Gå til innhold

Bryte lærekontrakt og begynne å jobbe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har lovfestet rett til overtidsbetaling etter den alminnelige arbeidstiden er over i henhold til AML. Dette er 9 timer iløpet av en dag, og 40 timer i uka. Slik er den norske loven, hva din arbeidsgiver sier er likegyldig i så måte. Dog kan det avtales skriftlig at overtid avspaseres på et passende tidspunkt.

Lenke til kommentar

Hvis du må bruke til private bil i forbindelse med jobben skal du ha godtgjørelse. Du har ikke krav på godtgjørelse for å kjøre for a hjemmet til oppmøtested.

Men jeg har krav når det gjelder kjøring med privatbil imellom begynnelse til slutt i arbeidstiden?

Føler med deg. Var to ganger i nærheten ved å bare quitte hele greia, men holder fortsatt på. Nå har jeg forsåvidt bare 4 mnd igjen, men 4 mnd er fortsatt en stund :p .

Kan du fortelle meg din situasjon?

Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg din situasjon?

Hardt og flytte fra alle man kjenner, og i tillegg kan man vel si det er litt dårlig lærlingopplegg.

Forsåvidt glad for alt, da jeg har vokst utrolig som person de siste 18 mnd.

Men jeg tror det kunne gått bra om jeg hadde sluttet også. Og ja, man kan si at når du bli gammel kommer du til å angre. Men når sant skal sies så kan man aldri vite, det at du for eksempel fullfører lærlingtiden din, kan være det som får deg drept, men det kan også være omvendt.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Hardt og flytte fra alle man kjenner, og i tillegg kan man vel si det er litt dårlig lærlingopplegg.

Forsåvidt glad for alt, da jeg har vokst utrolig som person de siste 18 mnd.

Men jeg tror det kunne gått bra om jeg hadde sluttet også. Og ja, man kan si at når du bli gammel kommer du til å angre. Men når sant skal sies så kan man aldri vite, det at du for eksempel fullfører lærlingtiden din, kan være det som får deg drept, men det kan også være omvendt.

Ja. Har litt lyst å gå fra det jeg er i lære i nå og bytte til noe annet...Men da må jeg jo begynne læretiden på nytt? Og vet ikke hvordan det fungerer...

Lenke til kommentar

Ja. Har litt lyst å gå fra det jeg er i lære i nå og bytte til noe annet...Men da må jeg jo begynne læretiden på nytt? Og vet ikke hvordan det fungerer...

Det går ann å skifte bedrift i lærlingtiden, og bare fortsettere lærlingtiden i den nye bedriften. I hvert fall når min mor var ung.
Lenke til kommentar

Det går ann å skifte bedrift i lærlingtiden, og bare fortsettere lærlingtiden i den nye bedriften. I hvert fall når min mor var ung.

Går i lære i fjell og bergverk (skytebas) men tenkte kanskje å bytte til maskinførerfaget...Men det er jo vanskelig å få byttet her, liten by og begrenset med firma.

Lenke til kommentar

Går i lære i fjell og bergverk (skytebas) men tenkte kanskje å bytte til maskinførerfaget...Men det er jo vanskelig å få byttet her, liten by og begrenset med firma.

Sånn generelt sett: Om du hater livet ditt, ikke fortsett med det som får deg til å hate livet ditt.

Men på en annen side så tror jeg vi alle har det bra av å hate livet sitt i blant.

Jeg hater også livet mitt på grunn av lærlingplassen min, og jeg har det egentlig ganske bra. Siden jeg ikke har sluttet, bør du ta alt jeg sier med mange klyper salt, fordi jeg er en hykler.

Lenke til kommentar

Noen som har greie på det med km. godtgjørelse som nevnt tidligere i tråden?

Du skal ha penger for å kjøre med egen bil ja. vet ikke om satser er forskjellige fra firma til firma, men hos oss får vi 1k pr km. Hvis jeg ikke husker feil skal du også ha betalt for bompengepasseringer.

Alt dette skal de som du jobber sammen med kunne forklare deg og hvis du har noe ala en mentor som du er fast sammen med så er det bare til å høre med han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...