Gå til innhold

[Løst] Kjøp av "gaming" pc +-10.000

Anbefalte innlegg

Hei,

tenkte jeg skulle kjøp meg en ny pc som jeg skal bygge selv. Det er vel sikker mer en 5 år siden jeg kjøpte pc sist. Jeg skal bruke den litt til gaming og litt til annet. Her har jeg plukket ut en del komponenter fra komplett,

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1310098&su=6E8AE853-1640-4C48-82B3-8CF2AA7B184C

Dette ble sikker litt overkill til mitt bruk. Uansett passer disse delene sammen?Er det noen av de jeg ikke trenger eller mangler. Feks den ekstra prosessor kjøler'en. Er det slik at man fortsatt må styre med kjølepasta, eller hva betyr det egentlig at prosessoren er boxed?

Jeg trenger nok OS og en større skjerm i tillegg. Hva kan jeg uten at det har stor betydning kutte dersom jeg ønsker å spare et par lapper? Hvordan er forresten prisene til komplett for tiden sammenlignet med andre? Og hvordan er prisene på en ferdig bygget kontra å kjøpe delene og sette sammen selv?

Håper noen har noen råd til meg. På forhånd takk.

Mvh

Rune

Endret av Pc-bruker-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den er overkill om du kun skal bruke den til spilling og ellers lett bruk. Og når det gjelder kjølepasta så pleier det å følge med standardvifte og tredjeparts cpu kjøler, ofte allerede påsmurt. Ellers ville jeg ikke kjøpt den kjøleren, men istedet gått for en Noctua NH-D14 som både er en bedre og stillere kjøler (negativt er at den er rimelig stor), og den koster vel omtrent det samme på Komplett.no

Når det gjelder hardware:

Hovedkort: Du kan gå ned i pris dersom du for eksempel ikke har planer om å kjøre SLi i fremtiden eller wifi og BT ikke er superviktig for deg. Det finnes dog mange hovedkort som tilbyr det samme, også fra Asus, til en billigere penge, så det er egentlig bare å bla i kompletts 1150-sokkel hovedkort. Her er det ikke så mye å spare, men 200-500 kr

CPU: Her er det mye å spare. i7 kontra i5 gir bare en merkbar forskjell når det er snakk om prosesser som drar nytte av hyperthreading (komprimering, videorendring o.l) og ikke spill. Derfor kan du gå ned til lillebror i5 4670k og spare nesten 1000 kr (uten merkbar ytelsesforskjell i spill)

RAM: 8 gb holder plenty til spill og Corsair Vengeance 2x4 gb koster vel rundt 800 kr, altså rundt 500 kr å spare her.

PSU: PSU er ok, men vil nok slite med å kjøre 2x 770 i SLi dersom det er planen. Jeg ville lagt litt mer penger i PSU da det ofte er denne sammen med harddisk og kabinett som blir med i neste PC-bygg. Jeg ville gått for noe med 80 plus gold sertifisering, for eksempel denne fra Cooler Master om jeg skulle ha kjørt SLI i fremtiden.

Ellers ser resten bra ut :)

Her kan du lett spare hvertfall 1000 kr selv med en dyrere strømforsyning.

Når det gjelder priser på komplett vs andre nettbutikker så går det an å lage handleliste på prisguide.no og finne ut hvor det blir billigst å handle fra totalt

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Noen grunn til 770 over R9 290?

Hovedgrunnen er at R9 290 med referansekjøler har et veldig høyt støynivå samt høye temperaturer (nærmere 100°C under tung last). Man kan jo selvfølgelig innstallere 3. parts kjølere som Accelero Xtreme, men dette bryter også garantien. GTX 770 er også nesten 1000kr billigere i tillegg til at det følger med 3 spill (mot kun BF4 hos R9 290), noe som gjør at det passer bedre inn i et bygg til 10K. :)

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen er at R9 290 med referansekjøler har et veldig høyt støynivå samt høye temperaturer (nærmere 100°C under tung last). Man kan jo selvfølgelig innstallere 3. parts kjølere som Accelero Xtreme, men dette bryter også garantien. GTX 770 er også nesten 1000kr billigere i tillegg til at det følger med 3 spill (mot kun BF4 hos R9 290), noe som gjør at det passer bedre inn i et bygg til 10K. :)

Bryter ikke garantien dersom du ikke sier i fra til gud og hvermann om det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...