Gå til innhold

To "innganger" på høyttalerene. Hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Som sagt i topic, så har alle mine høyttalere 2 innganger. disse er forbundet med en metallplate som går an å ta vekk. Hvorfor er det slik?

Har dette noe med "bi-wiring" å gjøre? Og hva er det igjen?

Dette er noe jeg har lurt på en stund, så jeg håper det er noen som vil dele sin kunnskap med meg. :smile:

PS! det er snakk om hi-fi høyttalere her. Ikke pc-høyttalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann. Sitter med bi-wiering selv =)

Har noe med at du bypasser delefiltetret med signalet som går til basselementene, slik at du kan få tilført mer strøm, og at du kan kjøre seperate forsterkere. Èn til tweetere,domer og mid-range og en kraftig til å drive bass-elementene.. Ihvertfall slik jeg gjør det.. Bassene tåler en goood del mer enn de andre elementene.. Er skikkelig tungdrevne saker.....

Ihvertfall det som er pointet, slik jeg har forstått det ;)

MvH.

Quintilian

Lenke til kommentar

Det Nor_Beret beskriver her kalles bi-amping. Altså amp som i amplifier - forsterker. Bi-wiring betyr å bruke dobbelt sett med høyttalerkabel, et til bass og et til diskant. Dette skal så vidt jeg har forstått gi lydmessig gevinst fordi du skiller ulike frekvensområder fra hverandre i kablene. Du kan også kjøre en kabel som er "bedre egnet" til diskantgjengivelse på diskanten og en kabel som "egner seg" for bassgjengivelse til bassen.

(Hvorvidt og hvordan ulike kabler har innvirkning på lyden har vært tungt og heftg diskutert i dette og andre fora opptil mange ganger før. Intel/AMD-diskusjonen er bare peanuts i forhold....)

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

La oss for all del ikke gå inn på hvorvidt noen kabler er bedre enn andre.

Men for å kunne ha nytte av dette, så må vel forsterkeren også ha separate utganger for både bass og diskant da? Det tror jeg ikke min har ihvertfall. (Yamaha rx-v740rds)

Lenke til kommentar

Tror aldri jeg har hørt om at d finnes en forsterker som har seperat utgang for

bass og diskant, men det finnes nok!

bi-amp

Har man 2 effektforsterkere, så pleier man å ha en Y-splitt etter forforsterkeren(utgangen),

slik at man deler RCA (phonokabel) signalet i to og mater hver effektforsterker.

Derfra kobler man ett høytalerkabel sett fra hver forsterker til høytalerene, uten den

metall plata imellom på høytalerene.

bi-wire

Man får og høytaler kabler som er bi-wired. Kobles på en forsterker, og på hver dobble

inngang på høytaleren... (uten metallplaten i mellom)

Bra bi-wire kabler som jeg har testa er MIT kabler:

http://mitcables.com/

Lenke til kommentar
Tror aldri jeg har hørt om at d finnes en forsterker som har seperat utgang for

bass og diskant, men det finnes nok!

Tror ikke det nei. Signalet "splittes" ikke i forsterkeren men i delefilteret i høyttaleren. Grovt forklart slippes bare høyfrekvente signaler gjennom til diskanten og lavfrekvente til bassen. Følgelig vil kabelparene transportere ulike frekvensområder.

Jeg leste kapitlene om delefiltre særs overfladisk da jeg hadde kretsanalyse for tre år siden, så jeg påberoper meg ingen autoritet på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...