Gå til innhold

Derfor bør du vente med å kjøpe Xbox One og PS 4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen spill som ikke virker på win7 / 8 men kun på vista og det ikke er patch til?

Vet at mange spill fra dos / 95/ 98 ikke virker pga drm.

Du kan bare cracke spillet, det er fult lovelig om du har det.

VERKTØYENE for å fjerne kopibeskyttelse er ulovlige i Norge. Dette er en del av det som ble konkretisert av Giske i "Ipod-loven"/"MP3-loven". Så cracking er ulovlig i Norge med mindre du gjør det for hånd.

Loven ble skrevet som en reaksjon mot at DVD-Jon gikk fri for å ha deltatt i å lage et verktøy som fjerner kopibeskyttelse. Myndighetene mener og har tatt grep for at å lage eller distribuere verktøy mot å fjerne kopibeskyttelse skal være straffbart.

Den relevante lovparagrafen:

§ 53c. Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt.

Det kan argumenteres for at crack-programmene har to formål, der ett av dem er å lovlig fjerne beskyttelsen. Det kan også argumenteres for at privat besittelse ikke faller inn under "ervervsøyemed". Garantert lovlig er det dersom det er en offisiell patch, som mange spill har.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Kan ikke kjøre et Vista-spill i emulator på Windows 7 uten signifikant ytelsestap. Og det jeg nevnte er et konkret eksempel, ikke tull.

Det kan jeg jo ikke si meg uenig i, til en viss grad. Ytelsestap blir det uansett fordi emulatoren krever en del kraft for å emulere operativsystemet i tilegg til kraften spillet trenger. Dette går å fikse på ved hjelp av tweaking av innstillinger på emulatoren, ofte så er innstillingene forskjellige for hvert spill så det er litt kjedelig.

Maskinvaren din har også utrolig mye å si (selvfølgelig) særlig prosessoren. Jeg hadde store problemer med ytelse for noen år tilbake før jeg kjøpte ny stasjonær maskin. Laptopen min liker ikke å emulere selv om jeg har en core i7 med 4 kjerner, dog bare 2,6 GHz. Virker som klokkefrekvensen er viktig og ikke antall kjerner i like stor grad. En annen ting som er verdt å nevne er at det er en "boble" med spill som er for gamle til å spille uten emulator og for nye til at PC'en klarer å emulere det raskt nok pga ytelseskravene til spillet.

Send meg gjerne en melding hvis du oppretter en tråd, er da viktig at du skriver hvilket spill det gjelder og ikke bare emulatoren :) Jeg skal nok klare å hjelpe deg med det meste når det gjelder å spille gamle spill (håper jeg :p ).

Må nevne at DOS spill er meget enkle å få til å funke, DosBox er ypperlig og ikke noe ytelsestap etter mine erfaringer. Kan være noe knotete i starten da du må "mounte/ installere" spillet til harddisken og bruke DOS kommandoer, men etter litt bruk så går det greit :)

Til dere andre beklager jeg avsporingen fra temaet :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbudet, men i det konkrete tilfellet så fant jeg ut at selskapet som hadde laget DRM'en også hadde gitt ut en patch for å fjerne den fra dette spillet. Det tok meg endel kvelder å finne ut hvorfor spillet ikke virket, men etterhvert fikk jeg løst det. Det var et puslespill, noe som forøvrig passet inn i sjangeren til spillet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dog må man oppgradere vært 4 år om ikke oftere for og henge med på grafikken i nyere spill. Men enig med deg! :)

Det stemmer, hvis du vill spille på bra/ok grafikk med bra/ok framrate. Hvis du derimot tåler å spille på lavere enn fullHD oppløsning, med grafikk på low og 30 fps, så klarer du deg lengre enn 4 år :)

Det er det jeg syns er litt rart når folk sammenligner PC med konsoll, virker som om de glemmer at konsoll kjører på 720p (50% av pikslene til fullHD (!) ), og low, og alikevel bare rundt 30 fps. Jeg har liksom klart å få ekstrem lagspike i MW3 på ps3 ved å avfyre en rocket launcher close range. Skulle ønske folk brukte samme sammenligningskriterier når de sammenlignet :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbudet, men i det konkrete tilfellet så fant jeg ut at selskapet som hadde laget DRM'en også hadde gitt ut en patch for å fjerne den fra dette spillet. Det tok meg endel kvelder å finne ut hvorfor spillet ikke virket, men etterhvert fikk jeg løst det. Det var et puslespill, noe som forøvrig passet inn i sjangeren til spillet.

Var dette et tilfelle av Windows Live, som nylig ble besluttet nedlagt?

Dette er en ren byllepest som har skapt mye frustrasjon for spillere. Aller verst var GTA-IV. Først så hadde du spillet på Steam, så måtte du ha Windows Live konto, og deretter konto på Rockstar Social Club. Hjelpes for en smørje det var.

Lenke til kommentar

VERKTØYENE for å fjerne kopibeskyttelse er ulovlige i Norge. Dette er en del av det som ble konkretisert av Giske i "Ipod-loven"/"MP3-loven". Så cracking er ulovlig i Norge med mindre du gjør det for hånd.

Loven ble skrevet som en reaksjon mot at DVD-Jon gikk fri for å ha deltatt i å lage et verktøy som fjerner kopibeskyttelse. Myndighetene mener og har tatt grep for at å lage eller distribuere verktøy mot å fjerne kopibeskyttelse skal være straffbart.

Den relevante lovparagrafen:

Det kan argumenteres for at crack-programmene har to formål, der ett av dem er å lovlig fjerne beskyttelsen. Det kan også argumenteres for at privat besittelse ikke faller inn under "ervervsøyemed". Garantert lovlig er det dersom det er en offisiell patch, som mange spill har.

Lage eller distribuere, ikke bruke ikke dersom du har lisens. Uansett temmelig akademisk, kjangsene for å bli straffet for å laste ned en crack for et 10 år gammelt spill er veldig mye mindre en for å bli bøtelagt for å gå på rød man I fotgjengerfelt.

Er uansett et problem med at mange av de gamle dvd kopierings sperrene brukte uoffisielle Windows funksjoner som har blitt fjernet når kjernen ble byttet. Det skjedde ved overgangen til 2000 / xp og til vista.

Nåværende problem er at spill krever online aktivisering eller poling mot servere som er lagt ned.

I noen tilfeller har også selskapet gått på ryggen så den eneste måten å kjøre det på er å cracke det.

Det virker imidlertid som den dilla er i ferd med å gå over.

Om du slår noen hardt og lenge nok lærer de uansett hvor dumme de er.

Simcity hadde en effekt.

Lenke til kommentar

Nå har du det. Eller rettere sagt, et som ikke virket i W7 slik det ble levert. DRMen til Den Lengste Reisen virker ikke i Windows 7. Spillet virker bare man får fjernet DRMen. Emulering ble foreslått på et mer generisk plan, og er ikke noen god løsning for såpass nye spill.

Edit: Drømmefall, Starforce DRM.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nå har du det. Eller rettere sagt, et som ikke virket i W7 slik det ble levert. DRMen til Den Lengste Reisen virker ikke i Windows 7. Spillet virker bare man får fjernet DRMen. Emulering ble foreslått på et mer generisk plan, og er ikke noen god løsning for såpass nye spill.

Edit: Drømmefall, Starforce DRM.

Starforce, jeg forstår og kondolerer.

Ironien blir betydelig større når de med pirat versjon ikke opplever dette problemet.

Jeg var selv tidlig ute med både NT og 2000 og var vant til å måtte cracke alle spill for å slippe å reboote i win 95/98. Fant etter hvert ut at det var billigere å laste ned hele spillet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...