Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling på monoblokk


- Cre8or -

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kondensator skaper ingen strøm. Den må få strømmen fra batteriet og dynamoen. Har du underdimensjonert kabling, svakt batteri og/eller svak dynamo vil kondensatoren være med på å gi spenningsfall i de periodene den lades opp.

 

Veldig mange anbefaler et ekstra batteri i stedet for kondensator.

Lenke til kommentar

En kondensator fungerer på mange måter som et ekstra batteri. Den pøser ut strøm når strømbehovet er større enn tilgangen på strøm fra resten av systemet (batteri og generator). Så lades den opp igjen når forbruket synker og det er strømtilgang til overs. Ja, den må lades opp, men det skjer kun når det er strøm tilgjengelig. Derfor vil en kondensator kunne være med å betydelig redusere problemer relatert til dårlig strømtilgang, som igjen kan komme av problemer med kabling, batteri og generator. Det er på en måte hele hensikten... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spm til mens vi er så godt i gang her :)

 

Har fått tips om å droppe kondensator (så lenge jeg har batteri som forårsaker høyt spenningsfall)

og heller sette inn ett ekstra "normalt" batteri. Noen innspill.?

 

Eller beholde kondensator og fortsatt sette inn ekstra (normalt) batteri.?

 

Vil noe av dette hindre større spenningsfall.?

 

Og gjerne GEL-batteri har jeg hørt (men disse er vel kanskje like dyre som ett skikkelig batteri, som jeg er ute etter etterhvert).

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Å oppgradere kablene i motorrommet vil vel ikke ha noen praktisk betydning i dette tilfelle dersom det er målt fra dynamo og til batteri med lik 0 volt-endring? (hadde skjønt det om det var ett "slitt" system, men målt volt-tap). Har jeg skjønt det riktig?

 

Satt for moroskyld et ekstra syre-batteri bak i bilen og til anlegget (kondensator + blokk + elementer) Lysa (Både interiøret og hovedlysa) dimma merkbart mindre pga dette. Og det forklarer jo selvsagt at jeg har for lite kraft.. Men får fortsatt litt for mye volt-dropp. (Drives av et gammelt 56AMP syrebatteri)

 

Vurderer som du sier "cossie", å oppgradere til et AGM batteri fra biltema.

Tenkte faktisk på å kjøpe 2 stk, 1 foran og 1 bak (med ny sikringsholder og egen strømbryter, til det bak)

 

Når det gjelder valg av sikringsholder, holder det med en som er beregna for 25mm2 (?A) til AGM batteriet bak?

 

Kjører 150A(tror jeg) sikring foran med 50mm2 kabel som ligger lagt opp fra hovedbatteri?

 

Om jeg velger å oppgradere anlegget (ny blokk og elementer) i framtiden, går jeg mest sannsynlig til innkjøp av ett enda kraftigere batteri. Og da kan jeg jo fortsatt bruke det ene AGM-biltema som ekstra batteri.

 

Grunn til at jeg spør og lurer fælt er fordi jeg snakker med så maaange med forskjellige (ekspert)meninger.

Har sett (og hørt) mye forskjellig oppsett nå de siste dagene.

Så prøver å bli klokere og mer erfaren for hver dag som kommer nå :)

 

Så kort oppsummert: Planen er å kjøre 2xAGM(biltema)70AMP.

Til å drive blokk (tx300a) leverer 1500wrms-1ohm), 2x Xelent JL12 1500wrms-1ohm, samt kondensator fra soundstream 3,5F.

 

Høres dette riktig (greit ut) for dere her på forumtråden.? :)

 

Og til slutt, ett spm til: :p

 

Vil det ha en hensikt i å oppgradere dynamo?

 

Spiller ikke "hardt" for det "meste av tiden", så derfor vil vel ikke dynamo bli en flaskehals for å lade opp batteriene ofte nok..? Batteriene vil vel få tid til å lade seg opp den tiden blokkene spiller mer "normalt".?

 

Er helt sikkert mange (andre) faktorer som spiller inn på både dette oppsettet (og andre)..

 

Takker for svar!! :roll:

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Det som er viktig når du skal måle spenningsfall på kablene i motorrommet (jordingskabler f.eks.) er at du måler mens du har full belastning. Hvis ikke vil du måle 0V uansett.

 

Jordinskabelen har en motstand ®. For å få et spenningsfall (U) på denne "motstanden" så må det gå en strøm (I). Jo høyere strøm, jo høyere spenningsfall. (U=R*I) Bare sett I=0 inn i den formelen og du vil få U=0 uansett hvor stor motstand du har.

 

De kraftigste strømpulsene (de som får lysa til å dimme) kan være vanskelige å måle siden de fleste multimetre ikke er raske nok. Analoge multimetre er bedre her.

 

Påstår ikke at du ikke har gjort det, bare nevner det tilfelle du ikke er klar over det.

Lenke til kommentar

Satt akkurat et GEL-batteri(95amp) fra biltema bak nå, betydelig mindre spenningsfall, lys dimmer heller ikke lenger.

 

Anlegget spiller også penere ved høyt pådrag. (ingen forvrengning)

 

Kjører fortsatt gammelt syre-batteri foran (56amp). Får se hvordan det det går når kulda kommer.

Sliter jeg, så blir det vel et GEL-batteri som passer til foran og.

 

Har hørt at GEL og syre-batteri ikke passer så godt sammen i en bil. Noen formeninger?

 

Skal sjekke mer ut ang måling av evt v-dropp v/dynamo, takk for info.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt har GEL og vanlige syrebatterier litt forskjellig tomgangsspenning. Det vil i såfall medføre at det går en konstant strøm mellom batteriene når de ikke er i bruk. Da jeg hadde to batterier i bilen hadde jeg et skillerele i mellom bl.a. for å forhindre dette.

Lenke til kommentar

Skjønner ;) Skal også undersøkes nærmere..

 

Tilbake til en tidligere problemstilling jeg trodde var i orden..

 

Nevnte at volt-dropp var betydelig mindre. Der er det ikke.

Jeg kikka på instrumentpanelet sitt volt-system. Viser ikke like mye v-dropp der som det gjør på

kondensatoren.

 

På kondensatoren dropper volten helt ned mot 11,9 (på det absolutt laveste ved høyt padrag).

Har jeg for dårlig/liten kondensator? Burde jeg prøve å koble den av og prøve uten?

 

Soundstream 3,5F. Blokka mi skal levere 1500wrms@1ohm ved 13,8v.

Dermed har jeg jo fortsatt ett stort tap. Noe jeg ikke vil ha :p

 

Les gjerne gjennom tidl. poster for mer utfyllende info om nåværende oppsett.

(Byttet forøvrig de korte kablene bak fra 25mm2 til 35mm2 for å se om det utgjorde noe forskjell, noe det ikke gjorde)

 

(Har jeg for svak dynamo m.mer..?)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...