Gå til innhold

Ny Stasjonær PC (+/- 40 000kr)

Anbefalte innlegg

Min Alienware M18x (680MSLi) begynner å slite litt med å dra de nyeste spillene på maks så tenkte å bytte den ut med føler ikke at den nye Alienware med Haswell og 780MSLI vil gi så mye mer for pengene så tenkte å gå over til stasjonær igjen.

Min siste PC var en E6600 med 2x 8800GTX i SLi så det er en stund siden nå.

Jeg har satt opp en liste på komplett og den endte på 39000kr med skjerm men er enda usikker på om jeg skal gå for den så tenkte å høre om det var noen kloke hoder her inne som kunne komme med tips.

Intel Core i7-4930K
Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5" x2
EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA x2
Corsair Dominator Platinum DDR3 32GB
ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION/AC4, S2011
Corsair AX 1200W PSU
Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort
CM Storm QuickFire TK Keyboard Green
WD Desktop Green 3TB
NZXT Kraken X60 All-in-One 280mm Kjøler
Noctua NT-H1 Kjølepasta
Corsair DOMINATOR Airflow Fan
Corsair Vengeance M65 Performance
Asus 27" 3D LED VG278HR

Siden hovedkortet ikke er tilgjengelig før ut i desember så vil jeg heller velge noe annet og da tenkte jeg kanskje å gå for Haswell og Z87 brikksettet men vet ikke helt hvilket hovedkort jeg skal gå for. Jeg har alltid likt ASUS sine hovedkort og Maxisimum ser bra ut men har dette kortet problem med SLi? Jeg regner heller ikke med at å gå for en Quad-Core vil ha så mye å si for spilling enn en 6-way ifra Ivy Bridge?

En annen ting er hvilken skjerm jeg skal gå for, har satt opp ASUS CG27HR siden den er 3D ready men er f.eks DELL UltraSharp et bedre valg?

Og hvilket karbinett vil være best med tanke på CPU kjøleren?

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting jeg ville endret:

1: PSU til LEPA 1600W

2: Kabinett, til Corsair 900D eller LD PC-V7/8

3: Kjøling til custom vannkjøling

4: RAM til noe billigere, med mindre du "må ha" det utseendet, "Vengance Pro" feks. ser også bra ut ;)

5: SSDer til 2x 250Gb Samsung EVO

6: Tastatur til Ducky, Filco eller lignende

7: HDD til 2x2TB Seagate

8: Hva med Asus PA279? Eller PB278Q? :)

9: Ekstra vifter feks. SP120 er lurt!

Lenke til kommentar

Takker for tips Marius!

Så jeg burde bare holde meg til Ivy Bridge og Rampagn Black Edition?

Ang kabinett så vil jeg holde meg til Midi Tower men om dette blir problematisk med tanke på luftsirkulasjon?

Samt så er det viktig at alt kan kjøpes hos komplett så jeg kan bestille alt en plass.

Lenke til kommentar

Dell ultrasharp er massivt mye bedre. Den koster et par tusen mer men har 1600p oppløsning og er et veldig bra IPS panel.

Ville ikke valgt filco eller ducky Keyboard selv(liker dem ikke og prisen er for høy mot hva du får).

Ville også valgt en 500gb Samsung Evo 840 disk over alt annet når du har budsjett til det.

Skal du ha Fulltower eller midi?(kabinett)

Lenke til kommentar

Dell ultrasharp er massivt mye bedre. Den koster et par tusen mer men har 1600p oppløsning og er et veldig bra IPS panel.

Ville ikke valgt filco eller ducky Keyboard selv(liker dem ikke og prisen er for høy mot hva du får).

Ville også valgt en 500gb Samsung Evo 840 disk over alt annet når du har budsjett til det.

Skal du ha Fulltower eller midi?(kabinett)

Dersom ytelse er key, og han har selv satt opp 2 240Gb SSDer, så antar jeg at han skal kjøre RAID0, da anbefalte jeg 2x 250GB, EVOer, slik at dette fortsatt er mulig ;)

Takker for tips Marius!

Så jeg burde bare holde meg til Ivy Bridge og Rampagn Black Edition?

Ang kabinett så vil jeg holde meg til Midi Tower men om dette blir problematisk med tanke på luftsirkulasjon?

Samt så er det viktig at alt kan kjøpes hos komplett så jeg kan bestille alt en plass.

Nja, men miditower blir litt lite, mtp. komponenter, og evt. kjøling, hva med 750D eller LD PC-V7?

Anbefaler både Dustinhome og Digital Impuls over Komplett, de har MYE bedre kundeservice, og Dustinhome er også som regel billigere ;)

Jepp, dersom du skal overklokke i alle fall, dersom du ikke skal klokke, så kan du gå for billigere kort ;)

Igjen, til din pris, så anbefaler jeg virkelig custom vannkjøling ;)

Lenke til kommentar

Dersom ytelse er key, og han har selv satt opp 2 240Gb SSDer, så antar jeg at han skal kjøre RAID0, da anbefalte jeg 2x 250GB, EVOer, slik at dette fortsatt er mulig ;)

Nja, men miditower blir litt lite, mtp. komponenter, og evt. kjøling, hva med 750D eller LD PC-V7?

Anbefaler både Dustinhome og Digital Impuls over Komplett, de har MYE bedre kundeservice, og Dustinhome er også som regel billigere ;)

Jepp, dersom du skal overklokke i alle fall, dersom du ikke skal klokke, så kan du gå for billigere kort ;)

Igjen, til din pris, så anbefaler jeg virkelig custom vannkjøling ;)

Sant nok, er bare ikke tilhenger av raid 0 :p Du får faktisk ikke veldig mye merkbart bedre ytelse :p (joda i benchmarks og sånn men meh.)

Enig i custom vannkjøling men hvis han ikke kan bygge dette selv går plutselig halve budsjettet hans til monteringen :p

Lenke til kommentar

Hvorfor 840 Evo, når 840 Pro fortsatt er raskere?

Jeg leser stadig om for/imot SSDer i RAID, så ville det ikke være enklere og tilnærmet like raskt å benytte seg av 1stk. f.eks. 840 Pro 512GB SSD?

SAMSUNG 840 PRO SERIES 512GB SSD SATA/600 MLC

http://www.dustinhome.no/product/5010655130/samsung-840-pro-series-512gb-ssd-sata-600-mlc/

Jeg bruker denne som dedikert spill-SSD, og kunne ikke vært mer fornøyd!

Siden budsjettet ikke er noe problem, så anbefaler jeg WD Black istedet.

WD BLACK 3.5" 4TB 7200RPM SATA/600 64MB

http://www.dustinhome.no/product/5010658316/wd-black-3-5-4tb-7200rpm-sata-600-64mb/

Evt. Seagate Constellation ES3, hvis man gjerne vil ha noe som egentlig er "over the top" for den vanlige bruker (hvilket er grunnen til at jeg kjøpte meg en :green: ).

SEAGATE CONSTELLATION ES.3 4TB 7200RPM SATA/600 128MB

http://www.dustinhome.no/product/5010665623/seagate-constellation-es-3-4tb-7200rpm-sata-600-128mb/

Edit:

Evt. 2x2 TB, hvis det er ønsket fremfor 1stk. 4TB HDD:

WD BLACK 3.5" 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

http://www.dustinhome.no/product/5010543528/wd-black-3-5-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/

/Edit

Dominator Platinum-brikkene er virkelig bare waste - det er gjentatte ganger bevist at man ikke merker noe særlig til RAM-hastigheter over 1600MHz i praksis likevel. Så f.eks. disse:

CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-15000 1866MHZ CL10 (4X8GB)

http://www.dustinhome.no/product/5010666226/corsair-32gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-15000-1866mhz-cl10-4x8gb/

Evt. 2stk. av disse:

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL10 (2X8GB)

http://www.dustinhome.no/product/5010659260/corsair-16gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl10-2x8gb/

Og ja, jeg anbefaler også Dustinhome over Komplett, ihvertfall når det kommer til support - og som nevnt, så er Dustinhome gjerne billigere også.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Joda, med mindre han kjenner noen som kan det, eller det er noen i nærheten av han som kan det, da :p

Vannkjøling e roten til alt ondt! Brukte nærmere 15 000 på å få HELE min forrige PC med vannkjøling (CPU, GPUene, Chipset, HHD osv) og det endte bare i rot....hehe

Uansett, custom vannkjøling kan komme senere. Har ingenting imot litt lyd da jeg sitter på en Alienware med 2 680M kort som begynner å dure med en gang jeg starter et spill.

Ser ingen har sagt noe imot hovedkortet eller CPU så regner med at dette er det beste valget? Ser mange anbefaler Z87 med Haswell sin 4770K men da er det vel snakk om beste "bang for bucks"?

Jeg vil egentlig ha et miditower men 750D så veldig greit ut så går heller for det :)

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

For spill vil ikke socket 2011 gi noen bedre ytelse enn 1150 (og 4770K). Bortkasta penger, så sant du ikke skal ha 3 eller 4 grafikkort og trenger all den PCI-X ytelsen.

ja, det er nettopp det jeg tenker på også. Men hva er det "beste" hovedkortet til 4770K? Nå mener jeg ikke hvilket som er best konta pris som mange spør om men det som har best layout og er best egnet til overklokking. :)

Lenke til kommentar

For spill vil ikke socket 2011 gi noen bedre ytelse enn 1150 (og 4770K). Bortkasta penger, så sant du ikke skal ha 3 eller 4 grafikkort og trenger all den PCI-X ytelsen.

Med mindre du ønsker en socket som holder lengre enn de andre, og der du har mulighet til mer RAM, og kanskje/forhåpentligvis vil yte bedre, når spill blir mer optimaliserte...

ja, det er nettopp det jeg tenker på også. Men hva er det "beste" hovedkortet til 4770K? Nå mener jeg ikke hvilket som er best konta pris som mange spør om men det som har best layout og er best egnet til overklokking. :)

Asrock OC Formula ;)

Lenke til kommentar

Det aller, aller meste i denne generasjonen hovedkort klarer å overklokke bra:

Det man bruker penger på nå er fancy hardware design, godt lydkort og sånne ting. Om jeg hadde hatt et så stort budsjett ville jeg gått for ASUS Maximus VI Formula. Grunnene kan du se her:

Med mindre du ønsker en socket som holder lengre enn de andre, og der du har mulighet til mer RAM, og kanskje/forhåpentligvis vil yte bedre, når spill blir mer optimaliserte...

2011 Sandy -> 2011 Ivy var ikke akkurat noen stor oppgradering så sant man ikke faktisk bruker det slik det er designet for: workstation hvor man knuser tall. Spiller man BF4 ville man sikkert nesten ikke merket noen forskjell. 4770K yter like bra i spill som 2011-prosessorene.

Mer RAM? Kan ikke akkurat se en gamer trenge mer enn 32GB RAM akkurat nå eller de neste 3-4 årene.

Det jeg prøver å få frem her er at du ikke nødvendigvis får en bedre spillmaskin ved å bruke enda mer penger enn "nødvendig".

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...