Leo_ Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Husk at en kondensator også trenger masse strøm. Har du for lite eller dårlig batteri kan den gjøre vondt verre. DEN tror jeg du må utdype... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 En kondensator skaper ingen strøm. Den må få strømmen fra batteriet og dynamoen. Har du underdimensjonert kabling, svakt batteri og/eller svak dynamo vil kondensatoren være med på å gi spenningsfall i de periodene den lades opp. Veldig mange anbefaler et ekstra batteri i stedet for kondensator. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 En kondensator fungerer på mange måter som et ekstra batteri. Den pøser ut strøm når strømbehovet er større enn tilgangen på strøm fra resten av systemet (batteri og generator). Så lades den opp igjen når forbruket synker og det er strømtilgang til overs. Ja, den må lades opp, men det skjer kun når det er strøm tilgjengelig. Derfor vil en kondensator kunne være med å betydelig redusere problemer relatert til dårlig strømtilgang, som igjen kan komme av problemer med kabling, batteri og generator. Det er på en måte hele hensikten... 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Og der beskrev du nøyakltig den mest vanlige misforståelsen. Denne forklarer det litt bedre enn jeg klarer: http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html Endret 24. november 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Ja, med dagens forsterkere så har ikke en kondensator noen effekt. Den kan i noen tilfeller dekke over problemene med dårlig kabling osv, men da er det bedre å oppgradere noen kabelstumper spør du meg. Enklere og billigere Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Om jeg forstår dere rett; om jeg ikke bytter til et mer optimalt batteri med en gang, er det da en fordel og droppe kondensatoren nå? Vil jeg da få lavere spenningsfall ved høyt pådrag? kabeltykkelse er ikke noe problem her (se tidligere poster). Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Hei. Kort innpå bare. Hva står input-level på? Jeg har en mistanke om at det er en bryter for å velge mellom signal inn på linjenivå og høyttalerutgang nivå. Endret 25. november 2013 av Trainman Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Inputlevel på blokka? Står på fullt. Leverer mindre effekt til elementene dersom jeg senker den. Er ikke bryter, er "volum"-hjul. (Google evt bilder av tx300a). Eller tenker vi på to forskjellige innstillinger nå? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Et spm til mens vi er så godt i gang her Har fått tips om å droppe kondensator (så lenge jeg har batteri som forårsaker høyt spenningsfall) og heller sette inn ett ekstra "normalt" batteri. Noen innspill.? Eller beholde kondensator og fortsatt sette inn ekstra (normalt) batteri.? Vil noe av dette hindre større spenningsfall.? Og gjerne GEL-batteri har jeg hørt (men disse er vel kanskje like dyre som ett skikkelig batteri, som jeg er ute etter etterhvert). Endret 27. november 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Bytt ut det du har met et AGM batteri fra biltema, holder lenge det hvis du oppgraderer kablene i motorrommet. Kondensatoren gjør ikke noe fra eller til da Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Å oppgradere kablene i motorrommet vil vel ikke ha noen praktisk betydning i dette tilfelle dersom det er målt fra dynamo og til batteri med lik 0 volt-endring? (hadde skjønt det om det var ett "slitt" system, men målt volt-tap). Har jeg skjønt det riktig? Satt for moroskyld et ekstra syre-batteri bak i bilen og til anlegget (kondensator + blokk + elementer) Lysa (Både interiøret og hovedlysa) dimma merkbart mindre pga dette. Og det forklarer jo selvsagt at jeg har for lite kraft.. Men får fortsatt litt for mye volt-dropp. (Drives av et gammelt 56AMP syrebatteri) Vurderer som du sier "cossie", å oppgradere til et AGM batteri fra biltema. Tenkte faktisk på å kjøpe 2 stk, 1 foran og 1 bak (med ny sikringsholder og egen strømbryter, til det bak) Når det gjelder valg av sikringsholder, holder det med en som er beregna for 25mm2 (?A) til AGM batteriet bak? Kjører 150A(tror jeg) sikring foran med 50mm2 kabel som ligger lagt opp fra hovedbatteri? Om jeg velger å oppgradere anlegget (ny blokk og elementer) i framtiden, går jeg mest sannsynlig til innkjøp av ett enda kraftigere batteri. Og da kan jeg jo fortsatt bruke det ene AGM-biltema som ekstra batteri. Grunn til at jeg spør og lurer fælt er fordi jeg snakker med så maaange med forskjellige (ekspert)meninger. Har sett (og hørt) mye forskjellig oppsett nå de siste dagene. Så prøver å bli klokere og mer erfaren for hver dag som kommer nå Så kort oppsummert: Planen er å kjøre 2xAGM(biltema)70AMP. Til å drive blokk (tx300a) leverer 1500wrms-1ohm), 2x Xelent JL12 1500wrms-1ohm, samt kondensator fra soundstream 3,5F. Høres dette riktig (greit ut) for dere her på forumtråden.? Og til slutt, ett spm til: Vil det ha en hensikt i å oppgradere dynamo? Spiller ikke "hardt" for det "meste av tiden", så derfor vil vel ikke dynamo bli en flaskehals for å lade opp batteriene ofte nok..? Batteriene vil vel få tid til å lade seg opp den tiden blokkene spiller mer "normalt".? Er helt sikkert mange (andre) faktorer som spiller inn på både dette oppsettet (og andre).. Takker for svar!! Endret 29. november 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det som er viktig når du skal måle spenningsfall på kablene i motorrommet (jordingskabler f.eks.) er at du måler mens du har full belastning. Hvis ikke vil du måle 0V uansett. Jordinskabelen har en motstand ®. For å få et spenningsfall (U) på denne "motstanden" så må det gå en strøm (I). Jo høyere strøm, jo høyere spenningsfall. (U=R*I) Bare sett I=0 inn i den formelen og du vil få U=0 uansett hvor stor motstand du har. De kraftigste strømpulsene (de som får lysa til å dimme) kan være vanskelige å måle siden de fleste multimetre ikke er raske nok. Analoge multimetre er bedre her. Påstår ikke at du ikke har gjort det, bare nevner det tilfelle du ikke er klar over det. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Det visste jeg ikke. Så jeg burde "guffe" på litt med anlegget mens jeg måler? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Jepp, feilsøking må nesten foregå mens "feilen" provoseres fram. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det kan hende du må ty til analogt voltmeter eller oscilloscope for å få med spenningsfallet. Litt avhengig av hvor stort problemet er. Men full belastning må til. Sett gjerne på fjernlys, varmeseter, vifteapparat etc. også. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Satt akkurat et GEL-batteri(95amp) fra biltema bak nå, betydelig mindre spenningsfall, lys dimmer heller ikke lenger. Anlegget spiller også penere ved høyt pådrag. (ingen forvrengning) Kjører fortsatt gammelt syre-batteri foran (56amp). Får se hvordan det det går når kulda kommer. Sliter jeg, så blir det vel et GEL-batteri som passer til foran og. Har hørt at GEL og syre-batteri ikke passer så godt sammen i en bil. Noen formeninger? Skal sjekke mer ut ang måling av evt v-dropp v/dynamo, takk for info. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Etter det jeg har hørt har GEL og vanlige syrebatterier litt forskjellig tomgangsspenning. Det vil i såfall medføre at det går en konstant strøm mellom batteriene når de ikke er i bruk. Da jeg hadde to batterier i bilen hadde jeg et skillerele i mellom bl.a. for å forhindre dette. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 (endret) Ok. Skal undersøke det nærmere. Har en 50mm2 kabel fra syre til gel, kan et skillerele gi tap av effekt mtp resten av anlegget bak? Har hørt at hovedstrømbryter gjør dette mtp lav amp. (I samme tilfelle) Endret 1. desember 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Kan ikke se for meg at et skillerele skal gi noe nevneverdig effekttap. Det er ganske solide greier. Ikke akkurat et 30A biltemarele. MItt rele skal være godt for 250A. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Skjønner Skal også undersøkes nærmere.. Tilbake til en tidligere problemstilling jeg trodde var i orden.. Nevnte at volt-dropp var betydelig mindre. Der er det ikke. Jeg kikka på instrumentpanelet sitt volt-system. Viser ikke like mye v-dropp der som det gjør på kondensatoren. På kondensatoren dropper volten helt ned mot 11,9 (på det absolutt laveste ved høyt padrag). Har jeg for dårlig/liten kondensator? Burde jeg prøve å koble den av og prøve uten? Soundstream 3,5F. Blokka mi skal levere 1500wrms@1ohm ved 13,8v. Dermed har jeg jo fortsatt ett stort tap. Noe jeg ikke vil ha Les gjerne gjennom tidl. poster for mer utfyllende info om nåværende oppsett. (Byttet forøvrig de korte kablene bak fra 25mm2 til 35mm2 for å se om det utgjorde noe forskjell, noe det ikke gjorde) (Har jeg for svak dynamo m.mer..?) Endret 2. desember 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå