Gå til innhold

Enkel, fortrinnsvis portabel, bildemanager?

Anbefalte innlegg

Hei

Per dags dato organiserer jeg bilder manuelt i et mappesystem på ekstern disk. Hver mappe er navngitt etter tid, sted og hendelse (ÅÅÅÅ-MM_STED_HENDELSE), eller i en samlemappe dersom det dreier seg om tilfeldige mobilbilder.

Alle bildene, fra mobiltelefoner og kameraer, kjøres gjennom programmet Namexif" for at alle bildene skal ha samme format på filnavnet (ÅÅÅÅ-MM-DD TT.MM.SS.Filtype). Er de fra samme hendelse blandes de så jeg kan bla gjennom kronologisk på TV osv ("dumme" enheter som kun tar hensyn til filnavn), uavhengig av hvilket kamera som tok bildene.

Denne løsningen fungerer, men det er til tider tungvindt. Spesielt dersom det er bilder fra mange forskjellige hendelser på et og samme kamera, noe som ofte er tilfelle når det gjelder mobilen.

Finnes det noen gratis, relativt enkle, bildemanagere som kan sortere på denne måten, eksempelvis gjennom at bildene blir tagget i programmet? Det viktigste er at programmet endrer navn på filene slik at de kan leses i kronologisk rekkefølge av enheter som ikke ser på exif-data, og sorterer i mapper. Er fortrinnsvis ute etter et portabelt program som kan legges på dropbox, slik at jeg kan jobbe med samlingen på flere maskiner. Alternativt kan den ta utgangspunkt i at den lagrer informasjonen den trenger på den eksterne disken, og ikke i sin egen installasjonsmappe.

Har lite kjennskap til programmer av denne typen, og lurer på om det er noen programmer som kan gjøre denne prosessen/tilsvarende prosess enklere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...