Gå til innhold

Utleie, firma eller privat

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kommet i en situasjon der jeg for øyeblikket eier 3 leiligheter som jeg ikke bor i, 2 av disse er utleigd, dette betaler jeg da den netto summ av 50% skatt av, noe som gjør at jeg går omtrent i null med tanke på at dem begge er belånt.

Nå får jeg også en tredje leilighet til rådighet som da skal leiges ut der jeg da vil bo i selve hovedhuset og derfor disponere over 50% av leiligheten, den siste delen vil jeg leige ut.

Vil det lønne seg for meg å opprette ett selskap eller bare kaste ut dem som bor der å selge leilighetene? Jeg har ingen erfaring med utleige tidligere, men har bare blitt sånn. Det er ingen nødvendighet for meg med mye kapital på bok, det finnes allerede, men måntlige lave innskudd gjør seg mye bedre for min del, så hvordan fungerer beskatning i et selskap kontra privat? og burde jeg opprette ett selskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal det ikke være 28% skatt på leieinntekt?

Skattemessig vil det ikke være noen fordel å ha et firma for utleie. Du må betale inntektsskatt på eventuel lønn du tar ut. Bruker du AS og tar utbytte må du betale skatt to ganger, først overskuddet på firmaet, der etter på utbytte.

Den eneste fordelen jeg ser er at lønnen er pensjonsgivende inntekt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Ja, den er svada fra A til Å! Leieinntekter fra bolig, fritidseiendom eller næringseiendom der man ikke er over de spesifikke grensene som gjør dette til næringsvirksomhet skal skattlegges som finansinntekt, dvs med 28 %. Regner med at "jungeltelgrafen" her snakker om det skattemessige verdsettelsesgrunlaget for bolig nr 2, 3 og 4 (etter dette er det næringsvirksomhet). Dette ble økt fra 40 - 50 % i Statsbudjettet for 2013 (mener jeg) og er foreslått økt fra 50 - 60 % ( om ikke ny regjering har endret dette).

Du finner nærmere regler her, http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Utleie/Utleie-av-del-av-bolig/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3869.

(Herr Brun var før meg).

Så litt mer spesifikt:

Leieinntektene fra enheten i det huset du selv bor i og som er mindre enn 50 % av totalen skal ikke skattes i det hele tatt. Men her har du heller ikke fradrag for utgifter.

Den skattbare inntekten på de to andre enhetene er leieinntekter - driftutgifter (vedlikehold etc), eksempler finner du her, http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Utleie/Utleie-av-del-av-bolig/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3871#kapitteltekst

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord: Så lenge du ikke havner over terskelverdien som gjør dette til næringsvirksomhet, så bør du for all del ikke gjøre dette via et AS. For om du gjør det dobler du inntektsskatten, ganske nøyaktig. Det får også noen konsekvenser for skattemessig verdsettelse, uten at jeg er helt sikker på hvordan det er.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har kommet i en situasjon der jeg for øyeblikket eier 3 leiligheter som jeg ikke bor i, 2 av disse er utleigd, dette betaler jeg da den netto summ av 50% skatt av, noe som gjør at jeg går omtrent i null med tanke på at dem begge er belånt.

Ren kuriositet.. Hvordan har du ervervet deg 3 leiligheter (for utleie) uten å få med deg at det ikke er 50% skatt?

Lenke til kommentar

Ren kuriositet.. Hvordan har du ervervet deg 3 leiligheter (for utleie) uten å få med deg at det ikke er 50% skatt?

Det er noe som har blitt sånn over noen år egentlig, jeg har ett hus, i det huset er det en sokkel-leilighet på ca 90m2, jeg jobbet i ett selskap som var en drøy time unna å kjøre og kjøpte derfor en leilighet på ca 80m2 som jeg da kunne ukependle til. Greit nok, tenkte jeg.

Så ble det mye arbeid i hovedstaden så jeg lot bare den leiligheten som jeg pendlet til stå og kjøpte meg en ny en i Oslo, og hadde turnus der og pendlet til vanlig.

Så ja. sånn er det.

Så det er først det siste året eller siden Mars det har vært spesielt aktuelt med utleige.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...