Gå til innhold

Er det lurt og investere i gull og sølv ?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte og investere i gull og sølv, Altså av typen investeringsgull av høyeste kvalitet 24k 99,99 % rent.

Er det noen steder jeg kan lese om hvordan man trur gullprisene vil se ut i framtiden ?

Jeg tenker da altså på og kjøpe gull og sølv om ikke veldig lenge for så og selge de igjen om 2-3 år.

Noen som har tanker om dette ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Eriksendrul: Tilgangen på sølv er såpass stor, metallet er ikke sjeldent - så det er intet som indikerer mangel innen 2 - 10 år eller ennå lengre fram. Mengdene som brukes i elektronikk er heller ikke så store. Sølv er også lett å gjenvinne, og blir gjenvunnet i stor grad.

Investeringer i gull og sølv har akkurat samme ulempene som aksjer eller verdipapirer. Selv om den langsiktige utviklingen har vært stigning (verdiøkning), så kan man ha betydelige svingninger over kort sikt. F.eks har sølvprisen falt med over 50 % siden toppen i 2011, og gullprisen har falt med ca 32 % siden toppen i 2011. Dette er faktisk større svingninger enn aksjer normalt har. Særlig i år har fallet vært stort.

DowJones (index på aksjekurser) har steget betydelig i samme periode. Noe som indikerer at gull/sølv og aksjer er tildels motsykliske. Dette støttes også opp av at gull/sølv blir brukt som alternativt investeringsobjekt ved stor usikkerhet eller nedgang på aksjemarkedene.

2 - 3 års investeringshorisont er en kort horisont, og gjør deg svært følsom for svingninger i kurs-/verdiutvikling. Uansett om man investerer i aksjer, gull eller sølv så må man være i den situasjonen at man reellt kan velge tidspunkt for realisasjon som gir avkastning. F.eks hadde gull en tidligere verditopp i 1980, og falt deretter en 30 - 50 %, og opprettholdt den lave verdien i 20 år.

For korte investeringshorisonter vil jeg primært anbefale høyrente i bank. Unntaket er om man har tid og råd til å være aktiv investor, dvs kjøpe og selge i kortere intervaller. Men da må man også treffe bunner/topper i stor grad.

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg spør om ting, et sted må man jo starte om man ønsker og vite er om ting, eller ?

Fikk bare inntrykk av at du var interessert i å investere i gull og sølv fordi det høres spennende ut eller noe, og ikke fordi du allerede var overbevist om at dette vil stige i verdi og er en god investering ut ifra den kunnskapen du sitter på.

Lenke til kommentar

Det primære markedet for sølv og gull er forfengelighetsprodukter.

Jeg forutser prisstigning som ligger nær rentestigningen, som til syvende og sist handler om menneskers betalingsvilje og betalingsevne.

Sannsynligvis mer evne enn vilje, men dog -- betalingsevnen er på vei opp igjen, og da stiger renten og samtidig prisene på gull og sølv.

Men det er jo alltid muligheter for at teknologiske nyvinninger krever gull eller sølv, uten at jeg vet om noe som kommer i nær framtid.

Lenke til kommentar

Det primære markedet for sølv og gull er forfengelighetsprodukter.

Primærmarked for sølv er nok industri, mens for gull er det som valuta.

Jeg forutser prisstigning som ligger nær rentestigningen, som til syvende og sist handler om menneskers betalingsvilje og betalingsevne.

Sannsynligvis mer evne enn vilje, men dog -- betalingsevnen er på vei opp igjen, og da stiger renten og samtidig prisene på gull og sølv.

Om realrenten stiger forventer jeg at gull faller. Om derimot inflasjon begynner å stige (og realrenten faller) ...

Men det er jo alltid muligheter for at teknologiske nyvinninger krever gull eller sølv, uten at jeg vet om noe som kommer i nær framtid.

Intet som tyder på det såvidt jeg vet.
Lenke til kommentar

Men det er uansett forfengelighetsprodukter som er hovedindustrien, og jeg er rimelig sikker på at sølv følger vanlige menneskers villighet til å kjøpe ting de ikke trenger (ting uten praktisk nytteverdi).

&#160

Beklager å måtte la virkeligheten krasje inn i ditt verdenssyn, dog du kan godt relativisere bort fakta om du vil.

silverdemand_1_large.png

mer her

https://www.silverinstitute.org/site/supply-demand/

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...