gaffel1 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Jeg synes personlig økonomi er interessant å lære om, og vil jobbe med noe innen det, men vet ikke helt hva enda. Jeg har begynt på økonomi og administrasjon men synes ikke alt dette er like interessant, da det ikke er bedriftsøkonomi jeg vil holde på med. Hvilken utdanning passer det å gå for meg da, når jeg vil lære mer om personlig økonomi uten å lære alt om regnskap og slike ting som jeg ikke finner interessant? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Du kan jo gå økadm og begynne å jobbe som finansrådgiver i en bank? Så kan du f.eks. ta skatterettfag hvis det tilbys. Endret 19. november 2013 av Arne Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hva mener du "personlig økonomi" er? Selv om man ikke følger en kontoplan eller regler for årsregnskap så er jo alle de samme prinsippene for personlig økonomi de samme som for bedriftsøkonomi. 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Jeg synes personlig økonomi er interessant å lære om, og vil jobbe med noe innen det, men vet ikke helt hva enda. Jeg har begynt på økonomi og administrasjon men synes ikke alt dette er like interessant, da det ikke er bedriftsøkonomi jeg vil holde på med. Hvilken utdanning passer det å gå for meg da, når jeg vil lære mer om personlig økonomi uten å lære alt om regnskap og slike ting som jeg ikke finner interessant?Finnes nok ingen utdanning som kun gir deg "personlig økonomi". Det finnes valgfag som heter det, men du må nok ta en bred økonomisk utdannelse for å kunne jobbe med det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Hva mener du "personlig økonomi" er? Selv om man ikke følger en kontoplan eller regler for årsregnskap så er jo alle de samme prinsippene for personlig økonomi de samme som for bedriftsøkonomi. Det overlapper nok en del ja og masse teori er direkte overførbar men er nok uansett en del forskjeller... Endret 19. november 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Jada, det er nok forskjeller, men er det forskjeller nok til at man kan ta en utdanning i personlig økonomi, og der slippe unna bedøkfagene? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Jada, det er nok forskjeller, men er det forskjeller nok til at man kan ta en utdanning i personlig økonomi, og der slippe unna bedøkfagene?Kunne vært, men meg bekjent finnes det ikke en slik utdanning. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Lurer på hvilken utdanning de der luksusfelleøkonomene har... kanskje mulig å finne det ut. De kan en del men å lære akkurat den delen de trenger i disse programmene er ikke spesielt vanskelig. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Lurer på hvilken utdanning de der luksusfelleøkonomene har... kanskje mulig å finne det ut. De kan en del men å lære akkurat den delen de trenger i disse programmene er ikke spesielt vanskelig.Han skalla fyren er hvertfall siviløkonom. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Det sentrale spørsmålet i denne sammenheng er ikke "hva skal jeg utdanne meg til", men "hva ønsker jeg å jobbe med". Du kan jo selvfølgelig satse på å bli forbrukerøkonom, som Silje Sandmæl i DNB, men å få en tv-jobb er jo ikke spesielt vanlig for økonomer. Jeg mener en ganske sentral, og mye etterspurt, jobb for mennesker som ønsker å jobbe med personlig økonomi, er som finansrådgiver, som hovedsaklig jobber med lån (og derfor har en del kundemøter), forsikring og noe sparing. Eventuelt plasserings-/investeringsrådgiver. Begge disse stillingene er i bank. Du bør minimum ha en bachelorgrad i økadm for å få disse jobbene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå