Gå til innhold

Den interne blitsen vil ikke opp

Anbefalte innlegg

Har brukt en ekstern blits i lengre tid nå, men da jeg skulle ta noen enkle bilder på auto så ville ikke den interne blitsen opp. Ikke registrer kameraet noe heller(står på 1-2sek lukkertid), og det er heller ikke noe lyd når jeg trykker på blitsknappen(den fremme ved objektivfestet).

Har prøvd metoden slik Nautica nevnte her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1294885&do=findComment&comment=16873237, uten noe hell. Noen andre forslag utenom å levere kameraet inn?

Er snakk om et Canon 30D hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan begynne med og sjekke om kameraet dekterer at det er montert på en blits ved og montere noe i blitsskoen som holder nede knappen, hvis du da trykker inn blitsknappen på kameraet får du beskjed at det er montert på en blits. får du ingen beskjed er det nok noe feil en eller annen plass. Om det da er den feilen som gjør at den interne blitsen ikke popper opp vet jeg ikke.

Du kan også ta en hardresette av kameraet med og ta ut de to batteriene* som er i samme lomme, la kameraet være batteriløst i minimum 20 min. "helst flere timer", da skal kameraet nullstille seg 100%.

Det er et kamerabatteri samt et backupbatteri av type LR22 som ligger i siden inn mot senter av kameraet i samme rom som kamerabatteriet, du ser en liten holder der som du kan lirke ut med neglen.

Hvis du holder kameraet på hode og trykker inn blitsknappen faller da den interne blitsen ned ? kanskje fjæren er dårlig.

Du kan også prøve og lirke løs blitsen samtidig som du holder inne knappen, kan hende at noe griseri "limer" fast blitsen.

Lenke til kommentar

Tror du kan begynne med og sjekke om kameraet dekterer at det er montert på en blits ved og montere noe i blitsskoen som holder nede knappen, hvis du da trykker inn blitsknappen på kameraet får du beskjed at det er montert på en blits. får du ingen beskjed er det nok noe feil en eller annen plass. Om det da er den feilen som gjør at den interne blitsen ikke popper opp vet jeg ikke.

Du kan også ta en hardresette av kameraet med og ta ut de to batteriene* som er i samme lomme, la kameraet være batteriløst i minimum 20 min. "helst flere timer", da skal kameraet nullstille seg 100%.

Det er et kamerabatteri samt et backupbatteri av type LR22 som ligger i siden inn mot senter av kameraet i samme rom som kamerabatteriet, du ser en liten holder der som du kan lirke ut med neglen.

Hvis du holder kameraet på hode og trykker inn blitsknappen faller da den interne blitsen ned ? kanskje fjæren er dårlig.

Du kan også prøve og lirke løs blitsen samtidig som du holder inne knappen, kan hende at noe griseri "limer" fast blitsen.

Er ikke noe som indikrer at det skal være dårlig fjær eller griseri. Ingen "klikkelyd" når jeg trykker blitsknappen. Samt blitsen sitter låst når jeg trykker inn knappen for å så prøve å dra ut blitsen.

Har tatt ut begge batteriene nå rett før jeg skrev dette, så får jeg prøve igjen litt senere på kvelden.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at den interne blitsen på Canon-DSLR slutter å virke på grunn av at føleren i blitsskoen sitter fast. Det er en liten pinne som ligger inne skoen som skal føle om det er montert ekstern blits. Hvis denne pinnen blir sittende fast tror kameraet at det er montert en ekstern blits, og nekter å bruke den interne.

2011-09-25_211430_hotshoebutton.jpg

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at den interne blitsen på Canon-DSLR slutter å virke på grunn av at føleren i blitsskoen sitter fast. Det er en liten pinne som ligger inne skoen som skal føle om det er montert ekstern blits. Hvis denne pinnen blir sittende fast tror kameraet at det er montert en ekstern blits, og nekter å bruke den interne.

2011-09-25_211430_hotshoebutton.jpg

Edit:

Satt å tok kameraet i enda nærmere åsyn med bedre lys da jeg tok ut batteriet. Og fant da ut at det ser ut som de stemplene/fjøra har kilt seg fast. Den metallplata som er oppforbi er grei nå etter litt fikling.

Da utløser det neste spørsmål. Hvordan får jeg opp disse fjørene? De sitter fast i nedpresset posisjon.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Den fjæren er litt trang, ta en nål og press den oppover og litt utover hvis du klarer det så skal du bli kvitt det problemet, bare vær forsiktig så du ikke kommer borti selve bryteren er vist veldig fort gjort og dytte den såpass ned at du må demontere hele skoen for og få frigjort bryteren.

Men er det dette som er problemet skal du får beskjed at det er montert på ekstern blits når du trykker inn knappen som utløser den interne blitsen.

Edit: har du lest tråden som du linket til i første innlegget ser du løsninger og eventuelle skader som kan skje.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Får ikke opp noen meldinger på kameraet(30D). Er det gjerne for gammelt til å ha den funksjonen?

Litt rart det, kan tyde på at det er en elektrisk/elektronisk feil.

Link error koder 30D

ERR 83: POP UP

DESCRIPTION: This error occurs when the built-in flash's pop-up operation cannot be detected even after the pop-up operations have been repeated three times. REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician. (NOTE: The EOS D30 can be used with an EX-series Speedlite and/or with an electronic flash connected through the PC socket even when the built-in flash is unavailable.)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Litt rart det, kan tyde på at det er en elektrisk/elektronisk feil.

Link error koder 30D

Virker ikke som om den gjør et forsøk på å bruke blitsen, selv ikke i auto-modus(går rett på 10s lukkertid me f.4.0). Ser ingen error meldinger verken på lcd skjermen eller den lille infoskjermen ved utløserknappen.

Ingen lyder? Når du trykker knappen?

Pleier å lage en lyd når låsemekanismen slipper opp blitsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...