Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regne ut renter på serielån?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har regnet ut et terminbeløp på lånet. Det virker som du oppfatter at det vil være det samme beløpet som betales hvert år. Dersom jeg forstår førsteposten korrekt bør du først lese litt om forskjellen på serielån og annuitetslån.

Hva kjennetegner de to ulike lånetypene?

Edit: Ser nå at du har beregnet årlig avdrag på 150.000, noe som i og for seg er korrekt men du har ikke brukt rett benevning. Terminbeløpet vil være avdrag + renter.

Hva vil du betale i rente første året?

Hva med andre året?

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Litt usikker men er det ikke slik at du først regner ut renten til hele låne( (3 750 000 *8.88%)/100) som blir 33300 kr i renter og summerer dette med 150 000 som er avdraget. Terminbeløpet blir da 183300 kr. Deretter trekker du terminbeløpet fra lånebeløpet og regner ut renten fra det nye tallet. Slik fortsetter du til alt er nedbetalt.

Rett meg hvis jeg tar feil!

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Det skulle selvfølgelig stå at avdraget var på 150 000 kr og ikke terminbeløpet.

Så jeg lurer på hvordan jeg finner rentene for hver termin når jeg har disse opplysningene som står her. Det skal være en termin i året.

Limer inn et svar jeg ga i en annen tråd her i 2012 for å finne totalkostnaden. Du må selvsagt justere tallene til å passe med dine egne.

Det første året betaler du rente på hele lånebeløpet. Andre året betaler du renter på resterende lånebeløp (opprinnelig lån minus avdrag første året) osv. Dette kan du sette opp i f.eks. excel på en enkel måte dersom du ikke vil regne med rekker.

Dersom du skal regne totale kostnader for et sierielån over x antall år må du vurdere rentekostnaden som en aritmetisk rekke.

La oss ta følgende utgangspunkt:

Opprinnelig lån: 1'000'000

Nedbetalingstid: 10 år

Rentekostnad: 5%

Vi vet at siste året så betaler vi renter på kun 100'000, totalt 5'000 i rente.

Vi vet også at første året så betaler vi renter på 1'000'000, totalt 50'000 i rente.

(du må se innbetalingene bakvendt,dvs. a1 er alltid siste beløpet og an er alltid første beløpet)

Summeformelen for en artimetisk rekke ser ut følgende:

Sn=(a1+an)/2*n

Da blir resultatet av rentekostnadene i utgangspunktet over slik:

S10=(5000+50000)/2*10=275000

Jeg vet ikke om du i totalkostnaden også regner avdragene på lånet, men de får du i så fall legge til med 1 mill for å komme frem til den totale nedbetalingssummen.

Sett gjerne dette opp i et regneark og kontroller selv. Prøv også andre lån og rentesatser. Du har også andre formler du kan bruke dersom du har litt annerledes inndata for samme problemstilling.

Edit:

Du må også huske på at denne fremgangsmåten bare tar for seg det enkleste eksempelet. Den tar ikke hensyn til varierende rentesats i løpet av løpetiden på lånet, og den tar heller ikke hensyn til inflasjon og nåverdiberegning.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...