Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling på monoblokk


- Cre8or -

Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe voltmeteret i dashbordet måler ganske nære batteriet og dynamoen. Hvis du har like stort spenningsfall der som bak ved anlegget så er nok kablene fra batteri og bak i orden.

 

Da gjenstår selve batteriet, dynamoen, kabel fra dynamo til batteri samt jordingskablene mellom motor, chassis og batteri. Disse trenger ikke være så veldig tykke siden de er veldig korte men de må ha god kontakt rett mot metall der de er koblet til. Det samme gjelder jordingspunktet bak ved forserkeren. Du må skrape bort lakk, rust og korrosjon så du får god kontakt metall mot metall.

 

En typisk dynamostørrelse i mange biler er ca. 55A-65A. Det vil si ca. 700W til 900W i en perfekt verden.

 

Og som tidligere nevnt; en kondensator vil ikke hjelpe. Den må også få strøm fra batteri og dynamo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og som tidligere nevnt; en kondensator vil ikke hjelpe. Den må også få strøm fra batteri og dynamo.

 

Takker, skal sjekke ut det du skrev.

 

Trodde tommelfingerregelen for kondensator var 1F pr 1000w(rms?) til blokk.

 

Kan ikke ikke spenningsfallet bli mindre med med en kraftigere/bedre kondensator?

Lenke til kommentar

En kondensator hjelper, men kun i liten grad og i all hovedsak ved veldig korte strømtrekk, disse er vanskelig å se på et voltmeter. Kjøre en lengre bassekvens og mål spenningen manuelt, gjerne på dynamo, på batteri og på forsterker. Er det samsvar mellom disse målingene ligger du nok etter på dynamosiden. Et ekstra batteri vil tilsvare en kondensator ganger veldig mye... Det er uansett til syvende og sist dynamoen som mater systemet med strøm. Leverer den ikke nok strøm vil spenningen falle, ekstra batteri (og i liten grad kondensator) vil redusere spenningsdroppene.

Lenke til kommentar

Er det mulig å være så sta da??? En kondensator hjelper ikke, ferdig med det! Kan du ikke bare ta full fart å drite i den kondensatoren da?? Og heller oppgradere de kablene du har fått beskjed om her ;)

 

Er da ikke sta jeg. Men når det er så veeeldig mye forskjellige meninger om dette (ikke bare på forumet, men også andre bekjente) så SPØR jeg bare.. Erru' med.?

 

Er nesten 100% sikker på at kabeltykkelse(/lengde) er bra nok.

 

50mm2 Foran - bak

Korte 35mm2 bak fra ekstra batteri

Samt VELDIG korte 25mm2 via kondensator til blokk

+150amp sikringer.

 

En kondensator hjelper, men kun i liten grad og i all hovedsak ved veldig korte strømtrekk, disse er vanskelig å se på et voltmeter. Kjøre en lengre bassekvens og mål spenningen manuelt, gjerne på dynamo, på batteri og på forsterker. Er det samsvar mellom disse målingene ligger du nok etter på dynamosiden. Et ekstra batteri vil tilsvare en kondensator ganger veldig mye... Det er uansett til syvende og sist dynamoen som mater systemet med strøm. Leverer den ikke nok strøm vil spenningen falle, ekstra batteri (og i liten grad kondensator) vil redusere spenningsdroppene.

 

Vet at en kondensator leverer det den har å gi når det virkelig trengs (i korte trekktrekk).

 

Så du tror dynamoen kan være en mulig årsak?

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Hvordan er jordingskablene jeg nevnte? Og hva slags kabel har du fra dynamo til batteri? Noe spenningsfall vil du få uansett. En svak dynamo kan selvfølgelig gi mer spenningsfall. Det samme kan dårlige batterier samt hvis batteriet/ene ikke er helt opplada. Og ikke minst; jordingskablene. Jeg henta inn ca. 1-1,5V bare på å bytte jordingskabel fra motor til batteri.

 

Du kan jo undersøke hvor kraftig dynamo du har nå.

Lenke til kommentar

Så du tror dynamoen kan være en mulig årsak?

Jada, dynamoen skal i prinsippet levere strømmen som skal brukes og stå for all spenning over 13V. I denne sammenheng skal batterier helst bare ha en stabiliserende effekt. I en perfekt verden har du dynamo nok til å levere strøm nok til alle forbrukere, ink. anlegg og fremdeles ha en systemspenning på 14,5V. Jo høyere stabil spenning forsterkeren får jo mer effekt kan den levere. Det er forresten en liten ting du kan se på. Forsterkere har ofte effekten oppgitt på en spesifikk drivspenning. Noen har effekten oppgitt ved forskjellige spenninger og det er ikke ubetydelig forskjell i utgangseffekt om du dras spenninga opp fra 12 til 14,8V.

 

Har du målt ladespenningen belastet?

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, skal se på alt innimellom når jeg får tid.

 

 

Har du målt ladespenningen belastet?

 

Regner med du mener fra dynamo til batteri (og ikke bak), så nei. Skal absolutt sjekkes.

(For da kan feilen ligge i for svak dynamo og/eller dårlige kabler?)

 

Så hvis volten dropper mellom batteri/dynamo, helt ned til ca 12v, og jeg oppgraderer kabler, og det fortsatt ikke hjelper, så kan dynamo være en aktuell ting å oppgradere?

 

Kommer tilbake med innlegg når mer er sjekka ;)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Hvis du kommer til så kan du jo bare måle på B+ på dynamoen. Hvis denne dropper til 12V eller lavere så er dynamoen helt opplagt en begrensning. (Strengt tatt under 14V så har du en begrensning, men de færreste dynamoer klarer å levere full spenning ved veldig høye belastninger). Måler du da spenningsfall ned til f.eks. 13,5V på dynamo og 12V på + på batteriet foran så er kablinga mellom dynamo og batteri og/eller jordingskabler dårlige.

 

* Noen kommer sikkert til å gnåle om at alt under 14,4V på dynamoen er uakseptabelt blablabla og alt det der, men alle strømkilder leverer lavere spenning jo høyere belastning man har. Skal du klare å holde 14,4V ved en belastning på et par kilowatt så må du ha en skikkelig monsterdynamo!

Lenke til kommentar

Har ikke kommet så langt ennå at jeg har fått gjort noe av det jeg skulle.

 

Men monterte en rund 25mmMDF over//rundt reservedekket i hjulbrønn ( med masse høytaler-filt rundt)

 

Hjalp faktisk litt. (Mindre "lekkasje") Mer trøkk :)

 

Kommer tilbake med mer info om hva jeg finner ut.

 

Lydisolere tak, bakluke og dører er også neste prioritering (etter v-dropp selvfølgelig)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du kommer til så kan du jo bare måle på B+ på dynamoen. Hvis denne dropper til 12V eller lavere så er dynamoen helt opplagt en begrensning. (Strengt tatt under 14V så har du en begrensning, men de færreste dynamoer klarer å levere full spenning ved veldig høye belastninger). Måler du da spenningsfall ned til f.eks. 13,5V på dynamo og 12V på + på batteriet foran så er kablinga mellom dynamo og batteri og/eller jordingskabler dårlige.

 

* Noen kommer sikkert til å gnåle om at alt under 14,4V på dynamoen er uakseptabelt blablabla og alt det der, men alle strømkilder leverer lavere spenning jo høyere belastning man har. Skal du klare å holde 14,4V ved en belastning på et par kilowatt så må du ha en skikkelig monsterdynamo!

 

Gjorde dette før innlegget ditt (men glemte notere verdiene) så skal gjøre det en gang til og å notere eksakte verdier under full last. Eneste jeg vet til nå, er at det er en 120A 14V Bosch Dynamo som sitter i.

 

Dynamoen er lett å få ut (sitter øverst i motoren). Kan det være en fordel å ta den ut, å se over den for "rusk" og lignende? Samt sjekke om børstene begynner å minke.? (mtp bytte av børster (laderelè).

 

Eneste jeg mener å huske akkurat nå, er at det skilte 1V fra dynamo og batteri foran, til batteri, kondensator og blokk bak. Målte nøyaktig på riktige (alle mulige) punkter.

 

Har også hørt at dynamoen taper litt effekt over tid, (gått 313000) om den ikke er bytta i etterkant.

 

Spenningsregulator/laderelè er også en ting jeg har hørt kan hjelpe å bytte.

 

En annen ting jeg merker, er at hvis bilen har kjørt litt, samt stått på tomgang 2-4 timer, er det litt mer trøkk i anlegget. Men med samme v-dropp. Kan det være at jeg muligens også trenger enda sterkere batteri?

Eller er det elementene som kan ha "myket" seg opp litt mtp bevegelse (og temperatur i bilen?)

 

( Eller trengs det rett og slett en "monsterdynamo" for å drive et 95A AGM Gelebatteri fra biltema sammen med blokk som leverer 1500W i 1ohm på ca 13,8v ) Er jo ikke akkurat det heftigste anlegget, men hører jo mange anbefaler langt dyrere batterier for å hindre store spenningsdropp ved høy last. )

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta ut dynamo for å se på børstene, de kan du bare skru ut av dynamoen. De koster ikke stort, så bytt dem og oppgrader kablene til/fra dynamo, batteri, karosseri osv, så vil du nok se forskjell ;)

Du skal fint kunne lade opp det batteriet med en frisk 120A dynamo... Med mindre du kjører med musikken på full guffe i mange timer, sammen med varmeseter, varmeapp, lys osv ;)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta ut dynamo for å se på børstene, de kan du bare skru ut av dynamoen. De koster ikke stort, så bytt dem og oppgrader kablene til/fra dynamo, batteri, karosseri osv, så vil du nok se forskjell ;)

Du skal fint kunne lade opp det batteriet med en frisk 120A dynamo... Med mindre du kjører med musikken på full guffe i mange timer, sammen med varmeseter, varmeapp, lys osv ;)

 

Høres ikke dumt ut, men tar uansett den ut for å blåse den ren etc.. når den er så lett å ta ut.

Bytter da laderlè/børster og oppgraderer kabler.

 

Bør jeg bruke 50mm2 eller hadde det klart seg med 35mm2 (regner med det ikke er så lange).

Har mye 35mm2 liggende, så derfor jeg spør :)

 

Edit: Bare ett spm til. Planlegger å lydisolere bakluke og evt taket.

Funker det fra biltema OK, eller er f.eks dynamat mye bedre (mtp pris).

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/

 

http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/as9075-audio-system-alu-bytul-500-dempematter/562/61

 

http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/as9050-audio-system-alu-bytul-200-dempematter/561/61

 

http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/as9025-audio-system-alu-bytul-475-dempematter/560/61

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...