Gå til innhold

Hvordan kan man få et NAV system som faktisk funker?


Anbefalte innlegg

Det kan du si. Men NAV er til for vår skyld, ikke omvendt, så om mediebildet er ubalansert så får NAV gjøre noe med det. Og det de kan gjøre er å henvise til tallenes tale, istedet for å henvise til taushetsplikt i enkeltsaker. Forutsatt selvsagt at tallene sier det NAV ønsker...

 

Så lenge myndighetene ikke gjør det, så får vi en debatt basert på anekdoter. Å diskutere NAV og regelverket er vår rett som samfunnsborgere, og det gjør vi med de midler vi har til rådighet. Så lenge TV2 og VG får sette premissene for debatten i NAVs fravær, så blir det slik.

 

Nå er jeg en enkeltsak selv. Da er det vanskelig å ikke være anekdotisk. Men hadde statistikkene ligget klare på NAVs sider for den slags så hadde jeg tatt hensyn til dem.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er glad i statistikk, men den er ikke alltid lett å finne. Jeg prøvde å finne svaret på "hvor mange tiltaksbrukere som faktisk kommer ut i jobb igjen", men fant det ikke. NAV/SSB gjemmer de tallene godt bort.

Jeg frykter at de gjør det "med god grunn". Jeg har jobbet sammen med noen som har vært med i dette pøbelprosjektet,https://nb-no.facebook.com/pages/P%C3%B8bel-Prosjektet/182459233747 , og tror meg, det er ikke som de påstår at alle kommer i jobb, snarere tvert i mot. Mange av disse er rett og slett søppel og trenger skikkelig hjelp for å kunne gjøre en jobb over flere måneder....

 

De skryter av at de rehabiliterer opp mot 100 prosent som går på prosjektet, dette er rett og slett løgn. Samtidig hever lederne store lønninger på dette, kansje pga denne" suksessen"......

 

 

Så ja, de vil nok ikke ut med tall

Endret av ArlionMajere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan man få et NAV system som faktisk funker?

 

Da har man allerede konkludert med at dagens system ikke fungerer. Jeg er godt klar over at dette er vanlig "popular opinion" (særlig i nettdebatter), men det er nok et bilde som godt kan nyanseres.

 

For ikke å nevne at man har konkludert at det faktisk er mulig å få få et NAV system som faktisk fungerer.

 

Jeg er godt klar over at dette er vanlig "popular opinion" (særlig i nettdebatter), men det er nok et bilde som godt kan nyanseres.

Lenke til kommentar

Ja det er nok ikke lett å finne alltid. Skal ikke påstå at jeg har disse tallene selv heller (eller vet hvor jeg finner dem).

 

Jeg syntes likevel det er et problem at veldig mange "vet" hvordan NAV fungerer og /eller uttaler seg om hvordan de burde fungert, når hovedgrunnlaget for uttalelsene ser ut til å være et mediebilde vi med sikkerhet kan si er skjevt og ubalansert.

Er helt enig i det du skriver, det best ville vært om man dannet seg inntrykk etter egenerfaring. Dessverre har jeg inntrykk av at de som "vet" hvordan NAV burde fungerer har i liten eller ingen erfaring med NAV selv. Man danner seg altså et inntrykk gjennom media som nok er noe unyansert i denne sammenhengen.

 

Tipper Veidekke og de andre firmaene som konkurerer om å bygge vei i Norge kan forklare deg prosessen ettersom veibygging (bortsett fra bomveier) stort sett fungerer på samme prinsippet.

Ved å åpne for konkurranse vil vi jo få et velferdsystem basert på selskaper som er interessert i å hente mest mulig profitt, slik det er i USA. Det på sikt sier seg selv at ikke fungerer, da faktisk mange av de som er avhengige av stønad ikke har råd til forsikring. Skal staten forvalte NAV samtidig som det blir åpnet for private aktører?

 

.

Lenke til kommentar

Jeg frykter at de gjør det "med god grunn". Jeg har jobbet sammen med noen som har vært med i dette pøbelprosjektet,https://nb-no.facebook.com/pages/P%C3%B8bel-Prosjektet/182459233747 , og tror meg, det er ikke som de påstår at alle kommer i jobb, snarere tvert i mot. Mange av disse er rett og slett søppel og trenger skikkelig hjelp for å kunne gjøre en jobb over flere måneder....

 

De skryter av at de rehabiliterer opp mot 100 prosent som går på prosjektet, dette er rett og slett løgn. Samtidig hever lederne store lønninger på dette, kansje pga denne" suksessen"......

 

 

Så ja, de vil nok ikke ut med tall

 

Pøbelprosjektet pynter på tallene sine ja, Tjomlid hadde en gjennomgang på bloggen sin: http://tjomlid.com/2013/10/21/pobelprosjektet-tuller-med-tall/

 

Det ser ut som det er lønnsomt, men det er ingen kontrollgruppe

Lenke til kommentar

Jeg er på AAP og flyttet til en ny by for et par måneder siden. Jeg ringte min gamle saksbehandler ang. en gammel sak. I tillegg spurte jeg om jeg kom til å bli kontaktet av min nye saksbehandler fra det Nav-kontoret jeg ble overført til. Jeg kødder ikke, hun begynte å le og sa: "Vel, egentlig er det sånn…men du er nødt til å kontakte de selv." Med andre ord er jeg glemt i systemet!. Lurer på hvor lenge dette kan vedvare? Det frister egentlig å bare begynne å ta opp skolefag på egenhånd så jeg kan slippe NAV-helvete siden jeg uansett ikke blir fulgt opp av dem.

Endret av Ytid
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

1. Desentraliser NAV, etaten er alt for tungdrevet.

 

2. Gi saksbehandlerne mye mer frihet til å ta avgjørelser til individets beste.

2b. Gi tilgjengjeld oss brukere rett til å skifte saksbehandler.

2c. Og gi dem prosenter av lønna til alle de får i arbeid... :wee:

 

3. La folk jobbe deltid også når de trygdet. (det er forsåvidt alt på trappene.)

 

4. Ikke straff folk for frivillige aktiviteter.

 

5. La folk studere/omskolere seg når de allikevel går på stønad.

 

6. La NAV tilpasse seg arbeidsmarkedet, ikke omvendt. Det skjer ikke.

 

1. NAV er som å erstatte Nesoddbåten med Kielferja. Du får opplagt flere ombord av gangen, men du klarer ikke snu den fort nok. Det du "vinner" i sentralisert administrasjon taper du i byråkrati. Likhetstanken blir viktigere enn måloppnåelsen. Billig politisk retorikk og medieoppblåste ideer om "naving" gjør at NAV har som mandat å ikke gjøre det "for lett å havne på trygd". Det straffer ikke naverne, det straffer de som faktisk behøver trygd.

 

2. Idag har man saksbehandlere som ikke kan ta avgjørelser for sine egne "kunder". Istedet må du søke skriftlig, og den søknaden behandles av et anonymt ansikt som du aldri har pratet med. Dermed blir lover og forskrifter, og sedvane, viktigere enn individuelle behov.

b. Øket makt til saksbehandleren er selvsagt et tveegget sverd. Så vi som er kunder må ha et valg.

c. Bare halvveis for spøk, dette...

 

3. Ikke gjør trygd til et endestopp. Ting kan endre seg i livet. Kanskje er det plusetlig noen som vi ha meg i jobb, noen timer eller dager i uken. Gjør det så enkelt som mulig å si ja.

 

4. Ingenting hjelper mer mot trygdespøkelset enn å få folk i aktivitet. Så ikke straff folk for å være aktive mens de er arbeidssøkere eller på annen stønad. Du hører historier om folk som blir truet med å miste stønaden fordi de engasjerer seg i lokalpolitikken, og dermed er "arbeidsdyktige". Det er idiotisk.

 

5. Mange har nå gått snart 4 år på arbeidsavklaringspenger, fordi de ikke får jobb. Jeg er en av dem. Av og til er det ganske forutsigbart, som i min situasjon. Jeg er 56, kan bare jobbe deltid, og min spesialitet er eksotiske kunnskaper som ingen lenger etterspør. Jeg spurte i starten om jeg kunne studere deltid når jeg allikevel gikk på stønad, for slik å bli mer attraktiv for arbeidsgiverne. Svaret var "Hvis du er frisk nok til å gå på skole er du frisk nok til å jobbe, så da får du ikke stønad." Så nå får jeg istedet betalt for å gjøre ingenting.

 

6. NAV har ulike ordninger for tiltak, men som Gouldfan nevner er de i utakt med behovene. NAV (det vil si politikerne som har laget reglene) vil ha folk i arbeid for å lære dem opp. ("First place, then train"). Men arbeidsgiverne vil selvsagt helst ha folk som kan noe, og forventer det omvendte. ("First train, then place.") resultatet er at tiltaksplassene i stor grad blir jobber der man ikke trenger å lære noe. Problemet med det er at det heller ikke er noen kostnad med å bytte dem ut. Og det skjer da også, spesielt i arbeid der det følger tidsbegrenset lønnsbidrag med fra NAV. Da blir det lønnsommere å ta inn en ny vikar med tilskudd. Paradoksalt nok betyr det at NAV får flere ut i tiltak.

 

Kommer sikkert på nummer 7 og 8 etterhvert også.

 

Geir :)

 

Det var så bra at jeg ganske enkelt bumper hele saken, for å være med her i tråden.

 

:)

Lenke til kommentar

Først må man mate inn folkeskikk og empati med teskje i NAVs saksbehandlere. Vi brukere er ikke mennesker i en saksbehandlers øyne. Vi er dokumentmapper med tall og koder de selv ikke forstår. Sånn kan det ikke være. Disse ansatte skal hjelpe brukere som er på sitt livs laveste punkt. At man som bruker blir ledd av på telefon når man får beskjed at NAV ikke vil dekke husleie fordi den er 500,- over maks.grensen og man spør hva man skal gjøre om 3 dager når man ikke har noe sted å bo, blir som å danse irsk steppedans foran en som nettopp har amputert beina sine.

 

Og så må man øke visse satser til å speile visse utgifter en bruker har. Å legge maksimal husleiedekning på 5000 (NAV Lillehammers veiledende sats), altså omtrent det man betaler for et 7 m² stort rom i et nedfallent bofelleskap, er tvinge folk til å bo i skadelige omgivelser. Som en konsekvens av husleiedekningen, så er depositumsdekningen også lav. NAV LHMR gir en dekning på TO måneders husleie til depositum, mao maksimalt 10 000. Svært få utleiere tar så lavt depositum.

 

Og man må sette satsene til livsopphold etter utgiftsnivået i Norge, og ikke et land i øst-europa. Livsopphold skal dekke følgende; mat, klær, sko, medisiner, hygiene, tv-lisens, telefon, internett, transport og underholdning. Og alt skal bli dekt av en sum på rundt 5000 i måneden. Ekstraordinære utgifter som tannlege skal også gå under livsopphold. En enkel tannlegetime kan fort koste 1500.

 

Videre må NAV sørge for at bruker er garantert forutsigbar inntekt. I dag så risikerer man flere tusen i inntekt hvis man får nytt navn på tiltaket. Er man ung og sosialklient og går videre til Kvalifiseringsprogrammet, går man ned minst 1500 i måneden. Er du i tillegg under 23, så går man ned gjerne 5000 i måneden. Går man fra AAP til uføretrygd under 100%, så er det en gigantisk sjanse for at man går tilbake ti år og tilbake på sosialen fordi trygden er så liten at den kun dekker husleie.

Og man må stoppe å trekke sosialklienter krone for krone. Å straffe en sosialklient fordi man fikk 1000 i julegave fra bestemor, er å straffe noen fordi man får gave. Til jul.

Alt dette vil føre til at folk fokuserer på å bli friske eller komme seg ut i arbeid, istedet for å bli utbrent av å vri og skvise hver eneste krone man finner for å ha tak over hodet og mat på bordet.

 

Når det kommer til arbeidsforvaltning, noe som strengt tatt er NAV Forvaltnings oppgave, så må man få NAV tilbake til det Aetat var. På Aetat fikk man seg faktisk jobb. Jeg personlig fikk flere jobber via Aetat i løpet av de få årene jeg gikk dit. Siden NAVs oppstandelse har jeg ikke fått et eneste tilbud om jobb. Alle jobbene jeg har hatt siden NAV ble til, skaffet jeg meg selv.

Og NAV må være villige til å dekke opptrening av brukere. Jeg har selv fått avslag på søknad om truckførerbevis fordi "det er ikke er NAVs favør å dekke dette da det ikke er garantert ansettelse." Dette til tross for skriftlig bekreftelse på ansettelse hvis jeg fikk truckførerbevis. Jeg fikk derimot førerkort klasse b når jeg fikk stilling som renholdsarbeider. Som ikke krevde førerkort.

Noen år tidligere søkte jeg støtte til førerkort klasse b, da det ville vært enklere for meg å søke stillinger som ikke krevde at jeg bodde i nærheten av arbeidsplassen. Jeg fikk avslag, og fikk beskjed om å møte opp på Datakortet-kurs, prisen på dette kurset var på det tidspunktet 25 000. Førerkort ville kostet 15-16 000. Jeg har aldri hatt bruk for Datakortet, og jeg har IKT VK1 som i et nøtteskall er Datakortet over 9000.

Hvis en bruker er arbeidsfør, men trenger div. ting på CVen, så må NAV hjelpe til med å få dette på CVen. Truckførerbevis er langt mer lokkende for en arbeidsgiver enn jobbsøkerkurs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

AAP er bra for yrkesfolk som av en eller annen grunn ikke er i stand til å bli værende i sin nåværende stilling, som trives med å jobbe og er motivert for å komme seg tilbake til arbeidslivet. Det sier seg selv at det samme systemet fungerer dårlig på nydiagnostiserte og desillusjonerte unge voksne, som kanskje aldri har hatt en skikkelig jobb, i hvert fall ikke en de har trivdes i, og er livredde for å miste mulighetene deres jevnaldrende har fått.

 

AAP suger sjela ut av denne ungdommen i stedet for å bygge dem opp. Hvis man ikke jobber ved siden av er stønaden omtrent som et studielån med stipend. Til forskjell fra slik det er for en student tar Nav halve lønna gjennom et system som ikke tar hensyn til hvor mye timelønna er; man blir trukket det samme enten man tjener 300 eller 150 kroner i timen. Hensikten er nok at man skal bruke energi på tiltaket og ikke jobbing, men hvis tiltaket f.eks. er poliklinisk psykiatrisk behandling har man gjerne en del tid til overs. Navs oppgave er å få folk i arbeid, men her straffes man for å jobbe. Jobber man riktig mye mister man hele stønaden, så man må trå varsomt og jobbe akkurat passe lite. Hvis man er i stand til å stå i en 100%-stilling gjør i hvert fall Nav sitt beste for at man ikke skal oppdage det.

 

Noen sa at et problem med Nav er at det viktigste for systemet er at folk ikke skal få mer enn de har krav på, ikke at de skal få seg arbeid og ha det bra. Det stemmer veldig bra med mitt inntrykk. Nav er mistenksomt.

En ting som ikke bare gjelder Nav, men hele det offentlige, er at det er så himla mange etater som i hvert fall ikke i utgangspunktet trenger å svare til hverandre. Hvis man har fått en uttalelse fra en kant må den leveres i tre kopier og behandles før svaret kommer, og så må førstemann kanskje behandle den en gang til. Hvis noen gjør en tabbe som gjør at noen andre gjør en feil, kan ingen holdes ansvarlige, og klienten sitter igjen med skjegget i postkassa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt det samme med Nav som det er med eldreomsorgen - alle klager over hvor ille det er og fremstiller det som et norsk problem, men ingen kan vise til et land hvor folk faktisk er fornøyd med velferdsstatens tilbud til de svakeste. Jeg er ikke sikker på om systemet vi har i dag tillater at det er OK å være taper. Det er kanskje ikke bare Nav som er problemet, de har bare den verste jobben. Ikke dermed sagt at det ikke kan bli bedre, langt ifra, men jeg er ikke sikker på at det kan bli helt bra.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan man få et NAV-system som faktisk funker?

Når det gjelder de som går på dagpenger, er NAV ofte avhengige av et inkluderende arbeidsliv for at disse skal få jobb.

Men arbeidsgiverne er på sin side ute etter den perfekte arbeidssøker, som er sjarmerende og selvsikker.

 

Arbeidsgiverne er klar over at de ikke bare kan si opp en person som de har ansatt, da kan de bli trukket for arbeidsretten og bli "den store stygge ulven".

Da er det lettere å bare avvise alle som muligens framstår som sjenerte eller litt unormale.

Dette er egentlig ikke NAV sin skyld.

Kanskje er det for vanskelig å si opp folk i Norge, det gjør det nemlig også ti ganger vanskeligere å bli ansatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...