OscarMike1 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Etter passerte 2 mil i dag merket jeg en ukjent lukt fra airconditionanlegget. Samtidig så jeg at det kom tynn, hvit damp/røyk(?) fra undersiden av bilen. Ettersom jeg sto i rushen, kunne jeg ikke ta av før etter en kilometer, da hadde temperaturen økt noe. Samtidig lyste varsellampen for kjølevæske. Stanset og lot bilen kjøle seg ned, før jeg kjørte de siste 500m meter hjem. På den korte strekningen økte temperaturen igjen. Bilen er en 2003 BMW 3 - serie med 1.8l bensin. Noen som har en ide på hva som er galt, ut i fra det jeg skrev? Endret 19. november 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Nå er ikke jeg noen bilekspert, men dette høres ut som gåen toppakning. Har du sjekka om det er et hvitt belegg oppi toppa for oljepåfylling? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Altså på innsiden av lokket? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Damp og temperaturøkning betyr sansynligvis lekkasje/utslipp av kjølevann. Grunnen kan være forskjellig. Er du heldig er det bare en sprukket slange i kjølesystemet og kjølevann på varm motor. Eller så kan det som han over sier være defekt toppakning. Da kan man få eksos og høyt trykk i kjølesystemet og da vil ofte ventilen i ekspansjonstanken åpne og sprute ut kjølevann som blir damp hvis det treffer varm motor. 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Vil ikke si at det var damp (nå tenker jeg på de typiske filmscenene med bil langs veikanten og masse damp da man åpner panseret). Mer at det kom "litt" opp under dørene om bilen sto i ro. Da jeg stanset opphørte det nesten umiddelbart. Kan jo være at det er en lekkasje og.. vil muligens se/lukte noe om det har dannet seg en liten dam under bilen? Endret 19. november 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hvor mye damp det blir kommer jo an på mengden vann og hvor varme motordeler det treffer. Sjekk for lekkasjer og sjekk nivået på kjølesystemet. 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Ok, takk for svar :-) Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Ok, da har jeg sjekket bilen litt mer nøye. Under bilen er det fuktige flekker, og det kan se ut som om det har rent ned et av fordekkene, samt drypt litt her og der. Selve motoren ser fin ut, og ikke noe hvitt belegg som jeg kunne se. Kan det være så enkelt som en sprukket slange? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Liten kjølevæskelekkasje kan spyle en tynn stråle kjølevæske på f.eks eksosmanifolden. Det vil i ditt tilfelle umiddelbart gi damp/hvit røyk. Det positive her er at du ikke opplever at røyken kommer fra eksosen, da er det stort sett bankers defekt topp eller toppakning.En annen MULIG forklaring kan være defekt kjølevifte/termobryter. Om du står i stillestående eller saktegående kø vil du til slutt trenge kjølevifta. Om den ikke fungerer kan motoren bli i varmeste laget og begynne å koke. Snill verson av koking gir midre avblåsing av damp og selve kokingen gir pga faseomvandling av vann fra flytende til gassform ekstra kjøling. Fungerer kjølevifta?Det spørs dog om ikke du bør få trykktesta kjølesystemet ditt. 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Da er bilen tilbake fra verksted. Dommen var at en ledning i kjølesystemet hadde røket og sprutet kjølevæske ut over varme motordeler = hvit røyk. Videre hadde det opparbeidet seg et trykk i motoren siden jeg ikke stanset umiddelbart. Det måtte ut på det dyreste stedet. Resultatet var to uker på verksted og 15000 i regning. Så om man mistenker at motoren går blir veldig varm på veldig kort tid, stans umiddelbart. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Så om man mistenker at motoren går blir veldig varm på veldig kort tid, stans umiddelbart. Dette er vel "barnelærdom". Synd det ble en dyr erfaring for deg. Leser stadig om noen som for eksempel "skulle bare" kjøre de siste 4 kilometrene hjem etter at oljetrykkslampen begynte å lyse, det kan også bli veldig dyrt. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg kjørte midt på ring 3 i rushen, så å ta av var dessverre ikke noe alternativ. Men om jeg opplever det igjen, stopper jeg samme f... om det blir mer kø for dere andre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå