Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling på monoblokk


- Cre8or -

Anbefalte innlegg

Hei. Har montert en del bilstereo, men har noe mindre kunnskaper når det kommer til betegnelser/innstillinger på forsterkeren.

 

Dette er av typen Boss3500D

 

http://www.manualslib.com/manual/218048/Boss-Audio-Systems-Chaos-Wired-Cw3500d.html#manual

 

Kjører forøvrig denne blokka sammen med 3xArizona Eagle 10"elementer.

 

+

 

Tx300a på 2x10"1000wRMS MDS.

 

Dette trøkker utrolig bra sammen, men her er case'n.:

 

Det låter ikke pent ved "normalt" volum (opptil peak-volulm på elementene).

 

Phase-control: Denne er vel grei, så vidt jeg vet så skal denne stå på 0, med mindre elementene skal gå andre veien. ( 0 - 180 grader )

 

Bass boost: Ganske selvforklarende, men opplever stadig at denne må stå på full guffe for å få nok trøkk fra elementene (iallefall på mitt oppsett).

 

Low-Pass-Freq: Skal denne stå så lavt som mulig med tanke på "for mye" bass ved lavt volum? (Føles slik iallefall). 50-150Hz.

 

Input-level: Denne styrer vel power som går fra batteri/kondensator, og bestemmer hvor mye strøm forsterkeren får (trenger). (?)

 

Subsonic filter: Ja, hva gjør egentlig denne funksjon? Beskytter det elementet på en eller annen måte? 15-40Hz.

 

Input sensitivity: Kan velge mellom "100mV-2V" eller "2V-8V". Har testet denne såvidt, og elementene bevegde seg vesentlig kraftigere med "2V-8V". Så har satt den til "2V-8V". Dette ble testet ved middels volulm.

 

Noe mer info dere trenger opplyst, så bare si fra :)

 

Takker for hjelp..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Phase control må du prøve deg fram på. Den pleier å måtte stå på enten 0 eller 180 grader. Står den feil kan du få ganske laber lyd.

 

Low pass frequency skal stå der hvor de vanlige høyttalerne dine slutter å spille. Jo svakere de vanlige høyttalerne dine er jo høyere må denne stå. 80Hz er ikke uvanlig. Noen må helt opp i 120Hz. Setter du denne for lavt og de andre høyttalerne ikke klarer å spille bass vil du også få ganske laber lyd.

 

Input Level. Dette er rett og slett "volumkontrollen" til forsterkeren. På denne justerer du hvor høyt den skal spille i forhold til de andre forsterkerne/høyttalerne.

 

Subsonic filter filtrerer bort veldig lave frekvenser som du sansynligvis ikke hører uansett. Dette frigjør effekt som du kan bruke på de frekvensene du faktisk hører.

 

Bass Boost øker volumet på bestemte frekvenser. Gir mer trøkk men gor også ofte mer ullen og "stygg" lyd.

 

En vanlig feil og som gir dårlig lyd er masse svære subber sammen med små pinglete komponentsett. Da gjerne koblet rett på spiller uten egen forsterker.

Lenke til kommentar

Hehe, du har gjort den klassiske feilen å montere flere suber av forskellig merker, sikkert i den tro at jo flere jo bedre... Men sånn er det desverre ikke, så du har mest sannsynlig utfasing, dvs at subene utfaser hverandre og dermed spiller dårlig. Kjøp det et eller to elementer med litt kvalitet, og en forsterker som orker litt, så blir alt så mye bedre ;)

Lenke til kommentar

Har vært og forhørt meg hos en forhandler av bilstereo idag, og det går igjen på nesten alt dere sier her.

 

Ang subsonic, denne burde da være på full guffe? (om jeg forstår deg rett?).

 

Dette motstrider det jeg fikk beskjed om idag. Det denne funksjonen gjør, er at elementet

fjerner det som "kan" skade elementet ved enkelte lave Hz-frekvenser. (men ved ytterst få tilfeller)

Så denne burde stå på så nærmest 0 som mulig for mest mulig effekt av elementet.

Mulig dette er heeelt på jordet, men er det noen andre som kan utdype denne funksjonen mer? :)

Eller er det meg som misforstår alt som blir sagt?

 

Men nå har det dukket opp en ny "case"! her :p :

 

Fikk også anbefalt å tette den ene 3x10" kassa ytterligere ved å legge mdf-plater utenpå plexiglasset på kassa. Pga trykk som "siger" ut av "plexi'n" (var visstnok "dårlig plexiglass"). Så da mistet jeg visstnok en del effekt fra kassa.

 

Gjorde dette over alt på plaxiglasset med masse tec7 og skruer, og kasssa spiller nå betydelig dårligere. Så går til innkjøp av ny 3x10" ferdig kasse! (Eller 3 like kasser av god kvalitet og port) (Virker som en useriøs bilstereo-"entusiast") Eller så har jeg gjort noe heeelt feil idag.

 

Blir å bruke tx300a+2x10"MDS inntil jeg finner noe som passer oppsettet mitt mest mulig optimalt!

 

Noen tips flere tips ang dette også?

 

Blir mye "rare" spørsmål og meninger/måter her (helt sikkert fra min side).

 

Men man lærer jo av å prøve og feile :p

Lenke til kommentar

Sub-sonic filter hjelper mot flere ting. Det kan beskytte elementet mot "bunning" og overbelastning, det renser opp lyden ved å fjerne lave frekvenser som bare resulterer i "rumling", og du kan som sagt filtrere bort frekvenser som elementene uansett ikke klarer å gjengi.

 

Selv om et element ikke klarer å gjengi frekvenser under en viss grense så betyr ikke det at det ikke prøver. :p Det resulterer bare i masse membranutslag og lite lyd. Og det trekker like fullt effekt.

 

Sub-sonic-frekvensen må tilpasses sub-wooferen. Større sub kan generelt spille lavere frekvenser.

 

En annen ting er at kasse må spesialtilpasses hvert enkelt element. Du må da bruke noe som heter T&S-parametre for å regne ut volum, portareal og portlengde. Blir dette feil vil subben spille betraktelig dårligere enn den burde.

 

Et helt lukket kabinett er mer "tilgivende" selv om du også her må beregne volum ut i fra T&S-parametrene. Et lukket kabinett vil også kreve mer effekt for å spille like høyt som en porta kasse.

Lenke til kommentar

Har du dobbeltsjekket at det ikke er feilkoblet + og - på en av subene? I så fall får du en fasevrenging og dårlig lyd/trøkk.

 

Hovedenheten din (spilleren) - Sjekk hva slags voltstyrke den har på linjeutgangen(e) og at det stemmer overens med det forsterker er satt til/skal ha.

 

Sett alt av lydinnstillinger (bass, diskant / evnt. Eq) til default/flatt og samme på forsterker(e) og prøv deg frem med å justere ut fra det som er nevnt over og i tidligere poster, gjerne med én og en høyttaler tilkoblet for å sjekke at den spiller rent.

Lenke til kommentar

Har tenkt (og prøvd) en del nå, og har allerede lagt ut det meste på finn. For dette blei bare krøll fra min side :)

 

Hjalp forresten "litt" og phase-kjøre den ene blokka mtp at det var 2 helt forskjellige kasser som ble brukt. Men likevel blir det salg. Blir for mye tull og tøys :p

 

Kommer til å beholde tx300a blokka og (mest sansynlig) kjøpe ei ferdig optimal kasse med 2 av disse.

 

Xelent JL12.

 

Hørte på elementene i stad, og fyyy f.. for et trøkk (i forhold til mitt "jalla'" oppsett).

 

2 av disse elementene kjører tilsammen 1500wrms i 1,002 (ish) ohm, så er optimalt nok mtp blokka jeg har nå. (Som levere 1500wrms stabilt i 1ohm (på 13,8v)

 

Får kassa og 2 elementer for 3200,-kr (kun demobrukt hos forhandler).

 

Regner ikke med jeg får noe bedre elementer (til den prisen) iht blokka jeg har nå?

 

Eller? noen innvendinger?

 

Hørte forøvrig også på 2xdynabel-1600wRMS og 2x12"kicker(usikker på om det var VX), men Xelent JL12 var hakket kraftigere. Til mitt oppsett hvertfall.

Lenke til kommentar

Men lite info på nettet av Xelent JL12. Har vel gått ut av produksjon for lenge sia.?

 

Edit: Får aldri dropp på under 12v ved full last av anlegget (heldigvis)

 

Men har alltid hatt for svakt batteri mtp bilstereo.

 

Trenger bedre batteri, noe jeg absolutt burde vurdere å gjøre noe med.

 

Hva er å anbefale til mitt "kommende" oppsett ? (uten koste mye)

 

66Amp fra biltema har tømt seg hver vinter så det har tatt kvelden nå :p

 

Bruker idag et midlertidig 55Amp batteri (husker ikke merke)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Biltema sine AGM batterier er billig og bra. Hvis kassa er riktig til de elementene, og ikke en ferdigkasse som passer til ALLE 12", så er vel prisen grei nok, men de hadde ikke vært førstevalget mitt... Hvis du ikke har gjort det, så burde du helt klart oppgradere ledningene mellom batteri og dynamo (+) og mellom batteri (-) og motor/karosseri. Med tykke nok kabler da, så vil du ikke ha noe nevneverdig spenningsfall ved forsterkeren ;)

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte jordingskablene fra motorblokk til chassis til batteri og fikk 1V ekstra på forsterkeren i bagasjerommet. Nesten 2V ekstra når jeg spilte maks. På gamle biler kan det utgjøre stor forskjell hvis de originale kablene er veldig korroderte. Som en bonus kan det også hende du får bedre lading av batteriet.

 

Tror det cossie mente var at hvis du tar en tilfeldig tomkasse og slenger inn et tilfeldig element så er det slets ikke sikkert at det spiller bra. Selv ikke om kassa er beregnet for 12-tommer. Kassa må stemme overens med elementets parametre.

Lenke til kommentar

Jøss, nytt for meg. Skal absolutt undersøke det nærmere.

 

Kassen er av denne typen. Såvidt jeg vet er de nokså gode til de fleste elementer.

 

Kassen og elementene er satt sammen av en som har har peiling, så tror ikke det

blir så halvgalt.

 

Men igjen til "cossie", finner du noe bedre elementer til den prisen?

Riktignok "demo-brukt", men har garanti og fremstår som nye idag.

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Det syntes jeg høres veldig rart ut. Forhørte meg akkurat med flere som har bygd mye stereo, og de kunne ikke se en fordel å ha tykkere kabel mellom dynamo/jording og frem til batteri.

 

Mulig det er noe vi ikke vet ang dette, men har du noen kilder? Personlige erfaringer?

Da har du snakket med noen som ikke helt har skjønt hva du mener, eller som ikke har peiling i det hele tatt.

Det er veldig enkelt, la oss si dynamoen din lader 90A og batteriet ditt er 70A, bilens elektriske anlegg trekker som mest 50A, så da har du litt å gå på.... Men så kobler du inn ekstra elektriske ting (feks en forsterker) som trekker opp mot 150A, da er du plutselig oppe mot 200A trekk totalt, og dette er IKKE de orginale ledningene beregnet for (som regel) og du vil da oppleve ting som at lysene blinker litt i takt med bassen osv, og dette skjer fordi du trekker så mye strøm at dynamoen ikke klarer å levere nok gjennom de da for tynne kablene... Sier seg igrunn selv synes jeg ;)

 

Mitt valg av sub hadde nok blitt noe fra DD eller Gladen :)

Lenke til kommentar

Da har du snakket med noen som ikke helt har skjønt hva du mener, eller som ikke har peiling i det hele tatt.

Det er veldig enkelt, la oss si dynamoen din lader 90A og batteriet ditt er 70A, bilens elektriske anlegg trekker som mest 50A, så da har du litt å gå på.... Men så kobler du inn ekstra elektriske ting (feks en forsterker) som trekker opp mot 150A, da er du plutselig oppe mot 200A trekk totalt, og dette er IKKE de orginale ledningene beregnet for (som regel) og du vil da oppleve ting som at lysene blinker litt i takt med bassen osv, og dette skjer fordi du trekker så mye strøm at dynamoen ikke klarer å levere nok gjennom de da for tynne kablene... Sier seg igrunn selv synes jeg ;)

 

Mitt valg av sub hadde nok blitt noe fra DD eller Gladen :)

 

 

Utrolig nok er det mange som ikke er klar over at kabeldiameter har noe som helst å si. F.eks. legger 8mm2-kabel bak til forsterkeren og lurer på hvorfor det står 9V på kondensatoren når de spiller på maks. Og jording er det mange som ikke en gang tenker på.

 

Nå er jeg mer med :)

 

Skjønner hva dere mener. Nok strøm er viktig.

Venter ikke lenge med å skaffe noe som er riktig mtp oppsettet.

 

Har forøvrig lagt opp 50mm2 kabel til 3,5F (Soundstream) Kondensator og 25mm2(20cm) til blokka.

Samme med jording.

 

Vet DD og Gladen er gode subber, men er for kostbart sammenlignet med det jeg skulle ha nå.

 

Prøvde kassa med mer optimale innstillinger idag, og fikk det jeg betalte for.

Aldri hørt noe "trøkke" bedre i A6'n med dette oppsettet (til den prisen)

 

Link Link Link (2x Xelent JL12)

 

Men igjen, mer strøm er en prioritering! :)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...