Kampsport Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hei. Lurer på å kanskje bryte lærlingskontrakt og begynne å jobbe, eller annen kortvarig utdanning. Kommer ikke overens med arbeidsgiver. Har gått VG1 Bygg og anleggsteknikk og VG2 Anleggsteknikk med bergverksfaget til fordypning. Er 18 og har lappen på bil.. Kjørejobber er aktuelt...Tips, forslag? Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hvor lenge har du igjen av lærlingetiden? Går det ikke an å få seg en annen arbeidsgiver mens en er lærling? Høre med fylket? Siden du har gått VG2 så har du vel 1,5 års læretid? I det lange løp så er tipset helt klart å fullføre læretiden å ta fagbrevet. Gjør det så mye enklere å få andre jobber. Selvom det ikke er relatert til det du har fagbrev i. Lenke til kommentar
alfred2244 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Sug det til deg og ta fagbrevet, du kommer til å angre når du blir voksen nok til å forstå at personelige konflikter kan alltid bearbeides og løses. Utdanning i dag er i bunn og grunn ett krav, enten fagbrev eller høyere utdanning. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Vet at det beste er å bare prøve å holde ut. Har aldri begynt på noe uten å fullføre det. Veldig god utdanning når jeg er ferdig. Har bare gått fra august i år. Men han forventer at jeg skal kunne gjøre alt og forstå alt som en fagmann. Egentlig bra at han har høye krav, men altfor mye spør du meg. Da lærekontrakten ble skrevet sa opplæringskontoret at første året var år jeg skulle egentlig bare se og lære, men det er jobb fra dag en. Noe jeg visste om. Føler at jeg bare får kjeft og negative tilbakemeldinger. Har ei gang av hele tiden jeg har vært der hørt "bra jobba". Det er veldig dårlig motiverende. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre, men vil igrunn fullføre. Jeg snakket med min far og sa at jeg venter til jul, er det ikke blitt bedre så slutter jeg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Det fyrste du må gjere er uansett å ta kontakt med Fylkeskommunen som har ansvaret for opplæringa. Det er ikkje sikkert at din arbeidsgiver gir deg den opplæringa som du har krav på. Det har vært tilfeller av arbeidsgivere som har utnytta lærlingane ved å sette dei til å gjere jobber som krever formell kompetanse, eller setter lærlingane til å gjere arbeidsoppgåver som ikkje er relevante for opplæringa. Sidan eg ikkje har noke særlig med detaljer så er det vanskelig å seie om det er tilfellet her. Det kan også være så enkelt som at arbeidsgiver har ein litt dårlig pedagogisk framgangsmåte og derfor kan ha behov for noken tips frå opplæringskontoret. Det blir uansett ikkje betre utan at du seier ifrå på ein eller anna måte. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Takker for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Om du ikke kommer overens med arbeidsgiver som lærling er det smarteste du kan gjøre å ta kontakt med ditt opplæringskontor. Dersom en lærling overhode ikke trives på jobb, har opplæringskontoret regler de må følge, noe som innebærer at de kan få deg flyttet til en annen bedrift (f.eks). Jeg ville ikke anbefalt deg å brutt kontrakten. Heller først prøve å få opplæringskontoret til å flytte på deg. Et fagbrev vil være gull verdt senere i livet. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Alltid greit å ha en ekstra plan over ting man skal gjøre.. Lenke til kommentar
Posemedchips Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hei. Lurer på å kanskje bryte lærlingskontrakt og begynne å jobbe, eller annen kortvarig utdanning. Kommer ikke overens med arbeidsgiver. Har gått VG1 Bygg og anleggsteknikk og VG2 Anleggsteknikk med bergverksfaget til fordypning. Er 18 og har lappen på bil.. Kjørejobber er aktuelt...Tips, forslag? Min anbefaling er å suck it up, og fullfør. Fagbrev er verdt en del, selvom du ikke skulle ønske å jobbe med det spesifikt senere. Hør heller med opplæringskontoret om muligheter for nytt firma? Ta meg som ett eksempel du ikke vil ende opp som . Hoppet av utdanning når jeg var på din alder. Hatt all slags mulige jobber. Butikk, lager, kjørejobber, kjørt med aviser, vært hjelpearbeider innenfor blikkis-yrket. Men uten utdannning stiller jeg ganske svakt hvis f.eks jobben skulle ryke. Også veldig begrensete muligheter hvis jeg skulle få lyst til å flytte til ett annet sted. Nå er jeg 30, og faktisk elektriker lærling. Det er egentlig ikke noe gøy å være det i min alder. Men utdanning har jeg erfart er viktig som f... Har ingen planer om å jobbe i 7-3 elektriker jobb resten av livet. Men ett fagbrev gir så mange muligheter. Du har hva, 1.5 år igjen til fagbrev? Ingenting jo, jeg har 3år igjen. Kjørejobb kan du ta senere når du har fått fagbrev. Når/hvis du blir lei det, så har du noe å falle tilbake på. Starter du i kjørejobb nå, og angrer, så starter du på null igjen. En siste ting, som en vis mann(min far) sa til meg Han driver innenfor subsea, både innenlands og utenlands. Han ser nødvendigvis ikke etter folk med den korrekte utdannelsen når han ansetter. Men folk som evner å lære nye ting, og evner å fullføre ting de starter på! Aka ett fagbrev f.eks! Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Min anbefaling er å suck it up, og fullfør. Fagbrev er verdt en del, selvom du ikke skulle ønske å jobbe med det spesifikt senere. Hør heller med opplæringskontoret om muligheter for nytt firma? Ta meg som ett eksempel du ikke vil ende opp som . Hoppet av utdanning når jeg var på din alder. Hatt all slags mulige jobber. Butikk, lager, kjørejobber, kjørt med aviser, vært hjelpearbeider innenfor blikkis-yrket. Men uten utdannning stiller jeg ganske svakt hvis f.eks jobben skulle ryke. Også veldig begrensete muligheter hvis jeg skulle få lyst til å flytte til ett annet sted. Nå er jeg 30, og faktisk elektriker lærling. Det er egentlig ikke noe gøy å være det i min alder. Men utdanning har jeg erfart er viktig som f... Har ingen planer om å jobbe i 7-3 elektriker jobb resten av livet. Men ett fagbrev gir så mange muligheter. Du har hva, 1.5 år igjen til fagbrev? Ingenting jo, jeg har 3år igjen. Kjørejobb kan du ta senere når du har fått fagbrev. Når/hvis du blir lei det, så har du noe å falle tilbake på. Starter du i kjørejobb nå, og angrer, så starter du på null igjen. En siste ting, som en vis mann(min far) sa til meg Han driver innenfor subsea, både innenlands og utenlands. Han ser nødvendigvis ikke etter folk med den korrekte utdannelsen når han ansetter. Men folk som evner å lære nye ting, og evner å fullføre ting de starter på! Aka ett fagbrev f.eks! Yepp. Vet det beste er bare å holde ut og utføre det jeg har begynt på. Takker for svar allesammen. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Du kan prøve å bytte opplæringsbedrift. Men at opplæringskontoret mener at første året er "se og lære" vitner om at opplæringskontoret ikke helt vet hva de snakker om. Så klart skal man gjøre arbeid, så mye som mulig. Det er da man får erfaringer. Men man skal ikke få så øra flagrer når man gjør feil i oppgaver man ikke har forutsetninger for å mestre, der har nok din arbeidsgiver noe å arbeide med.l Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Det med å eventuelt bytte til en annen lærebedrift er mye vanskligere enn man tror. Ihvertfall i mitt tilfelle. Jeg var ganske heldig med å få meg læreplass. Dette er ett yrke som minsker etterhvert. Og når jeg bor i en mindre by så er det enda vanskligere med færre firma/personer som driver på. En av grunnen til at jeg ikke vil ta det opp er at om det skulle gå slik at de ikke var mulighet å bli flytta kommer jo bare arbeidsgiver til å holde leven mot meg tenker jeg... Har vært å sett på rettigheter på sider som gjelder meg og opplæring, og så med en gang at flere ting har blitt brutt. For eksempel overtidsbetaling. Jeg har fått hørt av flere (uavhengig av alder, erfaring og yrkesgruppe) at man skal få overtid etter 7,5 t (hvis dette er vanlig arbeidstid som er avtalt). Men da jeg spurte arbeidsgiver sa han at det ikke var slik hos "oss". Han mente at alt etter 160 timer var overtid. Altså jeg kan jobbe en dag i 14 timer i strekk uten overtidsbetaling. Fremdeles jobber jeg mindre enn annen dag og så videre til at det tilsammen bare blir 160 timer hver måned får jeg ikke noe overtidsbetaling. Dette høres ikke rettferdig ut, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Enda en ting: Yrket jeg er i lære i er ute hele året. Og det visste jeg fra før jeg begynte. Men hvilke rettigheter har jeg dersom vi mangler arbeid? Han har nevnt at det er mye mulig at vi har mindre jobb om vinteren (noe som jeg vet kan stemme). Da får jeg jo ikke lønn? Dekker fylkeskommunen noe pga. at jeg er lærling? Må jeg gå å få penger fra Nav i mellomtiden, eller finne deltidsjobb imens? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Utdanning i dag er i bunn og grunn ett krav, enten fagbrev eller høyere utdanning. Nåja, jeg har klart meg ganske utmerket uten :-) Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det med å eventuelt bytte til en annen lærebedrift er mye vanskligere enn man tror. Ihvertfall i mitt tilfelle. Jeg var ganske heldig med å få meg læreplass. Dette er ett yrke som minsker etterhvert. Og når jeg bor i en mindre by så er det enda vanskligere med færre firma/personer som driver på. En av grunnen til at jeg ikke vil ta det opp er at om det skulle gå slik at de ikke var mulighet å bli flytta kommer jo bare arbeidsgiver til å holde leven mot meg tenker jeg... Har vært å sett på rettigheter på sider som gjelder meg og opplæring, og så med en gang at flere ting har blitt brutt. For eksempel overtidsbetaling. Jeg har fått hørt av flere (uavhengig av alder, erfaring og yrkesgruppe) at man skal få overtid etter 7,5 t (hvis dette er vanlig arbeidstid som er avtalt). Men da jeg spurte arbeidsgiver sa han at det ikke var slik hos "oss". Han mente at alt etter 160 timer var overtid. Altså jeg kan jobbe en dag i 14 timer i strekk uten overtidsbetaling. Fremdeles jobber jeg mindre enn annen dag og så videre til at det tilsammen bare blir 160 timer hver måned får jeg ikke noe overtidsbetaling. Dette høres ikke rettferdig ut, eller tar jeg feil? Viss det er fleksitid dere arbeider etter har han rett, i byggebransjen er dette ganske uvanlig så vidt jeg vet. Enda en ting: Yrket jeg er i lære i er ute hele året. Og det visste jeg fra før jeg begynte. Men hvilke rettigheter har jeg dersom vi mangler arbeid? Han har nevnt at det er mye mulig at vi har mindre jobb om vinteren (noe som jeg vet kan stemme). Da får jeg jo ikke lønn? Dekker fylkeskommunen noe pga. at jeg er lærling? Må jeg gå å få penger fra Nav i mellomtiden, eller finne deltidsjobb imens? Viss du blir permitert pga mangel på arbeid kan du søke penger hos NAV. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Viss det er fleksitid dere arbeider etter har han rett, i byggebransjen er dette ganske uvanlig så vidt jeg vet. Viss du blir permitert pga mangel på arbeid kan du søke penger hos NAV. Jobber hovedsaklig 7-3. Står også for meg i henhold hos OKABs lover at lærlinger skal ikke behøve å jobber overtid. Ok, greit å vite at kan søke penger hos NAV. Bedre å få noe enn ingenting, selv om det kan være vanskelig å få, og summen ikke er drøy. Edit: Står på ei lærlingside at: Husk at for overtid skal du ha full timelønn som hjelpearbeider og 40% tillegg av det. Kilde: http://www.vaf.no/tjenester/utdanning/videregaaende-skole/elev-laerlingombud/laerling/slik-klager-du/klage-paa-loennarbeidstid/ Endret 25. november 2013 av Kampsport Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jobber hovedsaklig 7-3. Står også for meg i henhold hos OKABs lover at lærlinger skal ikke behøve å jobber overtid. Ok, greit å vite at kan søke penger hos NAV. Bedre å få noe enn ingenting, selv om det kan være vanskelig å få, og summen ikke er drøy. Edit: Står på ei lærlingside at: Husk at for overtid skal du ha full timelønn som hjelpearbeider og 40% tillegg av det. Kilde: http://www.vaf.no/tjenester/utdanning/videregaaende-skole/elev-laerlingombud/laerling/slik-klager-du/klage-paa-loennarbeidstid/ Viss dere har fleksitid fører du timelister da gjerne i en timebank og har rett på avspasering i hht til timebanken, noen praktiserer dette som at dette også kan bli tatt ut i overtidsbetaling. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Viss dere har fleksitid fører du timelister da gjerne i en timebank og har rett på avspasering i hht til timebanken, noen praktiserer dette som at dette også kan bli tatt ut i overtidsbetaling. Skriver bare timer på notatblokk og gir han, fks: 07:00-15:00 - 21.01.2014 - Kristiansand Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det er ganske vesentlig å vite om du har fleksitid eller ikke, dette står gjerne i opplæringskontrakten eller på lønnsslippen din. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Så i kopien jeg har fått av lærekontrakt og på lønnslipp. Kan ikke se at det er nevnt. En annen ting jeg lurer på, hvordan fungerer km. godtgjørelse? Bruker min privatbil til og fra jobb, og av og til. Bruker den også noen gang midt i arbeidstiden, når jeg for eksempel skal fra en plass til en annen da vi jobber forskjellige plasser samtidig. Og hvordan skal jeg skrive det opp? Skal jeg bare levere det til arbeidsgiver sammen med timelistene? Er som sagt 18 år, så har ikke hatt bil før nå, så alt dette er ganske nytt for meg. Takker for hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå