Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling på monoblokk

- Cre8or -

Anbefalte innlegg

Ligg unna den første fra Biltema! Suger vann som en svamp (det ER en svamp) og isolerer null. Gå heller for biltemas asfaltmatter.

Edit: Ser ikke nøyaktig hvilken det er men hvis det er den med svampmateriale kan du risikere rust og mugg.

Disse har jeg pleid å bruke. Bruker de i PC også.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligg unna den første fra Biltema! Suger vann som en svamp (det ER en svamp) og isolerer null. Gå heller for biltemas asfaltmatter.

Edit: Ser ikke nøyaktig hvilken det er men hvis det er den med svampmateriale kan du risikere rust og mugg.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/

Aha, utrolig at de selger det i.h.t. lydisolering da syns jeg.. (spesielt om det inneholder svampmateriale).

Da satser jeg på de du linket til :)

Legg opp 35mm2 sammen med det som ligger orginalt, så holder det lenge ;)

Toppers! Da blir det ny måling etter jeg har bytta laderelè og lagt opp ekstra kabler.

Lenke til kommentar

Aha, utrolig at de selger det i.h.t. lydisolering da syns jeg.. (spesielt om det inneholder svampmateriale).

De er fine i tørre omgivelser. Har brukt sånne for å dempe motorkassen i en båt. Motorkassen/lokket var da inne/under styrhuset og motoren slurper greit med luft, så fukt er ikke noe problem der.

Lenke til kommentar

De rene asfaltmattene uten skummateriale trekker ikke til seg fukt. De demper også vibrasjoner ganske bra. Spesielt når du får dekka store flater i dører etc.

Du tenker på at det kan danne seg fukt på de mattene (jeg linket til først)? Over natta nå som det f.eks blir 10-30 minus grader, deretter når bilen blir varm, så kan det oppstå fukt?

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

F.eks. om vinteren kan det komme snø inn i bilen, f.eks. ved bagasjerommet. Når du kjører rundt med varmeapparatet på så vil dette smelte. Mattene suger til seg fuktighet som bare det! Jeg har hatt de selv i bil. Hvis du da har de i dører eller andre hulrom så blir det plutselig fare for rust siden det omtrent aldri tørker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har et par spørsmål når vi først er så godt i gang her.

På 50mm2 kabelen jeg har lagt opp, kjører jeg en 150A ANL sikring.

Leser enkelte steder at det er "anbefalt" å bruke 200A på den kabeltykkelsen.

Sikringen har aldri ryki før. Men taper jeg noe som helst effekt pga det?

Er det det samme om jeg monterer de på utsiden (inni bilen selvsagt) av trekk/bagasjeluke osv..

Eller er det mer optimalt i ha de så nærme chassis/metall på bilen generelt?

Jeg monterer det mest sannsynlig så nærme chassis/metall som jeg kommer til, men tenkte litt på steder jeg evt ikke kommer så lett til..

En ting jeg òg tenkte på i farta, er i dekke hele bagasje-bunn med slike matter

Lenke til kommentar

Du kan fint kjøre med 150A på 50mm2, det er når du har for stor sikring at det kan bli fare for brann osv. Sånn det er nå, så trekker ikke anlegget ditt over 1500w på full guffe, så da går det fint med 150A. Skal du oppgradere forsterker(e) og kommer over 1500w rms, så vil den sikringen ryke... Sikringen er der for å sikre kabelen, slik at det ikke blir brann hvis den kortslutter en plass, det er også derfor sikringen skal stå så nær batteriet som mulig slik at det ikke kan bli kortsluttning før sikringen ;)

Lenke til kommentar

Er det det samme om jeg monterer de på utsiden (inni bilen selvsagt) av trekk/bagasjeluke osv..

Eller er det mer optimalt i ha de så nærme chassis/metall på bilen generelt?

Jeg monterer det mest sannsynlig så nærme chassis/metall som jeg kommer til, men tenkte litt på steder jeg evt ikke kommer så lett til..

En ting jeg òg tenkte på i farta, er i dekke hele bagasje-bunn med slike matter

Du bør feste det rett på metall. Klipp de til i flere mindre biter for å lettere kunne dekke områder som er knotete å komme til. Hele poenget er å tynge ned dørene og chassis så vibrasjonene ikke klarer å forplante seg like lett.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør feste det rett på metall. Klipp de til i flere mindre biter for å lettere kunne dekke områder som er knotete å komme til. Hele poenget er å tynge ned dørene og chassis så vibrasjonene ikke klarer å forplante seg like lett.

Takker ;)

Et spm til:

Det står " 70A - 120 " på på dynamoen min. Riktignok står det Bosch 120 med stor skrift og 14V. Det er vel 120A dynamo jeg har? Syntes bare det er så rart at det står " 70 - 120 ".

Kan det være fordi den regulerer seg etter behov (opptil 120A) ?

Har forsøkt å google det, samt "0589030160" (som står der), men får bare opp tyske sider med henvisning til 90A dynamoer med det nummeret på..

Lenke til kommentar

Sånn!

Da er laderelè/regulator/børster byttet, samt lagt opp 35mm2 fra dyanamo til batteri og jording.

Har ikke havna under 13V enda på full guffe med anlegget. (Da måler jeg bakerst v/blokka)

Ligger på 14,1-14,2 uten anlegget på fullt (Da med AC/fjernlys/setevarmer etc PÅ)

Bare for å ha sagt det; Det var litt jobb å ta ut/inn dynamo (Brukte tilsammen ca 2 timer på alt)

Men takk for all hjelp :)

Edit: Den har vært nede i 12,5V på det laveste. (Men bedre enn 11,9V som var iallefall)

Endret av MariusSR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...