AnonymDiskusjon Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Hei jeg har etter en liten uheldig episode utviklet det jeg tror er angst for hjertefeil/sykdom. Jeg har iløpet av et år hatt to angstanfall som var ekstremt ubehagelig. Den første gangen hadde jeg drukket mye kaffe samt spist dårlig så det kan ha vært en utløsende faktor. Anfallet starter med økt puls, og når jeg først merker det får jeg litt panikk som igjen fører til enda høyere puls, og selv trodde jeg at jeg skulle få hjerteinfarkt og da og det var hakket før jeg ba noen ringe ambulanse. Uansett gikk det over etter noen minutter og jeg var hos legen og sjekket hjerte med EKG, blodprøve osv 2 ganger for ett år siden. Uansett er det veldig ubehagelig selv om jeg ikke plages så mye til vanlig. Jeg har ingen smerter i brystet, eller noe sånt men føler at jeg har uregelmessig puls selv om EKG ikke viste dette. Er det bare jeg som eneste meg for mye? Jeg er 23 år og er ikke overvektig, aldri hatt noe sykdommer jeg har vært klar over og har vært aktiv stort sett hele livet med unntak av de to siste årene hvor jeg sitter spille nesten hele tiden samt kanskje ikke har det beste kostholdet. Tenkte kanskje begynne å jogge litt for Helsa uansett men, røyker ikke men snuser fast. Beklager rotete skriving men skriver fra mobil Anonymous poster hash: 6d515...9a1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Kan også legge til at jeg har en puls på 70-75 når jeg ikke er i aktivitet som jeg føler er litt høyt.. Anonymous poster hash: 6d515...9a1 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Koffein har en bieffekt slik at du kan få høy puls/hjertebank. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 http://www.lommelegen.no/legesvar/jeg-er-livredd-%C3%A5-d%C3%B8-plutselig-av-hjertestans Jeg kan sammenligne meg litt med det som blir skrevet der, bare at det ikke er så ekstremt samt at jeg ikke har stikkene smerter. Spessielt det med bekreftelse for at jeg er frisk er noe jeg ser etter ofte, samt sjekker puls osv. Vet at koffein gir økt hjerterytme, men det var ganske ekstremt i mitt tilfelle og må ha vært en blanding av koffeinet og angstanfall, har drukket kaffe 100 vis av ganger og aldri opplevd noe i nærheten. Anonymous poster hash: 6d515...9a1 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Hei Vet ikke om dette kan virke beroligende - men jeg har hatt/har hjeresykdom og er også bypass operert med 3 årer. Symtomene jeg fikk når jeg ble dårlig kom utelukkende når jeg var i aktivitet - gikk - spesilet trapper - ble utrolig tungpustet - fikk smerte opp i halsen og ut i kjevene - når aktiviteten stoppet - forsvant smerene. Merket ikke høy puls eller hjerteklapp som jeg tror er mer symtomer på angsten din. MEN for all del er du i tvil ikke vent - gå til lege - evnt ring 113 - dersom smertene blir alvorlige sammen med kvalme - kaldsvette osv - da haster det! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Hei! Jeg kan ikke fortelle deg om du har et hjerteproblem eller ikke, det kan legen din gjøre. Men jeg kan fortelle deg at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du sier. Jeg får ikke angstanfall så veldig ofte (1 gang hver 1-2 år), så de er like skumle og ekle hver eneste gang. Det begynner stort sett uten grunn med noe som øker pulsen min. Jeg blir obs på at pulsen øker og frykt skytes gjennom kroppen min (tror hjernen skyter ut adrenalin som en forsvarsmekanisme). Sansene mine blir utrolig skjerpet, noe som fører til at jeg merker alle endringer i kroppen enda bedre. Pulsen øker, brystet tettes og følelsen av å "miste kontroll" eller av å dø tar helt over. Stort sett varer anfallet bare i 1-5 minutter og jeg trenger 5-15 minutter etterpå til å roe ned kroppen igjen. Der stopper det for meg nå, men det gjorde ikke det før. Etter de første 2-3 gangene gikk jeg rundt med angst for angsten i en uke eller to etter hvert anfall. En grusom frykt som ga utslag i hodepine, nakkesmerter og dårlig mage. Det gjorde også sånn at jeg fikk flere små anfall og at jeg kjempet mot dem. Dette er jeg helt sluttet med nå og godtar at kroppen tuller litt med meg en gang i blant. Jeg lærte at man skal godta angsten, ikke kjempe mot den - da roer den seg betraktelig. Hvis du sitter med en stor klump i magen, burde du ta en tur til legen og snakke ut om dette. Få sjekket de fysiske sidene rundt hjertesmertene dine og hvis alle er positive kan du bruke tiden til å jobbe med angsten (hvis du opplever den igjen, eller plages av angst for angsten). Det finnes utrolig mange hjelpsomme mennesker innenfor psykriatrien, men husk å spør om e har erfaring med angst hvis du oppsøker psykolog. Du kan også ta å søke litt på "panic away" på google / youtube. Lykke til Anonymous poster hash: d3508...b5e Anonymous poster hash: d3508...b5e Anonymous poster hash: d3508...b5e Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Kan også legge til at jeg har en puls på 70-75 når jeg ikke er i aktivitet som jeg føler er litt høyt.. Hvilepulsen skal normalt ligge mellom 60 – 80 slag i minuttet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå