Gå til innhold

Er interessert i personlig økonomi, hvilken utdanning kan jeg ta?

gaffel1

Anbefalte innlegg

Jeg synes personlig økonomi er interessant å lære om, og vil jobbe med noe innen det, men vet ikke helt hva enda. Jeg har begynt på økonomi og administrasjon men synes ikke alt dette er like interessant, da det ikke er bedriftsøkonomi jeg vil holde på med. Hvilken utdanning passer det å gå for meg da, når jeg vil lære mer om personlig økonomi uten å lære alt om regnskap og slike ting som jeg ikke finner interessant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes personlig økonomi er interessant å lære om, og vil jobbe med noe innen det, men vet ikke helt hva enda. Jeg har begynt på økonomi og administrasjon men synes ikke alt dette er like interessant, da det ikke er bedriftsøkonomi jeg vil holde på med. Hvilken utdanning passer det å gå for meg da, når jeg vil lære mer om personlig økonomi uten å lære alt om regnskap og slike ting som jeg ikke finner interessant?

Finnes nok ingen utdanning som kun gir deg "personlig økonomi". Det finnes valgfag som heter det, men du må nok ta en bred økonomisk utdannelse for å kunne jobbe med det.
Lenke til kommentar

Hva mener du "personlig økonomi" er? Selv om man ikke følger en kontoplan eller regler for årsregnskap så er jo alle de samme prinsippene for personlig økonomi de samme som for bedriftsøkonomi.

Det overlapper nok en del ja og masse teori er direkte overførbar men er nok uansett en del forskjeller...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det sentrale spørsmålet i denne sammenheng er ikke "hva skal jeg utdanne meg til", men "hva ønsker jeg å jobbe med".

Du kan jo selvfølgelig satse på å bli forbrukerøkonom, som Silje Sandmæl i DNB, men å få en tv-jobb er jo ikke spesielt vanlig for økonomer.

Jeg mener en ganske sentral, og mye etterspurt, jobb for mennesker som ønsker å jobbe med personlig økonomi, er som finansrådgiver, som hovedsaklig jobber med lån (og derfor har en del kundemøter), forsikring og noe sparing. Eventuelt plasserings-/investeringsrådgiver. Begge disse stillingene er i bank. Du bør minimum ha en bachelorgrad i økadm for å få disse jobbene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...