Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvit røyk fra motor, temperaturøkning


OscarMike1

Anbefalte innlegg

Etter passerte 2 mil i dag merket jeg en ukjent lukt fra airconditionanlegget. Samtidig så jeg at det kom tynn, hvit damp/røyk(?) fra undersiden av bilen.

 

Ettersom jeg sto i rushen, kunne jeg ikke ta av før etter en kilometer, da hadde temperaturen økt noe. Samtidig lyste varsellampen for kjølevæske.

 

Stanset og lot bilen kjøle seg ned, før jeg kjørte de siste 500m meter hjem. På den korte strekningen økte temperaturen igjen.

 

Bilen er en 2003 BMW 3 - serie med 1.8l bensin.

 

Noen som har en ide på hva som er galt, ut i fra det jeg skrev?

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Damp og temperaturøkning betyr sansynligvis lekkasje/utslipp av kjølevann. Grunnen kan være forskjellig. Er du heldig er det bare en sprukket slange i kjølesystemet og kjølevann på varm motor. Eller så kan det som han over sier være defekt toppakning. Da kan man få eksos og høyt trykk i kjølesystemet og da vil ofte ventilen i ekspansjonstanken åpne og sprute ut kjølevann som blir damp hvis det treffer varm motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke si at det var damp (nå tenker jeg på de typiske filmscenene med bil langs veikanten og masse damp da man åpner panseret). Mer at det kom "litt" opp under dørene om bilen sto i ro.

 

Da jeg stanset opphørte det nesten umiddelbart.

 

Kan jo være at det er en lekkasje og.. vil muligens se/lukte noe om det har dannet seg en liten dam under bilen?

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg sjekket bilen litt mer nøye.

 

Under bilen er det fuktige flekker, og det kan se ut som om det har rent ned et av fordekkene, samt drypt litt her og der.

 

Selve motoren ser fin ut, og ikke noe hvitt belegg som jeg kunne se.

 

Kan det være så enkelt som en sprukket slange?

Lenke til kommentar

Liten kjølevæskelekkasje kan spyle en tynn stråle kjølevæske på f.eks eksosmanifolden. Det vil i ditt tilfelle umiddelbart gi damp/hvit røyk. Det positive her er at du ikke opplever at røyken kommer fra eksosen, da er det stort sett bankers defekt topp eller toppakning.

En annen MULIG forklaring kan være defekt kjølevifte/termobryter. Om du står i stillestående eller saktegående kø vil du til slutt trenge kjølevifta. Om den ikke fungerer kan motoren bli i varmeste laget og begynne å koke. Snill verson av koking gir midre avblåsing av damp og selve kokingen gir pga faseomvandling av vann fra flytende til gassform ekstra kjøling. Fungerer kjølevifta?

Det spørs dog om ikke du bør få trykktesta kjølesystemet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er bilen tilbake fra verksted.

 

Dommen var at en ledning i kjølesystemet hadde røket og sprutet kjølevæske ut over varme motordeler = hvit røyk.

 

Videre hadde det opparbeidet seg et trykk i motoren siden jeg ikke stanset umiddelbart. Det måtte ut på det dyreste stedet. Resultatet var to uker på verksted og 15000 i regning.

 

Så om man mistenker at motoren går blir veldig varm på veldig kort tid, stans umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så om man mistenker at motoren går blir veldig varm på veldig kort tid, stans umiddelbart.

Dette er vel "barnelærdom". Synd det ble en dyr erfaring for deg. Leser stadig om noen som for eksempel "skulle bare" kjøre de siste 4 kilometrene hjem etter at oljetrykkslampen begynte å lyse, det kan også bli veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...