Gå til innhold

Alberta, Canada


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott bilde Jon - fine farger og komposisjon - til og med hesteskoen er skarp!

Jeg blir ofte litt i tvil når jeg ta bilder med bevegelse i - skal alt være skarpt, eller skal en forsøke å vise at det er litt "fart", eks. i dette tilfelle - med lavere lukkerhastighet kunne hestens bein eks. vært litt "uskarpe/i bevegelse", mens resten hadde vært skarpt. Det er en avveining som ofte må gjøres og jeg er ofte i tvil. Aage

Lenke til kommentar

Hei, Jonha.

Perfekt timing og eksponering, - det er en fornøyelse å se på dette bildet ! :)

Skarpheten / dybdeskarphetsområdet er perfekt, fargene er naturlige, og lyset er mykt og behagelig og forårsaker ikke "harde" skygger ! :)

 

Vennlig hilsen

Albert:

 

Hei Albert!

Tusen takk for positive og detaljert tilbakemelding. Det er både oppmuntrende og inspirerende. Det blir satt stor pris på. Det er mye å lære her, ikke bare når det gjelder bildene i seg sjøl, men også hvordan gode kommentarer gis.

 

Mvh, Jon

P.S. vil legge til et par bilder til av det jeg har her, så du kan se hvordan hoppet ender :-)

Lenke til kommentar

Flott bilde Jon - fine farger og komposisjon - til og med hesteskoen er skarp!

Jeg blir ofte litt i tvil når jeg ta bilder med bevegelse i - skal alt være skarpt, eller skal en forsøke å vise at det er litt "fart", eks. i dette tilfelle - med lavere lukkerhastighet kunne hestens bein eks. vært litt "uskarpe/i bevegelse", mens resten hadde vært skarpt. Det er en avveining som ofte må gjøres og jeg er ofte i tvil. Aage

 

Hei Aage!

Tusen takk for positive og inspirerende kommentar!

Angånde bilder i bevegelse og eventuelle uskarpheter I bein/vinger etc for få fram farten I bevegelsen, har vel ikke tenkt så mye over: jeg legger størrst vekt på best mulig skarphet/bildekvalitet, så derfor bruker jeg som regel "blender prioritet" og da kommer lukker tiden av seg selv (dette fordi jeg velger den blenderen som gir best skarphet for objektivet), og da hender det en del ganger, pga dårlige lysforhold, at feks beina på fugler som hopper mellom greinene kan bli uskarpe og da kan det hende at det blir litt mer enn akkurat beina som blir uskarpe også. Hvis en har tid da øyeblikket oppstår og er bevisst på det, kan det nok være med å øke berikelsen av bildets opplevelse. Dette er vel noe en kan trene på og få erfaring på etterhvert. og sådann få kontroll på det. På dette bildet brukte jeg jo f10 som gir meg det jeg trenger av dybdeskarphet slik jeg liker det. Det kunne vært en idé her å senke lukkerhastigheten og følge hesten i bevegelsen med kameraet og så fyre av og forhåpentlig få en skarp hest med bakgrunnen uskarp/I bevegelse. Det få jeg prøve til sommer'n igjen.:-)

Dette bildet her viser avspranget. Vil legge ut et par til av same hoppet så du kan se resultatet av frasparket.

 

Mvh, Jon

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...