Gå til innhold

Lav-disk formattering??

Kenti

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en koslig historie som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

I går, helt uten videre mens jeg førte inn matte-innleveringen min på pcen min, begynte plutselig min Toshiba HDD å jobbe konstant. Akkurat som om den "hang" seg opp et sted, og ikke kom videre. Dette førte til at alt gikk utrolig tregt. :-?

Til slutt slo jeg av pcen manuelt, da ikke noe reagerte. Når jeg så startet pcen igjen fikk jeg en feilmelding der det sto at det manglet noen systemfiler. Jeg ble derfor bedt om å innstallere Windows på nytt.

Jeg prøvde så å reparere den opprinnelige innstallerte versjonen av XP Pro som lå inne, men det hjalp ikke særlig. Jeg kom meg riktignok inn i Windows, men pcen var like treg. HDD sto fast som før, akkurat som den hadde hangt seg, og alt var sirup.. :(

Jeg startet så Windows på nytt igjen, og da bestemte Windows seg for å gjøre en disk-sjekk. Som jeg ante, fikk jeg noen "lese-feil" under denne testen. Det lød som følgende: "Filpostsegmentet 1208-1209, 4579-4579 osv. kan ikke leses."

Det var tydeligvis lesevansker på disken.

Derfor besluttet jeg å formattere HDD i håp om at dette ville hjelpe. Jeg kjørte vanlig (ikke hurtig) NTFS formattering på disken. Når den kom til litt under 3GB på disken, kom den ikke videre. Den hang seg da akkurat slik den gjorde i Windows tidligere.

Jeg partisjonerte derfor C: slik at den ble 2800MB, eller ca 2,8GB hvis du vil. Da gikk det helt fint å formattere. Jeg fjernet med andre ord en del av HDD som hadde disse "lesefeilene". Nå fungerer pcen greit igjen, men med noen GB mindre. Dette er jeg imidlertid ikke helt fornøyd med.

Jeg var derfor nede hos Komplett i Oslo nå for en time siden og forklarte problemet til de. De sa at hvis det var noen sektorer som var ødelagt, kunne jeg prøve å lav-disk formattere harddisken. Dette skulle gjøres med et program som lå på hjemmesiden til produsenten av harddisken.

Å lav-disk formattere en HDD ville gjøre at de ødelagte sektorene ville bli funnet og "hoppet over". Slik at HDD ble som ny igjen.

Så spørsmålet mitt etter mye om og men, er om noen har lav disk formattert før? Og hvor finner man evt program til å gjøre dette? Kan ikke si at jeg har funnet noe på hjemmesiden til Toshiba ennå.

Håper noen kan hjelpe. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

toshiba er ikke hd produsenten tror jeg så du må finne den aktuelle produsenten, og på hjemmesiden deres er det et diagnoseprogram eller et format program som du laster ned.

Egentlig så er jo hd delevis defekt så jeg spurt hyggelig igjen på mail så de fikk lov til å tenke. Kanskje de ombestemmer seg?

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg si at du hadde en godt forklart post :yes:

Lav-nivås formattering er dagligkost for meg, nesten da. Jeg bruker et program som heter maxllf som er laget av harddisk produsenten Maxtor. Skal bare si at den virker på WD harddisker også. Søk på det på google og finn programmet. Legg det på en diskett og boot opp med den. Når ledeteksten kommer opp skriver du maxllf og du er igang.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Jeg fant ikke maxllf, men jeg fant et annet program på Maxtor sine sider som visstnok inneholdt lav disk formattering. Maxblast 3 het det.

Lagde en boot-cd av det, og lot det stå på hele natten. Programmet klarte det ikke fdisk klarte, å skrive 0'er over hele HDD.

Men når jeg skulle legge inn Windows igjen, og NTFS formattere, stoppet den som før på 3 GB. Så det er nok ikke noe håp for denne HDD. Neste stopp blir forhandleren jeg kjøpte den av :yes:

Og ikke Toshiba neste gang, siden de ikke har noen verktøy for feks lav disk formattering. Det har jo de fleste andre seriøse produsenter.

Men, men, sånn er livet , jeg får slite videre, hehe :woot:[/b]

Lenke til kommentar

Jeg har ofte hevdet at "Low level format" er et misbrukt uttrykk. I går fant jeg en artikkel som er ganske lærerik:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/geom/format...t_Utilities.htm

Hard drive manufacturers have created for modern drives replacements for the old LLF utilities. They cause some confusion, because they are often still called "low-level format" utilities. The name is incorrect because, again, no utility that a user can run on a PC can LLF a modern drive. A more proper name for this sort of program is a zero-fill and diagnostic utility.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...