Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde et forsøk om korrosjon. Jeg har 5 skåler

Skål 1 inneholder 5 mL K3Fe(CN) 6 (0,02 mol/L) og en ren jerntråd

Skål 2 inneholder 5 mL K3Fe(CN) 6 (0,02 mol/L), NaCl og en ren jerntråd

Skål 3 inneholder 5 mL K3Fe(CN) 6 (0,02 mol/L), NaCl og jerntråd surret rundt en sinkbit

Skål 4 inneholder 5 mL K3Fe(CN) 6 (0,02 mol/L), NaCl og jerntråd surret med kobbertråd

Skål 5 inneholder 5 mL K3Fe(CN) 6 (0,02 mol/L), NaCl og jerntråd som er dekket/malt med tippex.

Det ruster i skål 1, 2 og 4. Det ruster ikke i skål 2 og 5.

Vi skal se på skål 2, 3 og 4.

Spørsmålet er: Hva er reduksjonsreaksjonen i alle disse 3 skålene? Hvordan kan du se at denne reaksjonen har skjedd?

Jeg sliter med å sette opp reduksjonsreaksjonen…
I skål 2, tror jeg klarte å sette opp oksidasjonsreaksjon:

3Fe + 2Fe(CN)63+ --> 3Fe2+ + 2Fe(CN)6

Kan reduksjonsreaksjonen bare være det motsatte? slik:
3Fe2+ + 2Fe(CN)6 --> 3Fe + 2Fe(CN)63+

Hvordan kan jeg se at reduksjonsreaksjon har skjedd? jeg kan se når oksidasjonsreaksjonen skjer, siden da ruster det, ved hjelp av rustindikator så ser jeg grønn farge, men jeg vet ikke hvordan jeg kan se at reduksjonsreaksjon skjer…

hjelp :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med en liten skrivefeil og at det ikke ruster i skål 3 og 5.

Oksidasjon og reduksjon skjer alltid om hverandre, så om du kan observere en av delene så må den andre også være til stede.

I skålen med en sinkbit så må sinkbiten ha blitt litt mindre, ettersom jernet har "stjelt" elektroner fra sink for å ikke ruste og sinkioner har havnet i løsningen. Dette kan du eventuelt påvise ved å veie sinkbiten før og etter, eller i enkelte tilfeller se at noe av sinken har blitt "spist opp". Sinkioner i løsning gir vel også blå farge (ikke helt sikker på den).

Om du ser at det er rust i skål 2 så har oksygenet i luften blitt redusert. I gassform har oksygen oksidasjonstallet 0, mens når det er i form av rust, som for eksempel i Fe2O3 så har det oksidasjonstallet -II.

Skål 4 skal vel ha rustet enda mer enn skål 2, ettersom jernet bør ha rustet "som vanlig" i tillegg til kobber som er også utsatt for oksygen, men som henter elektroner fra jern istedetfor å avgi sine egne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjer reduksjon i skål 3 også, men der er det sink som blir oksidert og ikke jern.

I skål 3 er sink offeranoden for jern, mens i skål 4 så er jern offeranoden for kobber.

Jeg har ikke tid til å skrive så mye nå, men du får kanskje litt av forklaringen i et innlegg jeg har skrevet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...