissen av nebbet til kanten av bildet som kunne gjerne vært økt til det dobblet - ca. Ellers ser jeg at det del støy i bildet som også som nok skyldes den kraftige beskjeringen. (forstørrelsen). Mener å ha lest et sted at det ved å velge en lavere oppløsning enn den maximale, vil være gunstig angående støy. Du har vel flere muligheter her. Etter det jeg akkurat leste opp I FX mode har også en 1.2x crop som gir maximalt 25P, og en DX mode (som er 1.5x) som gir deg 15.36MP. kanskje noe å experimentere med - hvis du ikke allrede har det? Synes Laila gir uttrykk for noen gode aspekter og synspunkter Selv om en har mange års erfaring innen området så trenger nok ikke et bilde være helt perfekt for å vises. Selv de mest professjonelle er ikke alltid perfekte. Ofte er tida en har til rådighet meget kort og en må bare fyre av og ta det en får. Of så si til seg selv "Bare vent ..neste gang ..!" :-) Det er jo også andre aspekter ved et bilde som kan gjøre det absolutt severdig, og det er, slik jeg ser det, dette et eksempel på. Ikke minst bør vi ikke glemme begeistringen som ligger bak det hele. Eller har jo også Jan-Vidar Bakker noen gode påeng også. Og til det er det vel bare å si at vi er inne I en årstid med lite lys. Siden du har benyttet største blenderåpning (f/2.8) er det ikke noe annet enn å ruke en høyere ISO for å kunne øke hastigheten på lukkeren (som også Jan-Vidar nevner).. da jeg har sagt det, så lurer jeg på dette: underekponer bildet når skyter, da vil du kunne ha en høyere hastighet på lukkeren og redusere bevegeklsesuskarpheten. Så kan du løfte det opp til normalt nivå I etternehandlingen .. kombiner dette med noe høyere ISO, så tror jeg du har ville ha et utmerket stykke veggpryd! Keep up the good work, Albert! Mvh, Jon Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Hei Albert, Først så vil jeg si at jeg synes posituren her er helt topp. Komposisjonen er veldig bra, med et lite minus, slik jeg ser det, skulle ønske meg litt mer avstand fra spissen av nebbet til kanten av bildet som kunne gjerne vært økt til det dobblet - ca. Ellers ser jeg at det del støy i bildet som også som nok skyldes den kraftige beskjeringen. (forstørrelsen). Mener å ha lest et sted at det ved å velge en lavere oppløsning enn den maximale, vil være gunstig angående støy. Du har vel flere muligheter her. Etter det jeg akkurat leste opp I FX mode har også en 1.2x crop som gir maximalt 25P, og en DX mode (som er 1.5x) som gir deg 15.36MP. kanskje noe å experimentere med - hvis du ikke allrede har det? Synes Laila gir uttrykk for noen gode aspekter og synspunkter Selv om en har mange års erfaring innen området så trenger nok ikke et bilde være helt perfekt for å vises. Selv de mest professjonelle er ikke alltid perfekte. Ofte er tida en har til rådighet meget kort og en må bare fyre av og ta det en får. Of så si til seg selv "Bare vent ..neste gang ..!" :-) Det er jo også andre aspekter ved et bilde som kan gjøre det absolutt severdig, og det er, slik jeg ser det, dette et eksempel på. Ikke minst bør vi ikke glemme begeistringen som ligger bak det hele. Eller har jo også Jan-Vidar Bakker noen gode påeng også. Og til det er det vel bare å si at vi er inne I en årstid med lite lys. Siden du har benyttet største blenderåpning (f/2.8) er det ikke noe annet enn å ruke en høyere ISO for å kunne øke hastigheten på lukkeren (som også Jan-Vidar nevner).. da jeg har sagt det, så lurer jeg på dette: underekponer bildet når skyter, da vil du kunne ha en høyere hastighet på lukkeren og redusere bevegeklsesuskarpheten. Så kan du løfte det opp til normalt nivå I etternehandlingen .. kombiner dette med noe høyere ISO, så tror jeg du har ville ha et utmerket stykke veggpryd! Keep up the good work, Albert! Mvh, Jon Hei, Jon. Takk for hyggelig, positiv, fyldig og, - ikke minst konstruktiv kommentar med gode råd, - jeg er svært takknemlig ! Jeg har så vidt begynt å eksperimentere med eksponeringskompensasjon, da plassen der jeg fotograferer "hagefugler", ligger i skyggen nå på vinteren, og selv blender F./2.8 blir noe snaut. Jeg skal forsøke å følge din anbefaling Jeg ser nå at spurvehunnen burde fått bedre plass i bildet, så takk for anbefaling ! Jeg mener også å ha lest at ved å redusere ("downsize") bildefiler, så vil støyen også bli redusert. Jeg har benyttet DX-formatet tidligere i høst, og kanskje det eller 1.2 crop kan være mer nyttig nå, - skal forsøke i dagene som kommer. Takk igjen for koselig, nyttig, morsom og lærerik kommentar ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Bakker Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Jeg ville heller overeksponert bildet med mye iso for så å mørknet bildet i etterbehandlingen etterpå. Denne fremgangsmåten gir større dynamikk og mindre støy en omvendt. Jeg syns vi ikke skal gradere bildene, men heller fortelle at man ønsker konstruktiv tilbakemelding under bildene sine, da lærer man mye. Jeg startet på Digit i 2008 og kan takke de gode og konstruktive tilbakemeldingene derifra for at jeg har kommet et godt stykke på vei. Lykke til å stå på videre Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Jeg ville heller overeksponert bildet med mye iso for så å mørknet bildet i etterbehandlingen etterpå. Denne fremgangsmåten gir større dynamikk og mindre støy en omvendt. Jeg syns vi ikke skal gradere bildene, men heller fortelle at man ønsker konstruktiv tilbakemelding under bildene sine, da lærer man mye. Jeg startet på Digit i 2008 og kan takke de gode og konstruktive tilbakemeldingene derifra for at jeg har kommet et godt stykke på vei. Lykke til å stå på videre Hei, Jan-Vidar. Takker hjerteligst for denne anbefalingen, - det tror jeg vil fungere meget bra ! Ha en riktig god helg ! Vennlig hilsen Albrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg