Gå til innhold

Test: Microsoft Surface 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MoLvII: Jepp fildeling funker som med to windows PCer :)

 

Angående artikellen så har man faktisk mulighet til å benytte den gratise spotifyen gjennom spotify sin Web spiller som fungerer utmerket i IE11 på surfacen :)

Er selv meget fornøyd med Surface 2'en min, har faktisk ikke slått på PCen min på over en uke og i dag var første gang jeg slo på macen for å hente over noen bilder fra SD kortet i Kameraet mitt. Kunne sikker gjort det på Surfacen hvis jeg hadde benyttet meg av Micro SD eller en USB SD-kort leser. Går mest i Web browsing og Film/Tv Serier hos meg da og der dekker Surface alle behovene mine. Noen apps mangle som f.eks Spotify, men Xbox music er like bra og Wimp er tilgjengelig så alternativ er der. Og hvis man er avhengig av Candy Crush så kjører det utmerket i browser siden den har flash støtte (Og ikke sirupflash som android hadde i sin tid).

Lenke til kommentar

Kudos for en god og nyansert test, amobil.no.

Den oppsummerer greit de erfaringene jeg selv har hatt som Surface 2 RT-bruker i 3 uker.

 

Veldig enig i vurderingene av type cover 2, så tynt og lett dette har blitt var det en no-brainer for meg. Har også sett tester hvor de har målt ord per minutt på journalister som bruker touch vs. type cover, hvor type kommer ut om en soleklar vinner både på hastighet og lavest feilrate. I tillegg har den fått backlight.

 

Det må nevnes at jeg er imponert over den opplevde prosesseringskraften, det er f.eks. ikke noe problem å kjøre surface + ekstern skjerm, med 1080p video på den ene og å spille Halo på den andre.

 

Det kan også nevnes at man kan koble til Xbox 360 kontroller til bruk for spillene.

 

Det kan også nevnes at brettet smertefritt støtter Widi (Intel sin protokoll for trådløs overføring av bilde/lyd over wifi).

 

Etter 3 uker har jeg hovedsakelig et veldig positivt inntrykk, det jeg sitter igjen med negativt inntrykk av er app-utvalget. Hovedsakelig begrenser det seg til at Chrome ikke er tilgjengelig, og at jeg dermed ikke kan bruke synkede settings på øvrige enheter, og at HboNordic verken støttes som egen app eller i IE11 (man kan ikke installere plugins i IE11 RT, noe HboNordic.no trenger for å kunne spille av filmer). Jeg har også kontaktet de, og de sier at Win RT ikke er noe de vil støtte med det første. Netflix funker smertefritt som egen app, så da får Hbo skylde seg selv for en tapt abonnent.

Jeg innbiller meg at app-utvalget blir et mindre problem etter hvert som mange apper på Android/iPhone går over til å stort sett bare vise en HTML5-nettside.

 

 

Ellers stusser jeg også litt på hvor testeren har funnet VLC, det eksisterer mange apper som har VLC i navnet, men ingen av disse er fra VideoLan så vidt jeg kan se?

 

I følge www.surfaceforums.net er Mobile.HD og PowerDvd de beste videoavspillerne, jeg bruker førstnevnte og det funker greit så lenge man endrer video renderer til native.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som har prøvd dette / tek.no:

 

Som konsulent er jeg mye på farten, og det eneste jeg har behov for av programvare er Office-pakken, mail og nettleser.

 

For meg virker det da som at Surface 2 faktisk er ganske aktuelt å prøve som jobbmaskin når jeg i tillegg kan koble til ekstern skjerm?

 

Tanker?

Lenke til kommentar

Til dere som har prøvd dette / tek.no:

 

Som konsulent er jeg mye på farten, og det eneste jeg har behov for av programvare er Office-pakken, mail og nettleser.

 

For meg virker det da som at Surface 2 faktisk er ganske aktuelt å prøve som jobbmaskin når jeg i tillegg kan koble til ekstern skjerm?

 

Tanker?

Ser ut som den kan passe ypperlig, ja. :)

Lenke til kommentar

Til dere som har prøvd dette / tek.no:

 

Som konsulent er jeg mye på farten, og det eneste jeg har behov for av programvare er Office-pakken, mail og nettleser.

 

For meg virker det da som at Surface 2 faktisk er ganske aktuelt å prøve som jobbmaskin når jeg i tillegg kan koble til ekstern skjerm?

 

Tanker?

 

Jeg synes den fungerer fint til skrivearbeid, surfing, mail og film på farten. De siste tre ukene har jeg regelmessig sittet ihvertfall syv timer med RT og skrevet på hovedoppgaven, uten at jeg har følt meg begrenset på noen måte. Batteriet holder lenge, brettet er responsivt og kjapt, den innebygde støtten er super, type-cover funker utmerket. At man kan ha to applikasjoner på skjermen på én gang betyr også at jeg kan åpne forskningsartikler i PDF-leseren og skrive i word samtidig. Kort sagt - jeg er veldig fornøyd.

 

Det eneste jeg angrer på er at jeg kjøpte versjonen med 32 GB. Jeg hadde nok uansett kjøpt et minnekort, men med 32 GB hadde jeg nesten ikke valg. OSet tar opp omtrent 16 GB (hvis jeg ikke husker feil), og da har man ikke mye igjen til offline SkyDrive/musikk/apps. SkyDrive og media kan man selvsagt lagre på minnekortet, men jeg har ikke funnet noen måte å installere applikasjonene der. Hvis du ønsker å installere en del spill, så forsvinner den tilgjengelige lagringsplassen fort.

Lenke til kommentar

Har du virkelig ikke behov for å åpne mere en 2 programmer samtidig ?

 

Som windows bruker gjennom flere år så synes jeg ikke noe om å være begrenset til kun 2 programmer på samme tid

 

Nå vet jeg ikke hvor man applikasjoner man kan kjøre i android , for jeg har aldri prøv det , men mit inntrykk er at man kan bruke mange på samme tid . det samme gjelder IOS

Lenke til kommentar

Har du virkelig ikke behov for å åpne mere en 2 programmer samtidig ?

 

Som windows bruker gjennom flere år så synes jeg ikke noe om å være begrenset til kun 2 programmer på samme tid

 

Nå vet jeg ikke hvor man applikasjoner man kan kjøre i android , for jeg har aldri prøv det , men mit inntrykk er at man kan bruke mange på samme tid . det samme gjelder IOS

 

Hæ? begrenset til 2 apper?? Vet du egentlig hva du snakker om? Du kan jo ha hvertfall 3 apper samtidig på skjermen, med ekstern skjerm 3 til.

Endret av MoLvII
Lenke til kommentar

 

Hæ? begrenset til 2 apper?? Vet du egentlig hva du snakker om?

Hvis du leser post # 28 så forstår du hva jeg sikter til

 

jeg referer til denne uttalelsen :

 

At man kan ha to applikasjoner på skjermen på én gang betyr også at jeg kan åpne forskningsartikler i PDF-leseren og skrive i word samtidig. Kort sagt - jeg er veldig fornøyd.

 

Dette her jo stor betydning når nettbrettene overtar for en del pc relaterte oppgaver

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Har du virkelig ikke behov for å åpne mere en 2 programmer samtidig ?

 

Antar du skriver til meg, så jeg tillater meg å svare. Jeg refererte til muligheten på RT til å dele skjermen i to eller tre og ha ulike apper oppe samtidig. Da slipper jeg å bytte frem og tilbake mellom ulike apps hele tiden. Så vidt jeg vet, så kan man ikke dette på andre nettbrett. Å dele skjermen er veldig greit praktisk når man går gjennom artikler samtidig som man skriver. Man glemmer fort at det er et nettbrett man har foran seg.

 

Noen ganger har jeg selvsagt behov for mer enn to eller tre programmer foran meg samtidig, men det er ikke så veldig ofte har jeg funnet ut. I de tilfellene trenger jeg som oftest uansett en PC som kan kjøre vanlige programmer. :)

Lenke til kommentar

Samsung android har mulighet for å vise 2 apper samtidig, men bare prøvd det på sgs3 å der fungerer det ubrukelig dårlig. Men nå er sammenligningen mobil å nettbrett ;-P mulig det funker bedre på note 10".

 

Men surface kan kjøre mange apper samtidig. Surface kan vise 3 apper på skjermen samtidig. Var mitt poeng her. Drar du fingen inn fra venstre kommer alle dem sist brukte appene frem. Der kan du ha mange som går i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

 

Antar du skriver til meg, så jeg tillater meg å svare. Jeg refererte til muligheten på RT til å dele skjermen i to eller tre og ha ulike apper oppe samtidig. Da slipper jeg å bytte frem og tilbake mellom ulike apps hele tiden. Så vidt jeg vet, så kan man ikke dette på andre nettbrett. Å dele skjermen er veldig greit praktisk når man går gjennom artikler samtidig som man skriver. Man glemmer fort at det er et nettbrett man har foran seg.

 

Noen ganger har jeg selvsagt behov for mer enn to eller tre programmer foran meg samtidig, men det er ikke så veldig ofte har jeg funnet ut. I de tilfellene trenger jeg som oftest uansett en PC som kan kjøre vanlige programmer. :)

 

Jeg lurte på det siden nettbrettene nå skal i stadig større grad overta for pcen

 

Nå vet jeg selvsagt ikke hvilket behov du og andre som bruker nettbrett her .

Det som er lit besynderlig er på den ene siden skal de gjøre mye av det samme som pc , men samtidig er de så begrenset at det ikke funger særlig bra i praksis

Da sitter man igjen med nesten bare surfingen

 

 

Så kommer det noe som er lit bedre en andre på dette , men enda ikke bra nokk til å kunne erstatte pcen

i stedet kommer en pc som ser og brukes som et nettbrett ( jeg trodde en stund at surface 2 var denne dingsen, men det var surface pro var overlatt til det )

Blir ikke dett lit mye smør på flesk ?

Lenke til kommentar

Nja, jeg vil ikke påstå at nettbrett kan erstatte PC. Til noen oppgaver funker de derimot helt fint. Jeg bruker fremdeles laptoppen min til å skrive på når jeg er hjemme, men jeg bruker heller Surfacen når jeg skriver andre steder.

Det er definitivt noen store overlapp mellom alle PC-produktene som er der ute i dag. Nettbrett, ultraportable, bærbare, stasjonære. Alle sammen har sine unike fordeler, men det er ingen som dekker alle behovene man har. Mesteparten av funksjonene deres synes jeg overlapper en hel del. :)

Lenke til kommentar

Nja, jeg vil ikke påstå at nettbrett kan erstatte PC. Til noen oppgaver funker de derimot helt fint. Jeg bruker fremdeles laptoppen min til å skrive på når jeg er hjemme, men jeg bruker heller Surfacen når jeg skriver andre steder.

 

Det er definitivt noen store overlapp mellom alle PC-produktene som er der ute i dag. Nettbrett, ultraportable, bærbare, stasjonære. Alle sammen har sine unike fordeler, men det er ingen som dekker alle behovene man har. Mesteparten av funksjonene deres synes jeg overlapper en hel del. :)

 

Uansett hva man måte men så er det et hvis press på at man bruke nettbrett i stedet for pc

Det særlig en del selskaper av de som driver med apps og nettbrett som utøver dette presset

Og det er dumt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er det norgesmesterskap i å finne problemer der de ikke er igjen nå?

 

Hvis du ikke tror produktet er noe for deg, kjøper du det simpelthen ikke. Testen til aMobil er som flere brukere av produktet har påpekt nyansert og dekkende, og gir et riktig inntrykk av produktet slik det fremstår nå.

 

Det bidrar ikke så mye til tråden å teorisere over om hvorvidt du bare ville surfet på det, eller hvor mye press Microsoft legger på deg ved å tilby deg muligheten til å kjøpe produktet.

Lenke til kommentar

Nå har vi intel Bay Trail. Hadde microsoft vært smarte hadde de faset ut rt, og satset på lette nettbrett med intel atom, og fullverdig windows. De burde lagt med gratis office på alle nettbrett med fullverdig windows og vist vilje til å satse, og skille seg ut.

Men sammenlignet med Ipad luft er denne lysår forran. Personlig sikler jeg på surface pro 2 :)

Lenke til kommentar

Har du virkelig ikke behov for å åpne mere en 2 programmer samtidig ?

 

Som windows bruker gjennom flere år så synes jeg ikke noe om å være begrenset til kun 2 programmer på samme tid

 

Nå vet jeg ikke hvor man applikasjoner man kan kjøre i android , for jeg har aldri prøv det , men mit inntrykk er at man kan bruke mange på samme tid . det samme gjelder IOS

Man kan selvfølgelig ha mange programmer åpne samtidig i Android, iOS og Windows RT Men sistnevnte er det eneste som lar deg se på to (++) samtidig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...