J@9 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hei. Onkelen min har en garasjeport åpner, som tok kvelden. Har titta litt på den, og fant fort en brent motstand.. Har også funnet noen skader på kretskortet, som ser ut til å komme fra pæreholderen (denne har blitt knekt av), ser lakken er skrapet av på noen kretser, som da tyder på at dem kan ha blitt kortsluttet om det var strøm i kortet når pæreholderen knakk. Har fått loddet på holderen igjen, og fått loddet av motstanden. Men spørsmålet mitt er da, er det mulig å finne verdien på denne? Om det kun er denne som er defekt, så er det jo en billig reparasjon Legger ved et bilde av det som er igjen av den + et av kretskortet. Eneste infoen jeg har på garasjeport åpneren er "mhouse gd0k" Lenke til kommentar
Roberthawkins Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hei! Ville sendt en mail til Mhouse og spørt om dem har datablad over kretskortet, tok en titt på hjemmesiden dems, men det stod svært lite der Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Prøv å finn ut hva motstanden går til/fra. Stor sjanse at det er noe annet som har kvelda også. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Har du prøvd å måle den?? Klipp av ene benet mye på skrå, og sett på et ohmmeter. Viser den 5 ohm så anta at den er ok. Sett på en klyse lodde-tinn på bruddet. Ser verre ut med den sorte transistoren til høyre. Du må ta ut printet og sjekke baksiden om noe er brent løst. En dreven reparatør vil kjenne igjen delene, og sette inn nye standard-parts. Endret 20. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Jeg tror den har brent pga lampeholderen har løsnet, skrapt bort litt lakk på et par kretser. Fant også noe rester etter loddetinn under og rundt motstanden, som kan ha lagd kortsluttning. Har ryddet opp i det jeg fant, og som dere ser på bilde nr 2 er motstanden tatt ut av kortet. Kan jo alltids prøve å måle den, men jeg syns den ser temmelig svidd ut. Bilde nr 2 er forøvrig tatt med et usb mikroskop som ikke er av beste kvalitet, men fikk da et brukbart nærbilde av den. Brukte det også til å titte på kortet. Kunne ikke se noe brent på baksiden.. Og jeg tok kontakt med mhouse, men ikke fått svar enda. Fant ikke noe mulighet til å sende med bilde på skjemaet dems, men forklarte ca hvor den er plassert, og hva som er rundt den. Spurte kun etter verdien på den Men ut ifra bilde så er det en rød stripe på den, og ei gullfarget kan det se ut til, men hva som er i mellom, er det ikke godt å si. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Prøvde å måle motstanden nå, men er litt usikker på hva multimeteret skal stå på.. har disse valgene: 200, 2000, 20k, 200k, 2000k og diode test eller hva det heter (at multimetere piper). 200 til 2000k så hopper det litt rundt før det stopper på 000, når ikke noe er tilkoblet står det på 1. Ved pipe modusen så stopper den på 220, og det piper ikke. Vil tro det betyr at denne er ganske død? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Multimeteret piper normalt når målespissene er sammen: Full strømgjennomgang. Når de ikke er sammen: Ikke piping: Brudd Hvis jeg forstår deg rett så måler du 220 ohm. (nullene må du holde orden på selv) Måle området har du skrevet opp. 200 leser du av på 0-200 ohm skalaen......20k er 20tusen eller 0-20000ohm-skalaen. Du må ta frem adventslysene og øve . På diodetest har du brudd ene veien og full gjennomgang den andre (bytter spissene). Endret 20. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Som sagt, på ohm skalaene så hopper det litt rundt i ca 1 sekund før det stopper på 000, samme hvilken skala jeg bruker. Men på diode test så viste den 223 i begynnelsen og datt etterhvert ned på 220, og der ble den. Prøvde vel ikke å bytte om pinnene, men kan gjøre det senere idag Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Har ikke hatt tid til å se mer på dette før nå, og jeg målte den igjen nå. Setter jeg multimeteret på 200ohm så går det ikke (for høy verdi). Setter jeg det på 2000ohm, så får jeg 221, så da kan man vel si at motstanden er ok. Vil tro fargekoden er rød, rød, brun, gull, da dette skulle være 220ohm ifølge en kalkulator på nettet. Ser jo også rester etter ei rød og gull stripe på nærbildet. Får prøve å lodde den på igjen og se om det skjer noe. Hvordan er det egentlig å kjøre en sånn åpner uten lyspære? Pæra som skal sitte i har gått, og jeg har ikke noe sånt liggende. *edit* Loddet den på plass, og koblet til ei led strip med 3 leds (12V) på pære sokkelen. Men den fungerte ikke, det gløder så vidt i noen leds på kretskortet, og den skadde motstanden blir varm, kjenner det lukter. Led stripen lyste ikke og jeg fikk heller ikke utslag på multimeteret på kablene til ledstripen. Så da veit ikke jeg hvor jeg skal leite, og gir heller opp. Endret 28. november 2013 av J@9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå